top of page

חיבורים בין בני זוג ותיאוריות

ד"ר שירי רז, גב' שלומית גילוני ברק

יו”ר המושב: אסנת כהן גנור

תיאור המושב

במושב זה נבחן כיצד אימוץ עמדה אינטגרטיבית המשלבת גישות ורעיונות טיפוליים שונים, פותחת מרחב לעבודה טיפולית זוגית המעודדת תנועה וצמיחה.

הרצאות המושב

הרצאה ראשונה: "זה לא הים אשר בינינו" – עבודה טיפולית אינטגרטיבית עם זוגות המתמודדים עם פערי ערכים וזהויות

ד"ר שירי רז

באופן טבעי, בכל זוגיות קיימים נושאים שונים אותם בני הזוג לא רואים עין בעין. כאשר הזוגות מתמודדים עם פערים של ערכים ו/או זהות עלול להיווצר פער או אף קרע שקשה מאוד לגשר עליו. למשל, בני זוג בעלי זהות ועמדה פוליטית ודתית שונה, זוגות של טבעוני.ת אידאולוגי.ת ואוכל.ת בשר, פערים סביב הבאת ילדים לעולם ועוד. לא פעם ההתמודדות מייאשת, מתרחבת לפערים נוספים ואף עלולה להוביל לפרידה.

המודל הטיפולי שיוצג בהרצאה כולל מתודה מובנית בת 10 צעדים, המשלבת באופן אינטגרטיבי תובנות מן הפילוסופיה הפוסט-מודרנית, מיומנויות ודרכי התבוננות פסיכולוגיות מגישת הטיפול הזוגי ממוקד הרגש (EFT) וכלים יישומיים מעולם הגישור והתקשורת המקרבת. הפילוסופיה הפוסט-מודרנית מביאה את ההכרה כי אין אמת אחת מוחלטת, וכי תפיסות אמת שונות מולידות חוויה רגשית שונה ודרכי פעולה והתנהגות אחרות. הנחת יסוד זו מסייעת לבני הזוג להיחלץ מחוויית הקורבן בקשר ולפתח עמדה סקרנית זה אל זה. גישת הטיפול ממוקד הרגש עוזרת לבני הזוג להבין את הפער ואת ההתמודדות שלהם עמו על רקע ההיסטוריה ההתקשרותית של אחד מהם. הגישה מאירה את מה שנתפס עד כה כצעדים מרחיקים ומקטבים – כדינאמיקה משותפת של מנגנוני הגנה טבעיים ומסייעת לזוג להתאחד אל מול הדינאמיקה המקטבת. מתודות הגישור והתקשורת המקרבת מעניקות לזוג כלים פרקטיים המשלימים את עבודת העומק ומתמקדות בזיהוי הצרכים המהותיים של כל אחד מבני הזוג, בפיתוח היכולת לתקשר אותם ובמציאת מענה מיטבי יצירתי משותף לצרכים של שניהם שאינו בבחינת 'או-או' כי אם 'גם-וגם'.

בהרצאה נתייחס לזיהוי פערים ערכיים ו/או זהותיים, נאפיין את החוויה של זוגות המתמודדים עם פערים אלו באמצעות דוגמאות, ונציג בקצרה את שלוש נקודות המבט התאורטיות והקליניות ואת המודל האינטגרטיבי המובנה כבסיס לטיפול המחלץ מייאוש לתקווה.


הרצאה שנייה: משחזור לעדות - טיפול זוגי מעמדה אינטגרטיבית

שלומית גילוני ברק

בהרצאה תודגם עבודה קלינית עם זוג ממסגרת תאורטית שמתבססת על אינטגרציה בין שלוש גישות תאורטיות עיקריות:

  • הגישה המערכתית, אשר מתמקדת במעגלי אינטראקציה אשר משמרים את הדינמיקה הבעייתית ומדגישה את הטיפול ביחסים הממשיים ולא בייצוגים המופנמים.

  • גישת יחסי אובייקט, המדגישה את עולם יחסי האובייקט המופנמים ואת מערכת הפיצולים, ההכחשות וההשלכות הלא מודעות.

  • העמדה התייחסותית, אשר רואה את האדם כמתקיים בתור "עצמי מרובה", מתוך זיקה והתייחסות להיבטי עצמי של הזולת, שהוא סובייקט בפני עצמו, מתוך השאיפה להתפתחות הכרה הדדית.

בהרצאה תוצג התרומה הייחודית של כל אחת מהגישות ונבחן את האופן בו האינטגרציה בין שלושתן יכולה לייצר תנועה, שלא יכולה להתרחש בשימוש בגישה אחת בלבד. באמצעות דוגמא קלינית נדגיש גם את התנועה בין התוך אישי לבין-אישי ובין המציאות המופנמת למציאות הממשית.


אודות המרצים

ד"ר שירי רז - מטפלת באמנות, מטפלת אישית וזוגית בגישות ממוקדות רגש, המתמחה בעבודה עם זוגות המתמודדים עם פערים ערכיים וזהותיים. מטפלת דיאדית ומדריכת הורים, בעלת תואר דוקטור מטעם התוכנית לפסיכואנליזה ופרשנות של אוניברסיטת בר-אילן. מרצה וכותבת הטור "טבעונות על הספה" באתר הארץ.


גב' שלומית גילוני ברק - פסיכולוגית חינוכית מומחית ומדריכה, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ומדריכה. עוסקת בטיפול אישי, זוגי ומשפחתי. מרצה בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב. דוקטורנטית בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית. בעבר מרצה במכון ברקאי, שותפה ביצירת תוכנית "קפסולה - תוכנית לימודים לטיפול זוגי ומשפחתי". מרצה, מדריכה ושותפה בצוות ההיגוי בתוכנית "קפסולה", קליניקה פרטית בגבעתיים.


יו"ר המושב - אוסנת כהן גנור פסיכולוגית קלינית , מטפלת ומדריכה מוסמכת בטיפול זוגי ממוקד רגש EFT מתאם ICEEFT . חלוצת הטיפול בארץ וממיסדיו. משלבת בעבודתה אינטגרציה בין גישות ממוקדות רגש והתקשרות אותן למדה אצל מובילי התחום לבין עבודה התיחסותית, מיניות ולימודי טיפול בינקות. מרצה מזה שנים במוסדות אקדמאים, תחנות לטיפול זוגי ומשפחתי, ועוד בתחום העבודה עם רגש והתקשרות. כיום מרכזת את תחום העבודה עם רגש במכון מפרשים במיכללה האקדמית יפו ומרצה בה. מטפלת ומדריכה בקליניקה פרטית באון ליין וברמה"ש.

bottom of page