top of page

לשחות ולא לטבוע - מטרות ואסטרטגיות טיפוליות ב-DBT.

מנחה

ד"ר יפעת כהן

מה בסדנה?

הטיפול הדיאלקטי התנהגותי (DBT) הוא טיפול אינטגרטיבי במהותו, שמיועד לטפל באנשים הסובלים מקשיים בוויסות רגשי וחוסר יציבות בכל שטחי החיים. מדובר במטופלים מורכבים עם סימפטומים מגוונים וקשים ולעיתים קרובות גם התנהגות אובדנית. פרופ' מרשה לינהן פיתחה את הטיפול המהפכני הזה בשנות ה-80 ומאז נערכו מעל 50 (!) מחקרים מבוקרים שמראים יעילות בטיפול בהפרעת אישיות גבולית, התנהגות אובדנית, הפרעות אכילה, שימוש בחומרים, ועוד. הטיפול מבוסס על 3 עולמות ידע: בהביוריזם, מיינדפולנס והפילוסופיה הדיאלקטית.

על מנת למצוא את הדרך היעילה ביותר בסבך הסימפטומים ועוצמות הרגשות שמביאה המטופלת, הטיפול מציב מטרות ברורות בסדר ידוע מראש, ומשתמש באסטרטגיות טיפוליות של ולידציה ופתרון בעיות המאוזנות ביניהן דרך חשיבה דיאלקטית. אלה מאפשרים לעבוד באופן סיסטמתי ויעיל. לטיפול הפרטני מתלווית קבוצה ללימוד מיומנויות שמהוות כלים פרקטיים לפתרון בעיות ומאפשרות תחושת קומפטנטיות ושליטה למטפלת ולמטופלת כאחד. מיומנות הליבה היא מיינדפולנס המהווה גם עמדה טיפולית.

האסטרטגיות הטיפוליות ניתנות ללמידה והשימוש בהן ישיר, גלוי ומובן. הוולידציה כוללת 6 רמות התערבות ומאפשרת למטופלת להרגיש נראית ומובנת. פתרון בעיות כולל ביצוע אנליזה פונקציונלית שמאפשרת עבודה מעמיקה על אירועים ואינטראקציות באופן שיאפשר למטופלת לזהות דפוסי התנהגות וחשיבה, לשיים רגשות ולהיות מודעת לקשר ביניהם. השילוב הדיאלקטי בין ולידציה לפתרון בעיות מאפשר מציאת אלטרנטיבות, התבוננות משותפת בתמונה הגדולה והיחלצות ממצבי מבוי סתום במציאות החיצונית כמו גם בחדר הטיפולים.

מטרות הסדנא:

  • היכרות בסיסית עם עקרונות הטיפול הדיאלקטי התנהגותי (DBT)

  • לימוד דרך העבודה עפ"י היררכיות - מטרות ראשוניות של הטיפול

  • לימוד ותרגול ולידציה ופתרון בעיות והאיזון הדיאלקטי ביניהן

דרכי הלמידה:

בסדנא יהיה שימוש במצגת שתשלח מראש למשתתפים, יוצגו סרטונים להבהרת מושגי הוולידציה והאנליזה פונקציונלית. ככל שיאפשר הזמן, יערך תרגול בוולידציה כמו גם תרגול השימוש בחשיבה דיאלקטית. הסדנא תיערך כשיח פתוח, המנחה תציג דוגמאות קליניות והמשתתפים יוזמנו גם הם לשתף בדוגמאות קליניות מחדר הטיפולים שלהם.

אודות המנחה

ד"ר יפעת כהן - M.D. פסיכיאטרית מומחית לילדים ונוער ופסיכותרפיסטית. הקימה וניהלה את מכון אופק לטיפול ולימוד DBT בין השנים 2022-2007. ניהלה מרפאת בריאות הנפש של משרד הבריאות. הרצתה והדריכה בטיפול פסיכודינמי בילדים ונוער במסגרת לימודי המשך של אוניברסיטת ת"א, הרצתה בתוכנית הישראלית ל-CBT ומדריכה מוסמכת מטעם איט"ה. מרכזת את נושא DBT ומרצה במכון 'מפרשים' לחקר ויישום הגישה האינטגרטיבית בפסיכותרפיה במכללה האקדמית תל אביב-יפו. מלמדת ומדריכה בגישת DBT במכון 'אופק' ובמסגרות אקדמיות, ציבוריות ופרטיות.

bottom of page