Marble Surface

- מיומנויות להורות דיאלקטית
טיפול בהורים לצעירים עם קשיי וויסות

מרצות: ד"ר יפעת כהן ודנה ספקטור

שישה ימי שישי, בין השעות 09:00-12:30


מודל ההורות הדיאלקטית שפותח במכון אופק ע"י ד"ר יפעת כהן ועמיתיה, הוא מודל אינטגרטיבי המתבסס בעיקר על אלמנטים מתוך גישת ה- DBT  שפותחה על ידי פרופ' מרשה לינהן, ועל עמדת ההורות הקשובה (mindful parenting), מונח שטבעו  ד"ר ג'ון ומילה קאבט-זין. העבודה עם הורים עפ"י מודל ההורות הדיאלקטית נעשית דרך לימוד ותרגול מיומנויות, ומתאים בעיקר להורים למתבגרים ומבוגרים צעירים הסובלים מקשיים בויסות רגשי.


החומר שנכתב על טיפול והדרכה להורים הוא מועט מאד בהשוואה לחומר שנכתב על טיפול בילדים או במבוגרים. גם העבודות והספרים הקיימים בנושא מתייחסים בעיקר להורים לילדים או מתבגרים וכמעט בכלל לא להורים לצעירים לא מווסתים. להורים של מבוגרים צעירים, למרות מעורבותם בחיי ילדיהם, כמעט ואין דריסת רגל בטיפול. עם זאת, ההורים זקוקים לעזרה, והמבוגרים הצעירים יכולים להפיק תועלת מרובה משינוי בקשר עם הוריהם. להבנתנו והתרשמותנו, הורים למבוגרים צעירים ממשיכים להיות גורם מרכזי בחיים של ילדיהם, במיוחד כאשר לילדים הבוגרים יש קושי בהתנהלות עצמאית ובוגרת.


בהתייחס לתכנים המקובלים בעבודה עם הורים, קיימת דיכוטומיה בין התייחסות דינמית לטיפול בהורים לבין התייחסות התנהגותית או חינוכית. הגישה הדינמית שמה דגש על הבנת תהליכים פנימיים אצל ההורים, לצורך הגברת המודעות שלהם. לעומת זאת, עבודה התנהגותית עם הורים מתמקדת במתן כלים וכללים על מנת לעזור להורים לנהל את ילדיהם בצורה יעילה יותר.

עמדתנו היא שיש לשלב את הצורך במודעות עצמית יחד עם הצורך במיומנויות יעילות להתנהלות של הורים עם ילדיהם.


מודל ההורות הדיאלקטית מאפשר עבודה מעשית ויעילה עם הורים לצעירים הסובלים מקשיי וויסות, הפרעות אישיות מורכבות, שימוש בסמים, הפרעות אכילה, וגם להורים לצעירים נורמטיביים.

טיפול DBT מציע הוליזם וסינתזה. הטיפול הוכח כיעיל בעשרות מחקרים מבוקרים עבור אנשים הסובלים מבעיות בויסות רגשי. האלמנטים העיקריים של DBT העומדים בבסיס ההבנה התיאורטית ופרוטוקול העבודה המעשית עם הורים כוללים את הפילוסופיה הדיאלקטית, התיאוריה הביוסוציאלית, אלמנטים של בהביוריזם, אסטרטגיות הולידציה ופתרון בעיות ואלמנטים מתוך זן בודהיזם, בעיקר קשיבות (מיינדפולנס).


מודל ההורות הדיאלקטית מתבסס בעיקרו על שילוב של מיומנויות קשיבות (mindfulness), הורות קשובה (mindful parenting), ומיומנויות של ולידציה (תיקוף). קשיבות משמעותה התבוננות מכוונת ולא שיפוטית, והיא מהווה עמדה טיפולית כמו גם מיומנות בסיסית עבור המטופלים והמטפלים כאחד. הורות קשובה משמעותה מודעות לדפוסי החשיבה, רגשות והתנהגות בקשר עם הילדים והפחתת שיפוטיות. ולידציה משמעותה מתן ביטוי להגיון ולמשמעות בעמדת האחר.

משמעות הדיאלקטיקה בהקשר זה היא קירוב בין ניגודים תוך תהליך מתמשך של סינתיזה. סינתיזה בין קבלה לשינוי, סינתיזה בין האמת של ההורים לאמת של ילדיהם ועוד עבודה על חיבורים ואיזון בין גישות, עמדות, רגשות ומחשבות.


תרגול של קשיבות אצל הפרט וגם אצל הורים הוכח במחקרים בהמשך נציע התנסות דידקטית במיומנויות של הורות דיאלקטית. נדגים את לימוד המיומנויות שמיועדות להורים על המשתתפים בדומה לעבודה בקבוצות ההורים, אך בצורה מקוצרת ומותאמת לאנשי מקצוע. המשתתפים יתבקשו לתרגל בין המפגשים ולהשתתף באופן פעיל בקבוצה. הסדנה תקנה למשתתפים היכרות עם מיומנות הקשיבות, ההורות הקשובה והולידציה.

הסדנה תאפשר למשתתפים לימוד כלים שיכולים להיות לעזר גם עבורם באופן אישי וכן להוות חלק ממערכי טיפול אחרים.

במהלך הקורס נשתמש בדפי הדרכה ותרגול ונציג סרטוני הדגמה.

בתום הקורס יוכלו המשתתפים לקבל את הפרוטוקול של מכון אופק להנחיית המיומנויות להורים.


מועדי הקורס:

שישה ימי שישי, במהלך סמסטר ב', בין השעות 09:00-12:30

בתאריכים: 9.4.21, 16.4.21, 23.4.21, 30.4.21, 7.5.21, 14.5.21


עלויות:

אנשי מקצוע: 1750 ש"ח

מתמחים: 1400 ש"ח

סטודנטים לתואר שני טיפולי: 1200 ש"ח

בוגרי המכללה האקדמית תל אביב יפו: 1200 ש"ח


דרישת קדם להשתתפות בסדנה

השלמת קורס "יסודות DBT" / מבוא לגישת ה-DBT

  • Facebook
  • YouTube