רשימת הסדנאות
סדנה מס 1. אינטגרציה של טיפול ממוקד-טראומה עם עבודת 12 הצעדים
בטיפול בהתמכרות וטראומות מורכבות
תוכנית ההחלמה באמצעות שיטת 12 הצעדים היא גישה טיפולית מועילה לעבודה עם הסובלים מהתמכרות, מדפוסי התנהגות מזיקים וכן עם נפגעי טראומה. מחקרים מראים כי רוב המתמודדים מהתמכרויות סובלים מPTSD או Complex PTSD. עם זאת, תוכנית הצעדים לא עוסקת בעיבוד הטראומות הנמצאות בבסיס ההתמכרות. זאת, על אף שעיבוד הטראומות הוא תהליך חיוני על מנת לאפשר החלמה מלאה יותר ופחות תלות במשאבים חיצוניים. העיבוד הכואב של האירוע(ים) הטראומתיים כרוך בסכנה של חזרה לשימוש בשל כך שהפתרון המוכר לסבל - השימוש בסם או בהתנהגות המזיקה- זמין למטופלים ומסכן את החלמתם. הסדנה תתאר מודל טיפולי מבוסס Adaptive Information Processing , AIPמודל חלון-הסיבולת, מעגל ההתמכרות ותוכנית 12-הצעדים.
מר יוני אלקינס ומר תולי פלינט
סדנה מס 2. "חיבורים בחדר הטיפול האינטגרטיבי" -
מה קורה כשהמשאלה להפסיק את ההתנהגות ההתמכרותית פוגשת את המציאות?
לפי הגישה המערכתית, התמכרות הינה מחלה המערבת את כל בני המשפחה. לכן, שינוי בגורם אחד במערכת, ישפיע על המערכת כולה ועל כל פרט במערכת. בסדנא נבחן דרכים ליצירת חיבורים בין חדרי טיפול מקבילים, תוך כדי התייחסות לשוני וההשתנות המתהווים במהלך הטיפול, המייצבים ומערערים את המערכת כאחד.
גב' רחלי זיגל ומר סלבה קוברדינסקי
סדנה מס 3. הפוקוסינג ככלי להפיכת טיפול פסיכולוגי לאינטגרטיבי -
הדגמת שילוב פוקוסינג בטיפול CBT
ה- Focusing ( בעברית: 'התמקדות') פותח בשנות ה- 60 של המאה הקודמת על ידי החוקר, הפילוסוף והפסיכולוג י. ג'נדלין (E.Gendlin). הוא גילה במחקריו, כי הקשבה עמוקה, ממוקדת וספציפית, שיש בה שימת לב לתחושות מורגשות הנחוות גופנית, יחד עם הכרה בהן ושיומן המדויק בעזרת לווי מהדהד מילולית של מטפל, מנתבת שינוי דרמתי ברגשות, מחשבות ותחושות, וכך למעשה מהווה כח מניע משמעותי בתהליך השינוי בטיפול.
ההתמקדות היא כלי טיפולי יעיל ועדין, המפיק קסמים, ברגעים בהם נראה שהטיפול "תקוע" ולא מתקדם. לפי הגדרות עכשוויות של התערבויות בעולמות הטיפול השונים, ניתן לשייך אותו לקבוצת התפיסות ההומניסטיות כמו גם לקבוצת טכניקות גוף-נפש.
ד"ר רות מסר קויצקי
סדנה מס 4. בין תקיעות לתנועה - התבוננות על טיפול דרך פרספקטיבות טיפוליות שונות ותרגול בניית תכנית טיפול אינטגרטיבית
עולם הטיפול של היום מאפשר לנו, המטפלים-ות, להתבונן על תהליכים טיפוליים דרך פרספקטיבות מגוונות. הריבוי של הגישות הטיפוליות והתפיסה הפוסט-מודרנית, הגורסת שאין אמת אחת, עשויים ליצור בלבול. לכן, חלקנו מרגישים-ות צורך לעצור ולהבנות את ההתבוננות שלנו באופנים חדשים. על מנת לעודד חשיבה מקצועית אינטגרטיבית קוהרנטית, הסדנא הנוכחית תתמקד בהתבוננות אינטגרטיבית בתיאור של מטופלת ושל הטיפול בה. אנו נדון ונמשיג את המצוקה המובאת אל הטיפול ואת התהליך הטיפולי דרך מגוון גישות ונלמד כיצד לארגן אותם באמצעות מודלים אינטגרטיביים.
גב' קרן ניסן-אילסר וד"ר שרון אלדר
סדנה מס 5. גישת ה THERAPLAY® ככלי עבודה דיאדי המקדם אינטגרציה
Theraplay החלה את דרכה בארה"ב בשנות השבעים והיתה בין הגישות הראשונות ששילבו את תיאורית ההתקשרות בפרקטיקת הטיפול בהורה ובילד. האינטראקציות הטבעיות, התורמות להתקשרות בטוחה, אורגנו סביב ארבעה מימדים: הענקה, הבניה, מעורבות ואתגר. לכל מימד הותאמו פעילויות חוויתיות, אותן מוביל המטפל באופן מותאם לדיאדה על מנת לפתח סכמות מוחיות חדשות ומתוכן לבנות ידע יחסים מופנם חדש ובריא יותר מזה שנבנה בהתקשרות הראשונית, אם נפגעה.
גב' סיון הרטמן
סדנה מס 6. מודל טיפולי רב-מקצועי אינטגרטיבי מבוסס מנטליזציה – AMBIT
קידום טיפולי משמעותי של ילדים, בני נוער ומבוגרים בעלי קשיים מורכבים (במערכת בריאות הנפש, במערכות חינוך ורווחה וכו') תלוי גם ביכולתם של אנשי המקצוע השונים ליצור ביחד סביבה טיפולית אינטגרטיבית. אינטגרציה, שמשמעה גיבוש תובנות משותפות בנוגע לצרכים הטיפוליים, הגדרת תפקידים והתהוות התערבויות גמישות, יצירתיות ו'חכמות'. למרות ההכרה ההולכת וגדלה בחשיבותה של עבודה רב-מקצועית אינטגרטיבית, מעטים המודלים הממשיגים מרחב עבודה מורכב וחשוב זה.
גב' נעמה גרינולד
סדנה מס 7. "מַבָּט וְחַלּוֹן וּרְאִי" - הטקסט הספרותי בטיפול כמצע אינטגרטיבי בין חלקי נפש שונים
הטקסט הספרותי המשמש כאמצעי טיפולי נוכח בחדר הטיפול כ"קול שלישי" (צורן, 2000), הנוסף לקולו של המטופל ולקולו של המטפל. לפיכך ניתן לקיים עמו דיאלוג שמצטרף לדיאלוג הטיפולי שבין המטופל למטפל (גרנות, 2021). השיח, שמתקיים בין המטופל לבין הטקסט, מאפשר למטופל לזכות להד לרגשות ומצבי נפש מודעים וגם לגלות בתוכו חלקי נפש נוספים, שהיו בלתי נגישים או בלתי ניתנים לדיבור. כמו כן, עשוי הטקסט להפגיש עם מצבים רגשיים של קשיים שונים בהווה, לצד מאוויים ותקוות.
ד"ר ליאור גרנות
סדנה מס 8. מיניות בכל החושים – שילוב אינטגרטיבי של טיפול במיניות במהלך תהליכים טיפוליים
ארגון הבריאות העולמי הגדיר את מיניות האדם כאנרגיה המניעה אותנו לבקש חום, אהבה ואינטימיות. השפעתה ניכרת על הפרט במחשבות, רגשות ואינטראקציות בינאישיות ולפיכך היא כה משמעותית לבריאות הפיזית והנפשית של כל אדם ואדם.
רגשותיו ותפיסותיו של כל אדם כלפי המין והמיניות מושפעים מהתקופה ומהחברה בהן הוא חי, אבל ניסיונו המיני של כל פרט הוא ייחודי ומתגבש תוך נקודת ראות אישית (מסטרס וג'ונסון).
גב' לי ראובני
סדנה מס 9. שילוב אלמנטים מתוך ה - DBT בעבודה אינטגרטיבית
טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) כולל אלמנטים מתוך גישות טיפוליות שונות: הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית, התמיכתית והפסיכודינמית (במיוחד גישת העצמי והגישה האינטרסובייקטיבית), וכן אלמנטים מתוך הפילוסופיה הדיאלקטית ומתוך תורת הזן-בודהיזם.
ד"ר יפעת כהן וגב' דנה ספקטור
סדנה מס 10. שילוב תהליכי CBT (Process Based CBT),
אקטיבציה התנהגותית,
פסיכותרפיה חיובית, חמלה עצמית ולוגותרפיה
בטיפול בדיכאון
הדיכאון מהווה סיבה מובילה למחלות ונכויות בעולם ודורש התערבויות רב מימדיות. ב- 30 במרץ 2017 הכריז ה- WHO על הדיכאון כסיבה המובילה לחולי בריאותי ולנכות. שיעור הדיכאון בעולם עלה ביותר מ- 18% מאז 2005.
ד"ר חסינטו ענבר
סדנה מס 11. בין מבט העיט למבט הנמלה –
אינטגרציה של יצירה בחומרים אל תוך פסיכותרפיה
לצורך הרחבת ההתבוננות פנימה
כמטפלות ומטפלים אנו עוסקים בהתבוננות בתופעות נצפות ובניסיון להבין את משמעויותיהן הסימבוליות. טיפול הנשען בעיקר על מילים, "ריפוי בדיבור", משתמש בשפה הדבוּרה לצורך התבוננות ופירוש. השפה החזותית מציעה לנו רבדים נוספים של התבוננות: אפשרות לצרף לייצוג המילולי אופן נוסף של ייצוג, המשתמש באבני בניין אחרות – חומר, צורה, קו, צבע, קומפוזיציה ועוד.
גב' חמוטל ארבל
סדנה מס 12. עבודה על ויסות רגשי הורי מתוך עמדה אינטגרטיבית
הסדנה תציע התנסות בעבודה על ויסות רגשי הורי ברוח המודל האינטגרטיבי האסימילטבי של אסתר כהן, "טיפול בהורות" (כהן, 2017). זאת, בדגש על אינטגרציה עם התערבויות מבוססות מנטליזציה חוויה ומיינדפולנס.
ד"ר הדר ברנט - פרידלר
סדנה מס 13. טכניקות לעבודה עם רגש כמנוף טיפולי אינטגרציה בין גישות עכשוויות
בשנים האחרונות עבודה עם רגש הפכה להיות חוד החנית בעולם הטיפול וגם מחוצה לו.
רגש הינו חומר גלם בסיסי ומוכר. עם זאת, רק בעשור האחרון התפתחה ההבנה המבוססת מחקר כיצד לעבוד עם רגש, כיצד לייצר שינוי באמצעותו (memory reconsolidation), וכמו כן פותחו כלים לעבודה איתו.
אוסנת כהן גנור
סדנה מס 14. זיכרונות ילדות מוקדמים: מקליידוסקופ לקולאז' תיאורטי ויישומי
בסדנא ייפגשו המשתלמים עם זיכרונות הילדות המוקדמים ככלי אבחוני וטיפולי עשיר ומרתק. נטייל בחמישה שבילים: השביל הפסיכואנליטי הקלסי המפגיש אותנו עם הסמוי, זיכרון המסך ותהליכי ההסוואה; השביל האדלריאני המאיר קוגניטיבית את סגנון החיים; הנתיב הפסיכודינמי החושף את יחסי האובייקט המופנמים והדפוסים ההתייחסותיים המשתחזרים; הערוץ הנרטיבי שמזכיר שחוויות חיינו שמורות בצורת סיפורים, וזיכרונות הילדות , שאינם בהכרח אמת, הם אבני יסוד בסיפורי החיים שלנו; ולבסוף, שבילה של הפסיכולוגיה החיובית המפגיש אותנו עם החוזקות והחוסן הנחשפים בזיכרונות. כך, כמו בקליידוסקופ עם סיבוב "הגליל", נגלה מראות שונות של הנפש, שבצרופן מתהווה קולאז': שלם הבנוי מריבוי תמונותיו ומהדיאלוג המפרה ביניהן.
ד"ר אמיתי המנחם
סדנה מס 15. מודל אינטגרטיבי לטיפול ברוח ACT בצעירים ובמתבגרים – מודל עמיח"י (DNA-V)
בשנים האחרונות הולך ומתגבר העניין של אנשי טיפול רבים בגישת ACT (טיפול קבלה ומחוייבות) וביישומיה בקשת ההפרעות הנפשיות ועם מגוון רחב של אוכלוסיות. ACT, על נגזרותיה השונות, מאפשרת אינטגרציה בין עקרונות תיאורטיים וכלים מעשיים השאובים מעולמות תוכן מגוונים, בין היתר מהגישה ההתייחסותית בפסיכואנליזה, מתפיסה מטא-קוגניטיבית ומיסודות אקזיסטנציאליסטיים.
ד"ר אלעד ליבנה
סדנה מס 16. בנייה ותחזוקה של הברית ההדרכתית מעמדה של אינטגרציה בפסיכותרפיה
הברית ההדרכתית (Bordin 1983, Wood 2005) הנה מושג א-תיאורטי, המתייחס ל- 3 מרכיבים: הקשר הנוצר בין המדריך למודרך, והסכמה ביניהם על מטרות ומטלות ההדרכה. הברית ההדרכתית נחשבת כ"גורם משותף", התורם לקידום תוצאות הטיפול והתפתחותו המקצועית של המודרך מעבר לגישות טיפוליות. בסדנא נתבונן על הברית ההדרכתית ומרכיביה, ונציע מספר מושגים הלקוחים מגופי ידע שונים לבנייה ותחזוקת הברית ההדרכתית מעמדה אינטגרטיבית בפסיכותרפיה.
פרופ' אוריה תשבי וד"ר אסתר במברגר
סדנה מס 17. אספקטים אינטגרטיביים בטיפול בפוביה מרגשות (Affect Phobia)
גישת הפוביה מרגשות הינה אינטגרטיבית ומבוססת מחקר. הגישה פותחה בסוף שנות ה-90 ותחילת המאה הנוכחית על ידי McCullough.L, חוקרת מתאם אונ' הרווארד של הטיפול הדינמי הקצר.
מר אבישי בן שטרית
סדנה מס 18. רמות מודעות הורית כמפת דרכים לעבודה טיפולית אינטגרטיבית עם הורים
המושג "רמת מודעות הורית" שאול מתוך עבודתו של ניוברג (Newberger 1980) והוא מהווה מדד איכותי של רמת המורכבות של החשיבה ההורית הטיפוסית בסוגיות הנוגעות להבנת הילד והתנהגותו ולתפיסת תפקיד ההורה.
מיכל זיו