הקהילה הישראלית של ACT, הסניף הישראלי של האיגוד למדע התנהגותי קונטקסטואלי (ACBS), ומכון מפרשים במכללה האקדמית ת"א-יפו גאים להציג:
ACT כאן ועכשיו
כנס ACT הישראלי השני, 2022.
מהו טיפול קבלה ומחויבות? איך הוא נראה בקליניקה או במחקר, מהן אבני הבסיס התיאורטיות שלו ומהו הזרם הפסיכולוגי או הפילוסופי אליו ניתן לשייכו? התשובה לשאלות אלו אינה חד משמעית ואחידה, שכן טיפול ACT יונק את השראתו מכיוונים ומזרמים שונים, וחלק מהיופי בעולם הטיפול ה-ACT-י נובע מכך שכל אחת ואחד עשויים למצוא בגישה את עצמם ואת הרוח הטיפולית והאנושית המבטאת את אמונתם ותפיסתם. מטיפול מובנה מבוסס פרוטוקול ועד עמדה משוחררת המתבססת על הקשר הטיפולי, ממגע פשוט עם הרגע ועד להתחקות אחר דפוסים מהעבר, מיסודות ביהביוריסטיים ותיאוריות למידה ועד לבסיס הומניסטי וגישות רוחניות ותרבותיות שונות.
ענפיו השונים של הטיפול האקט-י מאפשרים מגע והתפתחות בכל אחד מהתחומים הללו ועוד. לא לחינם בלב הגישה נמצאת הגמישות הפסיכולוגית הנובעת מתוך דיאלקטיקה. שכן דיאלקטיקה היא התפתחות מתוך קונפליקט, מתוך מתח שיש בין עמדות, רעיונות וכיווני חשיבה שונים.
בכנס השנתי, השני במספר, של קהילת ה-ACT הישראלית, אנו מבקשים לתת מענה עשיר ורחב לכיווני חשיבה שונים, תיאוריות ויישומים מגוונים, ותמורות והתפתחויות תיאורטיות. הכנס מכיל שלל סדנאות בנושאים שונים, ועבור רמות ידע והיכרות שונות של המשתתפים. הוא מיועד לחברי קהילה ותיקים וכן למתעניינים חדשים שזו להם היכרות ראשונה עם ACT, לאלו המבקשים להעמיק בתחום עבודתם וגם לאלו המבקשים להרחיב ולפגוש נושא חדש.
הסדנאות בכנס נוגעות ברקע התיאורטי של ACT באספקטים שונים (ביהביוריזם והשפעתו, השפה כהתנהגות, משושה הגמישות ועוד), מאפשרות היכרות עם גישות פסיכותרפויטיות שונות (טיפול ממוקד, טיפול מבוסס חמלה, הקשר הטיפולי, אינטגרציה בטיפול ועוד), ועם ממשקים שונים למנעד של גישות טיפוליות (טיפול זוגי, יוגה, חוסן נפשי, הקשרים תרבותיים ועוד), עוסקות במענה למגוון קשיים והתמודדויות (עבודה עם שליטה בכעסים, כאב כרוני, רגישות גבוהה, פוסט טראומה מורכבת, תפיסת הגוף, הפרעות אכילה, מצבי חולי ועוד) ומציעות מספר אפשרויות להתנסויות חוויתיות ויישומיות (תרגול חוויתי קבוצתי, היכרות ויישום של מטאפורות בטיפול, עמדת המטפל, תרגול מיומנויות בקבוצות קטנות ועוד).
נפתח את היום עם הרצאתה של ליאור גילעד, ממקימות ומובילות סניף קהילת ה-ACT הישראלי, בנושא "אל עצמי": פרספקטיבות שונות - 'עצמי' אחד(?). בהרצאתה תציג מעין מפת דרכים למושג העצמי בעולם ה-ACT. באמצע היום, לאחר ארוחת צהריים משותפת והפסקה להתרענן, ניפגש לפאנל המרכזי ''אקט כאן ועכשיו'', בו יוצגו חידושים קליניים ומחקריים של אקט בישראל על ידי חוקרים ומטפלים מובילים בתחומם. פאנל זה יאפשר הצצה לעשייה המגוונת והייחודית בתחום ה- ACT בארץ. בסיומו של היום, לאחר סיכום הסדנאות, ניפגש לפעילות חברתית וחוויתית שתאפשר חיבור אחרון לפני שנפרדים.
מצפים לראותכם!
שלכם, ועדת ההיגוי של הכנס: ד"ר אלעד ליבנה, לימור עטר, ליאור גילעד, ד"ר נפתלי הלברשטט, ליאור בירן, עמי ויזל וד"ר שרון זיו-ביימן.
תיאורי ההרצאות
"אל עצמי": פרספקטיבות שונות - 'עצמי' אחד(?) | ליאור גילעד
רבים מהעושים דרכם בתוך עולם האקט נאבקים להבין את הפרספקטיבה האקטית על מושג ה'עצמי'.
ההקספלקס (משושה הגמישות) מפגיש אותנו עם מושגים כמו "העצמי כהקשר", "העצמי כתהליך" ו"העצמי כתוכן".
גישות ביהביוריסטיות עדכניות זונחות את העצמי כשם עצם (SELF) ומתייחסות אליו כפועל (SELFing).
תיאוריית מסגור היחסים (RFT), מתארת את העצמי כסט התנהגויות מילוליות מתורגלות היטב של התייחסות לעצמי ולאחר.
הרצאה זו תנסה לעשות קצת סדר בבלאגן ולמצוא את המשותף והמארגן בין פרספקטיבות אלה. מתוך זרם התודעה עליו נשוט, אולי נצליח לראות גם היכן ביהביוריזם ופסיכואנליזה נפגשים (והיכן הם נפרדים..)
ליאור גילעד – פסיכולוגית קלינית, עובדת עם מבוגרים ונוער. מטפלת, מדריכה ומלמדת ACT ו-FAP במסגרות רבות. חלק מצוות 'המרכז הישראלי לאקט' וממקימות התכנית ללימודי ACT במכון 'מפרשים'. בעבר עמדה בראש הסניף הישראלי של ACBS ישראל.
פאנל – "ACT כאן ועכשיו": חידושים קליניים ומחקריים של ACT בישראל
העשייה האקטית בארץ שוקקת חיים בשנים האחרונות.
עשרות סדנאות הנפתחות מדי שנה, מאות נשות ואנשי טיפול המכירים את הגישה ומעמיקים בה בהכשרות למתחילים ולמתקדמים, סדנאות ייעודיות להפרעות ולאוכלוסיות שונות ועוד.
ישראל מהווה כר פורה להתפתחויות מעניינות ומרגשות ב-ACT ובמדע ההתנהגותי הקונטקסטואלי בכלל,
הן ברמת ה-Basic science ומחקרי מעבדה והן מבחינת חידושים קליניים.
הפאנל ייתן במה לשלושה חוקרים וקלינאים שישתפו את הקהל בעשייה שלהם ובתרומתה להבנה התיאורטית של מודל הגמישות הפסיכולוגית, כמו גם למעשה הטיפולי. דרך הצגת החידושים הללו נקיים דיון בהשתתפות הקהל, וננסה לזהות ולנסח נתיבי התפתחות עתידיים לחשיבה האקטית בישראל, ובכלל.
כוחה של הגמישות הפסיכולוגית בקרב אוכלוסיות ייחודיות: שני מחקרים ישראליים | ד"ר איילת גור
בהרצאה זו אציג שני מחקרים שנעשו במעבדת המחקר שלנו במכללת תל-חי. הראשון בודק את הגמישות הפסיכולוגית כגורם משמעותי המתווך את הקשר שבין תסמינים פוסט-טראומטיים בקרב נפגעות תקיפה מינית לבין איכות הזוגיות שלהן; במחקר השני, אציג סקירת ספרות שיטתית לסיכום המחקר אודות גמישות פסיכולוגית של הורים לילדים עם מוגבלויות. השלכות המחקרים מציעות להתמקד בטיפולים פרטניים וזוגיים במרכיב הגמישות הפסיכולוגית, כמו גם לשלב עקרונות של טיפול קבלה ומחוייבות בעבודה עם הורים לילדים ובוגרים עם מוגבלויות.
ד"ר איילת גור - מרצה בכירה בחוג לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית תל חי, עובדת סוציאלית קלינית בהכשרתה ומדריכה. תחומי המחקר שלה הם היבטים פסיכוסוציאליים של מוגבלות, בדגש על גמישות פסיכולוגית ותהליכי צמיחה אישית של בני משפחה של אנשים עם מוגבלויות.
העצמת יעילות הטיפול בחשיפה באמצעות אסטרטגיות מבוססות-קבלה: בחינה בתנאי מעבדה מבוקרים | פרופ' יפתח יובל
ACT הינה גישה קוגניטיבית-התנהגותית, וככזו חשיפה לסוגיה מהווה בה את אחת מההתערבויות הטיפוליות המרכזיות. עם זאת, באופן שהוא אולי שונה מגישות CBT אחרות, בטיפול ACT תכנון וביצוע החשיפה צריך להתייחס באופן ברור לגורם האטיולוגי המשמעותי של הימנעות מחוויה (experiential avoidance). בהרצאה יוצג בקצרה מחקר אשר בחן מקרוב את הערך המוסף של חשיפה אשר מבוססת באופן ישיר על עקרונות ACT, וזאת ביחס לחשיפה "סטנדרטית" – שגם המחקר וגם הניסיון הקליני מראים שגם היא מאוד יעילה בזכות עצמה. תוצאות המחקר תומכות בחשיבות הדגשתם של רכיבי טיפול המבוססים על מודל הגמישות הפסיכולוגית (קבלה, קשיבות), מודל אשר עליו מושתתת גישת ACT.
פרופ' יפתח יובל - ראש המגמה הקלינית בחוג לפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית בירושלים. מחקריו עוסקים, בין השאר, בבדיקה של רכיבי טיפול קוגניטיביים התנהגותיים, ובמיוחד אלה הקשורים לגישת ACT.
מודל לטיפול ACT "מועשר" - מפגשים טיפוליים מלווים עבודה ביתית מוכוונת (ומקוונת) | ליאור בירן
בשיחה זו אציג מודל התערבותי אקטי אשר קורם עור וגידים במהלך השנה האחרונה. מדובר בפרוטוקול טיפולי אקטי, במהלכו מגיעים המטופלים למפגש קבוצתי שבועי למשך 12 שבועות. בין המפגשים, המטופלים מלווים על ידי מערכת מקוונת בה הם מתרגלים, צופים בסרטונים, קוראים חומרי קריאה וממלאים דפי עבודה. במפגש הקבוצתי, המטופלים משתפים בחוויות שעלו אצלם במהלך העבודה בבית. אציג את המודל על חלקיו, תכניו והרציונל מאחוריו, לצד וינייטות ממהלך הפיילוט שהועבר עד כה.
ליאור בירן – פסיכולוג קליני מדריך, מטפל, מלמד ולומד ACT במסגרות שונות, חלק מצוות "המרכז הישראלי לאקט" וממקימי ומורי התוכנית ללימודי ACT במכון מפרשים, משמש כרכז האקדמי של התוכנית. מלמד בתוכנית עוגן לפסיכותרפיה אינטגרטיבית ושותף בוועדת ההיגוי שלה ומלמד במגמה הקלינית בחוג לפסיכולוגיה, אוניברסיטת ת"א. משמש כפסיכולוג אחראי במרפאת מבוגרים, מרכז בריאות הנפש שלוותה.