Sea Salt

הרצאות הכנס

אודות הרצאות ומרצי הכנס:

הרצאת פתיחה: DBT – שפה טיפולית גמישה?

בכנס הראשון שלנו המוקדש ל-DBT , אחרי כעשרים שנות טיפול, הוראה והדרכה בגישה זאת, אני בוחרת לעצור לרגע על מנת להתמודד עם  מספר סוגיות ולהציע עבורן פתרונות דיאלקטים: האם יעיל להמשיך לשאוף רק ל- DBT כהלכתו? האם יש ערך מוסף לשימוש באסטרטגיות DBT בגישות פסיכותרפויטיות אחרות? שפת ה-DBT: האם מוגבלת לחדר הטיפולים או שניתן להרחיב את השימוש בה? מה מקום המיינדפולנס בפסיכותרפיה? ומה לגבי הקשר בין הפגישות בשירות הציבורי?

ד"ר יפעת כהן, M.D. פסיכיאטרית מומחית לילדים ונוער ופסיכותרפיסטית. הקימה ומנהלת מכון אופק לטיפול ולימוד DBT משנת 2007. ניהלה מרפאת בריאות הנפש של משרד הבריאות (1996-2006). הרצתה והדריכה טיפול פסיכודינמי בילדים ונוער במסגרת לימודי המשך של אוניברסיטת ת"א (1994-2018), הרצתה בתוכנית הישראלית לטיפול קוגנטיבי-התנהגותי ומדריכה מוסמכת מטעם איט"ה, מרצה בתכניות מפרשים ועוגן לחקר ויישום הגישה האינטגרטיבית בפסיכותרפיה במכללה האקדמית תל אביב-יפו. מלמדת ומדריכה בגישת DBT במכון 'אופק' ובמסגרות אקדמיות, ציבוריות ופרטיות.

 

Adolescent Suicide, Self-harm, and Suffering:
What We Can Do with DBT and Beyond

This talk will discuss the problem of adolescent self-harm and suffering, the ways that DBT for Adolescents can help, and what we can do beyond the treatment itself. Recommendations will be provided for building access to effective treatment, increasing consumers' knowledge of DBT, improving training, and increasing clinicians' treatment fidelity. Aims: 

A. Describe the problem of adolescent suffering and self-harm today

B. Describe DBT for Adolescents, including its components for Caregivers & key outcome research

C. Provide recommendations to build access to effective treatment

Dr. Jill Rathus is the treatment developer of Dialectical Behavioral Therapy (DBT) with adolescents and families, along with Alec Miller and Marsha Linehan. She is the co-author of the three texts on DBT with adolescents, including DBT Skills Manual for Adolescents, DBT with Suicidal Adolescents, and DBT in Schools (STEPS-A), all with Guilford Press. She is also co-author on three additional books on couple and family distress. She has particular expertise with DBT with adolescents and families, couple and family distress, CBT, adolescent suicidality, and borderline personality disorder. Based in New York, Dr. Rathus is Professor of Psychology at Long Island University - Post Campus, where she directs the DBT Clinical Research Lab. She is also the co-founder and co-director of the group practice Cognitive Behavioral Associates in Great Neck, New York, where she directs the adolescent-family DBT program. Dr. Rathus consults internationally, has trained thousands of mental health professionals in the United States and worldwide, and is widely published in peer-reviewed journals. In 2016, Dr. Rathus received the Cindy Sanderson Outstanding Educator Award from the International Society of the Improvement and Training of DBT (ISITDBT). Most recently, Dr. Rathus released her co-developed On-Line Training course with Psychwire, entitled DBT Skills with Adolescents and Caregivers.

 

DBTED

 

יישום עקרונות ה-DBT בעבודה עם ילדים ונוער בהשמה חוץ ביתית - בתוך ומחוץ לחדר טיפול

אור שלום הוא ארגון ללא מטרות רווח שעוסק מעל 40 שנים בטיפול בילדים, נוער וצעירים בסיכון שהוצאו מבתיהם עקב חוסר תפקוד הורי. ב- 5 שנים האחרונות הכשרנו בעזרת צוות מכון אופק אנשי טיפול, מנהלים, הורי בית, הורי אומנה ומדריכים בשפת ה-DBT. אציג את הטמעת ה-DBT  בתוך חדר הטיפולים ובמרחב שמחוצה לו על תמורותיו ואתגריו, עם דגש על ההתאמות הנדרשות בעבודה במרחבים של השמה חוץ ביתית.

גב' סטייסי יהושע, פסיכולוגית קלינית מומחית/מדריכה. פסיכולוגית ראשית אור שלום.

DBT במחלקת נוער סגורה - פנטזיה או מציאות?

בחיפוש אחר דרך לשפר את העזרה שאנחנו מציעים לצעירים המאושפזים על רקע הפרעת אישיות, החלטנו לפני כ- 5 שנים לאמץ את שפת ה-DBT. למדנו והודרכנו ע"י צוות מכון אופק. אציג כיצד DBT  מקבל ביטוי בעבודת המחלקה לאורך הרצף הטיפולי כולו ובאופן חוצה סקטורים.

ד״ר רצוני גדעון, מנהל מרכז גשר ומחלקת הנוער, המרכז לבריאות הנפש שלוותה.

הפסיכיאטר כחלק מצוות הטיפול הדיאלקטי התנהגותי 

טיפול דיאלקטי התנהגותי כולל מחייב תקשורת ותיאום בין המטפלים. טיפול תרופתי פסיכיאטרי יכול להיטיב באופן משמעותי את מצבו של המטופל כשהוא חלק מתוכנית הטיפול. השאלות העולות- אינדיקציות לטיפול תרופתי בהפרעת אישיות גבולית? כיצד מתבצעת חלוקת התפקידים בין הפסיכיאטר המטפל והמטפל הפרטני ב-DBT? מהן דרכי התקשורת היעילות ביניהם? כיצד תורם המטפל ב-DBT לתכנית הטיפול התרופתי? ולגבי הפסיכיאטרים- איך לנהל את הטיפול התרופתי באופן המתאים לעקרונות ה-DBT? איך מתנהלים עם פסיכיאטרים שלא מכירים את עקרונות ה-DBT?

ד"ר יעל נחמה, פסיכיאטרית (MD,MHA), מנהלת מרפאת מבוגרים במרכז ברה"נ רמת חן, מרצה קלינית בחוג לפסיכיאטריה באוניברסיטת ת"א.

 

עבודות מחקר על DBT- קבלה ושינוי והקשר בינהם: בקרב נבדקים בריאים ובקרב מטופלים

1.האם קבלה מעודדת שינוי?
ביסוס אמפירי לתועלת שבדיאלקטיקה בין קבלה לשינוי לצורך וויסות רגשי

בליבת הטיפול הדיאלקטי-התנהגותי (DBT) ניצב הרעיון כי לדיאלקטיקה בין קבלה לשינוי תפקיד מרכזי ביכולת לווסת רגשות. המחקר הנוכחי יציג עדות אמפירית לקשר סיבתי בין שימוש חוזר במיומנות קבלת המציאות מתוך ה- DBT לבין שיפור ביכולת להשתמש בשינוי קוגניטיבי לצורך ויסות רגשות בקרב נבדקים בריאים.

ד"ר נועם ויינבך, פסיכולוג קליני ומרצה בכיר בבית הספר למדעי הפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה. סיים השתלמות פוסט-דוקטורט ביחידה לטיפול ומחקר בהפרעות אכילה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד בארה"ב. עומד בראש המעבדה לפסיכופתולוגיה ניסויית באוניברסיטת חיפה.
 

2.קבלה ושינוי בטיפול דיאלקטי התנהגותי:

השפעת התערבויות טיפוליות מסוג ולידציה ופתרון בעיות על הברית הטיפולית, ויסות רגשי והתנהגות אובדנית:

מחקר קליני זה בוצע בקרב מטופלי ומטפלי מכון אופק. המחקר בחן, מנקודת המבט של המטופלים, את יכולת המטפל לפעול בהתאם לדיאלקטיקה המרכזית בגישת ה-DBT , המתאפיינת באיזון בין התערבויות של קבלה ושל שינוי. מצאנו, כי בהיעדר רמה מספקת של קבלה, התערבויות של שינוי אינן יעילות, ואף עלולות להביא להחמרה במשתני תוצאות הטיפול (עבודת דוקטורט בהנחיית פרופ' אהוד בודנר ופרופ' אשכול רפאלי).

ד"ר נדב לוי, פסיכולוג קליני. צוות מכון אופק. מטפל פרטני ומדריך הורים במכון אופק. מנחה קבוצות מיומנויות DBT למטופלים ולהורים. מלמד ומדריך אנשי מקצוע בגישת ה-DBT. מרצה בתוכנית הישראלית לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי של איט"ה.
 

"כעוף החול"-  מודל מארגן ממשבר לצמיחה המבוסס על תפיסות אנליטיות מערכתיות.

המודל מציע התבוננות על הארגון כ"ישות פסיכולוגית" וטיפול במשברים בו באמצעות תפיסות ומיומנויות DBT. המודל הינו כלי בידי מנהלי ארגונים ליצירת חוסן ארגוני וחווית עובד מיטיבה.

גב' רותי גור, ראש מינהל הרווחה והביטחון החברתי בעיריית נתניה, M.S.W, מדריכה מוסמכת, פסיכותרפיסטית, יועצת ארגונית בגישה פסיכואנליטית מערכתית.
 

פאנל מסכם

בהנחיית ד"ר שרון זיו ביימן, פסיכולוגית קלינית, חברת סגל בבית הספר למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב יפו ומובילה את פעילות מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה במכללה וייסדה עם שותפים לדרך בתוך מכון מפרשים את "עוגן – תכנית תלת שנתית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה". מטפלת במבוגרים וזוגות. תפיסתה הטיפולית מדגישה אינטגרציה מתוך עמדה התייחסותית.

תרגולי מיינדפולנס

בהנחייתה של נעמה שוורץ (M.S.W.) עו"ס קלינית ופסיכותרפיסטית. צוות מכון אופק. מטפלת ומדריכה במסגרות ציבוריות ופרטיות. מרכזת את קבוצות הקשיבות במכון אופק, מנחה קבוצות מיומנויות למטופלים והוריהם.

 

הרצאת מפתח:

DBT Dissemination & Implementation:  Promise & Challenge

André Ivanoff, Ph.D., is Professor at Columbia University in the City of New York where she directs the Dialectical Behavior Therapy (DBT) Training Program and Lab and teaches at the School of Social Work.  Since 2011 she has served as the Chair of the Board of Directors of the nonprofit Linehan Institute.  She also serves as the President of Behavioral Tech, the training company founded by Marsha Linehan. She is former Chair of the Columbia University Social & Behavioral Institutional Review Board (Human Subjects’ Protections). Her research and clinical interests include the training of DBT in academic and post-graduate settings across mental health disciplines, development of DBT skills-based suicide & crisis prevention methods, and the general application of DBT to the problems of those involved in the criminal justice system. She has authored over 75 publications on suicidal behaviors, DBT, and behavior change methods, and trains internationally and nationally with outpatient, inpatient and correctional/forensic systems implementing DBT.

להרשמה: