top of page
Business Meeting

רוח האדם בזקנה – מבט עכשווי על הפסיכולוגיה של הזקנה

ד"ר ניצה ירום, ד"ר יורם מערבי, פרופ' אהוד בודנר, ד"ר ליאורה בר טור

מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה

בבית הספר למדעי ההתנהגות, במכללה האקדמית תל אביב יפו

שמח להזמינכם לערב העיון:


רוח האדם בזקנה – מבט עכשווי על הפסיכולוגיה של הזקנה


ביום רביעי, ה- 15 בדצמבר 2021, בין השעות 18:00-21:00

הערב יתקיים באופן מקוון


מה מאפיין את הזקנה העכשווית? מיהם הסובייקטים הזקנות והזקנים של זמננו  ומה הן הדרכים בהן הם חותרים שלא להיות אובייקטים זקנים? מה השתנה בתיאוריות קלאסיות וחדשות המתארות את הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה והפילוסופיה של הזקנה? כיצד משתקפים המהפכה האינטרסובייקטיבית-התייחסותית הפוסטמודרניזם בהבנת רוח האדם המבוגר בימינו? כיצד משפיעות התפתחויות בשדה הרפואה, הטכנולוגיה והסוציולוגיה על הפסיכולוגיה של הזקנה? איך התפתחויות אלו מקרינות על השדה החברתי, טיפולי, רפואי?

נשות ואנשי מקצוע מובילים יאירו בערב העיון את האופנים המגוונים והחיוניים שאנשים זקנים כיום מיצרים תשוקה וערך בחייהם. נמשיך להקשיב לקולו של הסובייקט הזקן ונכיר את רוח האדם בזקנה במסגרת סידרה השמה במרכז את הסובייקטיביות בזקנה כיום - מהדהדת וחוקרת את היחסים הבינאישיים, בין-מיניים ובין-דוריים, את החופש והתלות, ואת האתגרים הגופניים הגלומים בה.


תכנית הערב:

מנחה הערב: פרופסור גילי גולדצווייג

ברכות: פרופ' אש מנכ'ל משרד הבריאות

18:00-18:40 – דברי פתיחה – יו"ר הערב – ד"ר ניצה ירום. מהי רוח האדם בזקנה?

18:40-19:10 – ד"ר יורם מערבי, גריאטר, "גוף ונפש, זיקנה וחברה - מבטו של רופא אל פני העתיד"

19:10-19:40 הפסקה

19:40-20:00 - פרופ' אהוד בודנר, על תפיסות של זיקנה והקשרן לבריאותם הנפשית והגופנית של הזקנים

20:00-20:40 ד"ר ליאורה בר טור, פסיכולוגית קלינית - רוח רוח! רוח רוח! למה לא תשכב לנוח? מן הבוקר תשתולל והנה כבר בא הליל (מרים ילן שטקליס) – פרדוקס הרווחה הנפשית של הזקנים ביותר


80 שקלים לאנשי מקצוע

50 שקלים לסטודנטים ומתמחים


אודות ההרצאות והמרצים:


ד'ר ניצה ירום. מהי רוח האדם בזקנה?

לשאלה למה אנו נזקקים למושג 'רוח האדם' בהקשר של הזקנה העכשווית – התשובה היא שצריך אותו כישות תאורטית וקלינית כדי לתאר ולאפיין במדויק מהות שהמציאות החברתית והאנושית כיום משקפת. מושג 'הסובייקט הזקן.ה' שאותו כבר אימצנו במסגרת הנוכחית בא להראות שהזקן של היום הוא אדם בעל קול, לא אובייקט לתפעול, אפילו לא מתוך חמלה. 'רוח האדם' היא מושג תוך-נפשי חסר כדי לתאר את תשוקת החיים של האדם הזקן. התעניינות המופנית כלפי נשים וגברים זקנים משחררת אצל רבים מהם את ניצוץ החיוניות שבהם. ללא מפגש והרשאה שכאלה - נוצרת אצלם הצטמצמות נפשית המובילה לחולי/סומטיזציה, בעוד שמתן ערך לרוח האדם הזקנ.ה - מקנה חיים של עניין והנאה, גם מול אובדנים וחולי. לפיכך, חשוב שהתודעה והמדיניות הציבורית תתאמנה את עצמן, והמטפלים בנפש ובגוף יראו את האתגר הגילני כדי לחזק את אנשי התקופה המבוגרים.

בטרמינולוגיה הפסיכולוגית/פסיכואנליטית המושג 'רוח האדם בזקנה' נולד במפגש בין הגל לפרויד, כפי שיוסבר. בשדה החברתי-תרבותי, הצורך והיכולת של נשים וגברים זקנים לבטא את עצמם ניבטים מכל עבר – מפינת המשחקים שבה הסבתא מטפסת על מתקן שעשועים ומעודדת את נכדה הקטן לכך, ועד תיעוד מסיבי של טראומות ונוסטלגיות ילדות, וביטויים אומנותיים וחברתיים מגוונים. ניתן לומר, אם כן, שהתאוריה והפרקטיקה הטיפולית חייבות להתעדכן בהתאם.

כדי להדהד ולמסד את הרוח הזאת - זימנו לערב העיון שלפנינו את מיטב חוקרי ומטפלי הזקנה – שהתשוקה והידע מעוגנים היטב אצלם.

ד'ר ניצה ירום, פסיכולוגית קלינית בכירה ופסיכואנליטיקאית, פעילה גילנית מראשית הקורונה. תחומי ההתמחות שלה הם המפגש בין הגוף לנפש בקליניקה ובחיים, וחקר היחסים הבינאישיים במעגל החיים ובטיפול – כפי שהם מתבקשים כיום. אלה מתגלמים ב-11 ספריה, שראו אור בעברית ובאנגלית, וביניהם 'סיפורי גוף' (מודן, 2010 ), 'מצפן לזוגיות ראויה: מדריך למיניות ואינטימיות' (פרדס, 2018) והאחרון – 'מצפן לטיפול הראוי לזמננו' (בהכנה בהוצאת הספרים של אוניברסיטת תל אביב).


ד"ר יורם מערבי, גוף ונפש, זיקנה וחברה - מבטו של רופא אל פני העתיד

המונח זיקנה עבר תהפוכות רבות לאורך ההיסטוריה ונראה שהן לא עומדות להסתיים. כדי להבין לאן פנינו ולאן פני החברה בה אנו חיים, ראוי להכיר את הידע המדעי ואת המגמות החברתיות הכרוכים אלה באלה.

בין התובנות העיקריות העולות מהמחקר בשנים האחרונות, אנו מבינים כיום טוב יותר את הבסיס לתהליך ההזדקנות ואיתו את הייחוד בחיי הזקן. ייחוד זה מוביל לשבירת מיתוסים רבים על הזיקנה ויסייעו לנו להיערך ולהאיץ את תהליך השיפור בזיקנה המתרחש בעקביות בעולם. הידע הרב והחשוב שנצבר חייבים לשמש אותנו להיטיב את מבטינו על שלב החיים המתרחב והחשוב הזה, שלב שכולנו נגיע אליו ולוואי בשיבה טובה

ד"ר יורם מערבי, רופא ראשי במערך לשיקום וגריאטריה במרכזים הרפואיים הדסה-האוניברסיטה העברית ומנהל היחידה לשיקום בית של שירותי בריאות כללית במחוז ירושלים. מרצה וראש החוג לגריאטריה בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, משמש בין החוקרים המובילים במחקר הזקנה האורכי בירושלים מ 1995 ועד היום.


פרופ' אהוד בודנר, על תפיסות של זיקנה והקשרן לבריאותם הנפשית  והגופנית של הזקנים

רבים מהמשתתפים בהרצאתי אולי כבר ראו (זכו לראות)  את היקרים להם מזדקנים, אבל אפשר שעוד לא החליטו לגבי עצמם אם גיל הוא רק מספר, או מערך שלם של תפיסות עצמיות. אנו יודעים כי ישנם אנשים בני 90 ויותר שנראים, מתנהגים מרגישים צעירים, קלילים ומלאי חיוניות ולעומתם יש בני 60 ופחות שחשים את גילם כמו היה משקולת כבדה על צווארם. ההרצאה תתמקד בסוגיות אלה, דהיינו, תעסוק בתפיסות של גיל ושל תקופת הזיקנה, שנמצאו מנבאות רווחה נפשיתובריאות ואפילו אריכות ימים.

פרופ' אהוד בודנר, פסיכולוג קליני ורפואי, שירת כפסיכולוג וקצין בריאות הנפש בצה"ל והשתלב לאחר מכן כחבר סגל בחוג המשולב למדעי החברה ובמחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר אילן. מחקריו עוסקים בחקר הזקנה, פסיכולוגיה של המוזיקה, פסיכופתולוגיה ואובדנות


ד'ר ליאורה בר טור רוח רוח! רוח רוח! למה לא תשכב לנוח? מן הבוקר תשתולל והנה כבר בא הליל (מרים ילן שטקליס) – פרדוקס הרווחה הנפשית של הזקנים ביותר

המאה ה- 21 הביאה עימה מהפכה דרמטית ברוב תחומי החיים ובתוכם עלייה משמעותית בתוחלת ובאיכות החיים בזקנה.

הזיקנה המאוחרת מהווה סיומו של מסע ארוך שנים המאופיין בהפרת האיזון שבין רווחים להפסדים, בין צמיחה לדעיכה. תהליך שיותר מכל שלב אחר במעגל החיים, כרוך באובדנים, בפרידות ובשינויים. ניתן לראות בו מסע של הישרדות שמחייב כוחות רבים כדי להדוף לחצים ולהסתגל למציאות שהולכת ומשתנה. אך יש גם זקנים שמספרם הולך וגדל בהתמדה, שלא נחים וממשיכים ל"השתולל" בניגוד לגילנות ולציפייה החברתית – לנוח !

במהלך השנים פגשתי מטופלים זקנים רבים שהשונות בניהם הייתה עצומה, הם התמודדו עם מגוון רחב של סוגיות, קשיים והפרעות רגשיות, ועסקו בדומה לצעירים, בעיקר במערכות היחסים עם דמויות משמעותיות בחייהם בעבר ובהווה, בדימוי ובערך העצמי.

ריתקו אותי במיוחד מטופליי הזקנים ביותר שהפגינו למרות מגבלות הגוף והאבל על אובדנים רבים, חוסן נפשי רב, והצליחו לשמור על רווחה נפשית גבוהה. למטופלים בזיקנה המופלגת מאפיינים ייחודיים. בהרצאתי אדון בפרדוקס הרווחה הנפשית של הזקנים ביותר בליווי כמה דוגמאות מהשדה הקליני.

ד"ר ליאורה בר- טור, פסיכולוגית קלינית, מדריכה בפסיכותרפיה. מרצה בכירה בתכנית לפסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזיקנה במרכז האקדמי רופין. מחברת הספרים "האתגר שבזדקנות- בריאות נפשית הערכה וטיפול" ו- "החיים במחשבה שנייה- שיחות עם נפתלי" ומאמרים רבים בתחום הפסיכולוגיה של הזיקנה.

תחומי העניין והמחקר: הזדקנות חיובית, יחסים בין דוריים במשפחה הרב- דורית, אובדן ושכול בזיקנה.

bottom of page