תכנית הכשרה שנתית ב -DBT

ד"ר יפעת כהן, גב' דנה ספקטור

הקורס יתקיים בימי שלישי, בין השעות 9:30-12:00, בתאריכים:
22.11.20223, 29.11.2022, 6.12.2022, 13.12.2022, 20.12.2022, 27.12.2022, 3.1.2023, 10.1.2023, 17.1.2023, 24.1.2023, 31.1.2023, 7.2.2023, 14.2.2023, 21.2.2023, 28.2.2023, 14.3.2023, 21.3.2023, 28.3.2023, 18.4.2023, 2.5.2023, 9.5.2023, 16.5.2023, 23.5.2023, 30.5.2023, 6.6.2023, 13.6.2023, 20.6.2023, 27.6.2023

*שני המפגשים הראשונים יהיו פרונטליים ויתקיימו במכללה האקדמית ת"א יפו בהתאם להוראות משרד הבריאות.

מועד פתיחת הקורס: 22.11.22 | קורס מקוון | ההרשמה הסתיימה- נפתחה רשימת המתנה
תכנית הכשרה שנתית ב -DBT

הפרעות אישיות בכלל והפרעת אישיות גבולית בפרט מהוות אתגר למאבחן, לתיאורטיקן ולמטפל. מאפיינים של אי יציבות אפקטיבית, התנהגותית, בינאישית ולעיתים אף קוגניטיבית ופיזיולוגית באים לידי ביטוי בין השאר בתנודתיות במצב הרוח, אימפולסיביות, יחסים בינאישיים שבירים, העדר אמון בעצמי ובאחר, בלבול בזהות, התנהגות ברת סיכון, בעיות בריכוז וקשיים בשינה ובאכילה. העוצמתיות הרגשית על היבטיה השונים מקשה על המטפלים. גישות טיפוליות פסיכודינאמיות כמו גם גישות קוגניטיביות -התנהגותיות קלאסיות לא נמצאו יעילות מספיק בעבודה עם אוכלוסיה זאת. מטרת הטיפול הדיאלקטי התנהגותי (DBT) היא "לחיות חיים ששווה לחיות אותם". הטיפול מיועד להפרעה עמוקה בוויסות רגשי וחוסר יציבות, ונמצא יעיל במקרים של התנהגות אובדנית.


גישה טיפולית זאת, שפותחה על-ידי הפסיכולוגית האמריקאית פרופ' מרשה לינהן, נבדקה במחקרים מבוקרים במספר רב של מרכזים בארה"ב ובאירופה. הגישה הוכחה כיעילה באופן ברור לטיפול באנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית והתנהגות של פגיעה עצמית. נמצאה יעילות גם בטיפול בהפרעות אכילה ובמיוחד בולמוסי אכילה, מצבי דיכאון וחרדה וכן באנשים הסובלים מהתמכרות לחומרים. DBT נמצא יעיל בטיפול במבוגרים ובמתבגרים.


קבוצת המיומנויות כוללת לימוד 4 מודולים של מיומנויות:

1 .מיומנות הקשיבות (mindfulness) שהיא מיומנות הליבה ועליה מתבססות במידה רבה המיומנויות האחרות. מיומנות זו מתמקדת באימון לתשומת לב מודעת ללא שיפוטיות. בנוסף, יש התייחסות גם לקשיבות בקשר ולתיקוף עצמי.

2 .מיומנויות ליעילות בקשרים בינאישיים: מיומנויות אלה מבוססות על הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית ומתמקדות בדרכים יעילות לבקש ולסרב, וזיהוי מיתוסים לגבי קשרים בינאישיים.

3 .מיומנויות לויסות רגשי: גם מיומנויות אלה מבוססות על הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית ומתמקדות במודל הרגשי, זיהוי רגשות, הגברת רגשות חיוביים, זיהוי מיתוסים לגבי רגשות ומשפטי עידוד.

4 .מיומנויות לעמידות במצבי מצוקה: ריכוז מיומנויות מסוגים שונים להתמודדות עם מצבי משבר אקוטים, וכן עבודה על קבלה רדיקלית של המציאות.


במהלך הקורס נתייחס לדוגמאות שיביאו המרצות והמשתתפים, נראה סרטוני הדגמה, נתרגל את האלמנטים העיקריים בטיפול הפרטני (בסמסטר א'), ונלמד ונתנסה בחלק גדול מהמיומנויות (בסמסטר ב'). את לימוד המיומנויות נדגים על המשתתפים, בדומה להנחיית קבוצות המטופלים. כחלק מההתנסות הדידקטית במיומנויות החיים, המשתתפים יתבקשו לתרגל בין המפגשים.