top of page
Business Meeting

פסיכותרפיה בילדים נוער והורות- קולות עדכניים ואינטגרטיביים

ד"ר יפעת כהן, ד"ר יערה שמשוני , גב' נעמה גרינוולד, גב' מיכל זיו, ד"ר אביב נוף, ד"ר ליהי בלסון חמל וד"ר רות דרדיקמן -עירון

מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה,

בביה"ס למדעי ההתנהגות, המכללה האקדמית תל אביב יפו

ותכנית "עוגן" ללימודי פסיכותרפיה אינטגרטיבית

שמחים להזמינכם:

פסיכותרפיה בילדים נוער והורות- קולות עדכניים ואינטגרטיביים

יום שישי, 04/02/22, בשעות 12:45-9:00

אין תחום שקורא לאינטגרציה בין גישות, בין טיפול פרטני ומערכתי, בין התוך-נפשי לבינאישי, יותר מאשר הטיפול בילדים נוער והורות. מסלול פסיכותרפיה בילדים נוער והורות בתוכנית "עוגן-תוכנית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה" במכון מפרשים מציע הכשרה מקיפה בפסיכותרפיה המייצגת גישות עדכניות אינטגרטיביות לעבודה עם ילדים נוער והורות במגוון הקשרים ואוכלוסיות. בצד הוראה של מודלים טיפוליים קלאסיים והכרות מעמיקה ומקיפה עם סוגים שונים של קשיים ובעיות בילדות וביחסי הורים ילדים, כוללת התוכנית למידה של מודלים וכלים חדשניים ואינטגרטיביים המייצגים את חוד החנית של העשייה בתחום.


בהרצאות ביום עיון זה אנו שמחים לשתף אתכם בחלק מהגישות והמודלים הנלמדים בלימודי הליבה במסלול ובקורסי הבחירה המוצעים לסטודנטים בתוכנית בלימודי הבחירה במכון מפרשים.


ההרצאות של ד"ר יפעת כהן, ד"ר יערה שמשוני , גב' נעמה גרינוולד וגב' מיכל זיו יציגו מגוון מודלים לעבודה טיפולית עם הורים:


  • ד"ר יפעת כהן תציג מודל שפיתחה לעבודה טיפולית עם הורים למתבגרים בהשראת ה DBT.

  • ד"ר יערה שמשוני תציג מודל לעבודה טיפולית עם הורים לילדים עם הפרעות חרדה שפיתחו פרופ' אלי ליבוביץ בשיתוף עם פרופ' חיים עומר.

  • גב' נעמה גרינוולד תציג עבודה טיפולית עם הורים מבוססת מנטליזציה  (P-(MBT.

  • גב' מיכל זיו תציג עבודה טיפולית אינטגרטיבית עם הורים מבוססת תיאוריית ההתקשרות וגישות חווייתיות ממוקדות רגש.


ההרצאות של ד"ר אביב נוף, ד"ר ליהי בלסון חמל וד"ר רות דרדיקמן -עירון יציגו מגוון מודלים לעבודה טיפולית עם ילדים ומתבגרים:


  • ד"ר אביב נוף יציג תפיסות עדכניות ואינטגרטיביות מבוססות מחקר לגבי הברית הטיפולית, בפסיכותרפיה עם ילדים.

  • ד"ר ליהי חמל בלסון תציג מקרה המדגים שימוש בכלים מעולם הCBT בטיפול בגישה התייחסותית בהפרעות חרדה במתבגרים.

  • ד"ר רות דרדיקמן עירון תציג באמצעות הדגמות קליניות מודל שפיתחה לטיפול בילדים המבוסס על טיפול ממוקד חוויה EDT.

היום יכלול שלושה מושבים, בכל מושב יתקיימו מספר הרצאות במקביל לבחירתכם.


תכנית היום:


9:15-9:00- מבט אינטגרטיבי על טיפול בילדים, נוער והורות- ד"ר אסתר במברגר מנהלת תוכנית עוגן לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה, רכזת מסלול טיפול בילדים נוער והורות


10:15-9:15- מושב ראשון:


הרצאה א- ד"ר אביב נוף - "דע שאם קלקלת, אתה יכול גם לתקן": יישומים קליניים של ממצאי המחקר לגבי הברית הטיפולית עם ילדים

כיצד ניתן ליישם את הממצא המחקרי לפיו הברית הטיפולית הינה אחד הגורמים המשמעותיים ביותר להצלחת או כשלון טיפולים בילדים? ההרצאה תתמקד בשאלה זו תוך הצגת היישומים הקליניים הבאים–

1.ההטיות של קלינאים בנוגע לתפיסת איכות הברית שהם יוצרים.

2. כיצד ניתן להתגבר על הטיות אלו ולשפר את איכות הברית.

3.סמנים גלויים וסמויים של שברים בברית הטיפולית.

4.הצגת מודל קליני שהתאים לילדים את הגישה מבוססת המחקר המתמקדת בברית בטיפול במבוגרים (Safran and Muran, 2000) תוך מיקוד ב:

א. טכניקות של מטא-קומוניקציה

ב. שינוי נקודת המבט לגבי הסיגנל שבבסיס השבר

ג. שינוי עומק בדפוסי היחסים לעומת עבודת ניהול הברית.


הרצאה ב- ד"ר רות דרדיקמן עירון - "שוב רק שיחקתם מונופול?"

למרות ספרות עשירה העוסקת בטיפול דינמי בילדים, קיים מחסור בגישות המספקות למטפלים פורמולציה ברורה, שניתן לגזור ממנה דרכים אופרטיביות לטיפול. בהרצאה יוצג פיתוח מקורי של שיטת הטיפול הדינמי החוויתי (EDT - Experiential Dynamic Therapy) המתאים אותה לטיפול במשחק בילדים. פיתוח אינטגרטיבי זה, מאפשר ליצור המשגה דינמית ברורה לקשיים המלווים את הילד ומשפחתו, מציע מספר כלים טיפוליים ברורים להשגת מטרות הטיפול כפי שהן נגזרות מההמשגה, ומאפשר להגיע להישגים טיפוליים עמוקים ויציבים בזמן קצר יחסית. המודל יודגם באמצעות תיאור מקרה מפורט.


10:30-10:15- הפסקה


3011:-10:30- מושב שני:


הרצאה א – ד"ר ליהי בלסון-חמל - עבודה עם מצבי עצמי: שילוב בין גישה פסיכודינמית-התייחסותית לבין CBT בטיפול במתבגרת הסובלת מחרדה

באמצעות הצגת מקרה של טיפול במתבגרת הסובלת מהתקפי חרדה, אציע עבודה טיפולית המשלבת בין גישה התייחסותית ל-CBT ("גל שלישי"). זאת מתוך מיקוד בהתמודדות עם "הצפה" של מצבי עצמי סותרים ומבלבלים האופיינית לגיל ההתבגרות. הגישה הפסיכודינמית-התייחסותית מעמידה כאחד מעקרונות הבסיס שלה תפיסה של הנפש כ"מבנה" רוחבי המורכב ממצבי-עצמי שונים היוצרים אשליה של אחדות, כאשר תנועה גמישה בין מצבים אלו משמרת את האשליה באופן בריא ואילו כשהתנועה נפגעת עקב שימוש במנגנונים דיסוציאטיביים - מוגבלת חווית העצמי (ברומברג, 1998). הקשר הטיפולי, ובפרט המפגש האותנטי בין תודעת המטפל והמטופל, מהווה בסיס להגברת האינטגרציה בין מצבי העצמי ויכולת ההתמודדות עם קונפליקטים אינטרה-פסיכיים, אשר עד כה נתפסו כ'לא אני'. במקביל, מושג חלקי העצמי מהווה אמצעי מרכזי להגדלת תנועה נפשית גמישה, המשחררת מסימפטומים, בגישות "הגל השלישי" ב-CBT. במקום לעבוד ישירות על העצמי הסובל דרך איתגור החלק הפגוע, ננסה ללמד את המטופל כלים שיעוררו ויחזקו חלקי עצמי אחרים בתוכו – מיומנויות הרגעה גופנית, קבלה (מיינדפולנס), שינוי פרספקטיבה, וויסות רגשי.

ההרצאה מבוססת על תפיסה תאורטית הרואה בגישה ההתייחסותית כמזמינה פתיחות לאינטגרציה עם גישות אחרות. באופן ספציפי, היא מקיימת קירבה רעיונית וקלינית ל"גל השלישי" ב-CBT סביב הגדרת התנועה הגמישה בין מצבי-עצמי כבסיס לבריאות נפשית. אדגים זאת דרך תיאור מפורט של מהלך טיפול, ואראה תנועה ושילוב בין עקרונות טיפוליים והתערבויות מ-2 הגישות שתוארו.


הרצאה ב' - גב' נעמה גרינולד - (MBT-P) עבודה טיפולית עם הורים מבוססת מנטליזציה

ההרצאה תעסוק באתגר המשולש של עבודה עם הורים מנקודת מבט רפלקטיבית. יוצגו עקרונות מרכזיים של פרקטיקה בעבודה מנטליסטית עם הורים, וכן תודגם משמעות עמדה טיפולית המחזיקה שני minds בו זמנית.


הרצאה ג' – גב' מיכל זיו – "שלומי קשור בחוט אל שלומך", טיפול בהורות מבוסס התקשרות

התבוננות על מערכת ה caregiving. מערכת ההתקשרות היא מערכת נוירוביולוגית מולדת המשותפת לכל היונקים והיא מכוונת להישרדות שלנו. כשם שבכל אדם קיימת מוכנות מולדת בעת מצוקה להפעיל את מערכת ההתקשרות על מנת לחפש אחר חכם ובוגר ממני שיהווה עבורי חוף מבטחים ובסיס בטוח, ויסייע בידי להשקיט את המערכת ולחזור לאקספלורציה, כך בכל אדם קיימת המוכנות המולדת לטפל באחר הנמצא במצוקה וחווה סכנה, על מנת לספק עבורו חוף מבטחים ובסיס בטוח.

מערכת ה caregiving היא אחת משלוש מערכות התנהגותיות של מערכת ההתקשרות. זו בעצם מערכת התנהגותית של מתן עזרה, והורות היא הלב של המערכת הזו. בהרצאה זו נתבונן על מערכת ה caregiving ונבין מה קורה כאשר זו מופעלת באופן אדפטיבי בהורות, כלומר מהו התסריט הבטוח של הורות "טובה דיה", וכן מהן ההפעלות הלא אדפטיביות שלה, איך הן משפיעות על ההורה ואילו עיוותים הן עלולות ליצור ביחסים. נשרטט פרופיל של מצבי דה אקטיבציה, היפר אקטיבציה וחוסר ארגון בהפעלה של מערכת ה caregiving. כמו כן נתבונן על תפקיד המטפל כ caregiver למטופליו, המבקש להיות עבורם מקור להשגת חוף מבטחים ובסיס בטוח, ונשרטט מפה להבנת תפקיד ההורים והמטפל מתוך הידע שיש לנו כיום על מערכת ההתקשרות ומערכת מתן הטיפול.


11:45-11:30- הפסקה


54:21-5411:- מושב שלישי:


הרצאה א – ד"ר יפעת כהן טיפול בהורים למתבגרים עם קשיי ויסות- מודל ההורות הדיאלקטית. 

בעבודתנו הטיפולית עם צעירים הסובלים מבעיות עמוקות וממושכות בוויסות רגשי לפי גישת הטיפול הדיאלקטי התנהגותי (DBT), התרשמנו שעבודה טיפולית עם הורי הצעירים היא חיונית והכרחית. מודל ההורות הדיאלקטית שפותח במכון אופק ע״י ד״ר יפעת כהן ועמיתיה, הוא מודל אינטגרטיבי המתבסס בעיקר על אלמנטים מתוך גישת ה-DBT ועל עמדת ההורות הקשובה (mindful parenting). המודל מחבר בין מיומנויות למודעות עצמית (mindfulness )ומודעות להתנהלות ההורית, לבין מיומנויות להתנהלות יעילה בין ההורים לילדיהם, התנהלות הנסמכת בעיקר על תיקוף (validation). הדיאלקטיקה משמעותה בהקשר זה, היא קירוב בין ניגודים, בעיקר חיבור בין אלמנטים של קבלה לאלמנטים של שינוי. בהרצאה יוצגו ויוסברו האלמנטים העיקריים המרכיבים את המודל, מקורם והשפעתם.


הרצאה ב – ד"ר יערה שמשוני טיפול מונחה-הורים לחרדה וOCD של ילדים ומתבגרים.

חרדה היא התופעה הנפשית הנפוצה ביותר בקרב ילדים ונוער. כ-30% מהילדים יתמודדו עם הפרעת חרדה במהלך חייהם. בשונה מחרדה במבוגרים, ילדים נוטים להתמודד עם חרדה באמצעות פניה להוריהם לצרכי הרגעה וויסות, ומכאן שהורים מעורבים בחרדת ילדם באופן ישיר ותמידי. למרות זאת, מרבית הטיפולים בחרדה ו-OCD בילדים מתמקדים בילדים עצמם ושואפים לשנות באופן ישיר את התנהגותם. SPACE הנו טיפול מונחה-הורים ומבוסס מחקר לחרדה ו-OCD בילדים ומתבגרים המאמץ נקודת מבט מערכתית על חרדה בילדים. SPACE ייחודי בכך שהוא מתמקד באופן בו ההורים מעורבים בחרדה של ילדיהם. מטרת הטיפול הנה לעזור להורים להגיב לחרדה באופן מועיל ותומך, אשר יוביל להפחתה משמעותית בסימפטומים.

הרצאת המבוא תעסוק ברקע התיאורטי לטיפול מונחה-הורים בשיטת SPACE, לרבות הצגת נקודת המבט המערכתית על חרדה בילדים ודיון בגוף המחקר הבוחן את תופעת האקומודציה, כלומר, השינויים וההתאמות שהורים עושים במטרה לסייע לילדם להימנע מחוויית החרדה. בנוסף, ההרצאה תדון באופן בו SPACE מיישם הבנות אלה בתהליך הטיפולי ותציג בקצרה את שלבי הטיפול השונים.


אודות המרצים:


ד"ר ליהי בלסון – חמל - פסיכולוגית קלינית מדריכה, מנהלת קלינית של מכון "שדות- יעד חן" לשירותים פסיכולוגיים, חברה ומדריכה ב"קבוצת שיח- מכון לפסיכותרפיה התייחסותית". עוסקת במודלים של אינטגרציה בין טיפול דינמי-התייחסותי ו-CBT, כותבת, מלמדת ומדריכה בנושא במסגרת התכנית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה ״עוגן״ באקדמית ת״א-יפו ובמסגרות נוספות. מטפלת בנוער ומבוגרים בקליניקה פרטית בתל אביב.


ד"ר אסתר במברגר – פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה ,מנהלת תכנית "עוגן" ללימודי פסיכותרפיה אינטגרטיבית, רכזת מסלול ילדים נוער והורות, מרצה ומדריכה בתוכנית. מרצה בלימודי המ"א לפסיכולוגיה קלינית של הילד בבית הספר לפסיכולוגיה ע"ש איבצ'ר, אוניברסיטת רייכמן, הרצליה, מרצה ומדריכה על טיפול ילד-הורה(cpp), מתמחה בטיפול בטראומה בילדות וטיפול בהורות, קליניקה פרטית במודיעין.


גב' נעמה גרינוולד- פסיכולוגית קלינית, מטפלת בילדים ומבוגרים. עוסקת בייעוץ ארגוני במכון צפנת, ומרצה באוניברסיטה העברית במגמה הקלינית של הילד ובתוכניות למנהלים בבית הספר למדיניות ציבורית וממשל.

נעמה מרצה במכון בקורסים MBT - טיפול מבוסס מנטליזציה: תיאוריה, טכניקה טיפולית ויישומים ו- מקליין ועד בנג'מין: המסע מיחסי אובייקט ליחסים אינטרסובייקטיביים.


ד"ר רות דרדיקמן עירון - פסיכולוגית קלינית מדריכה. מטפלת ומורה מוסמכת בשיטת הטיפול הדינמי החוויתי (EDT), ע"י הארגון הבינלאומי IEDTA. פיתחה התאמה של שיטת טיפול זו לעבודה עם ילדים, מתבגרים ומשפחות. מנהלת את המרפאה לבריאות הנפש של קופ"ח מאוחדת בחיפה, ומובילה את העבודה הטיפולית במרפאה בשיטה זו. מטפלת ומדריכה בקליניקה פרטית בחיפה, ובמגוון מסגרות פרטיות וציבוריות. מלמדת במכון את הקורס : "טיפול בילדים, נוער והורות בהשראת שיטת הטיפול הדינאמי חווייתי (EDT)".


גב' מיכל זיו - פסיכולוגית חינוכית מומחית. מנהלת מרכז "אפשרויות"; לאבחון וטיפול לילדים והורים. עובדת באופן אינטגרטיבי וחוויתי מבוסס התקשרות וממוקד רגש עם הורים וילדים, מתבגרים מבוגרים וזוגות. מלמדת ומדריכה על טיפול בהורות וטיפול בגישות אינטגרטיביות מבוססות התקשרות, ממוקדות רגש וחוויה. מרצה מטעם מכון חרוב על טראומה בינקות וטיפול בטראומה. בקליניקה הפרטית בתל אביב מטפלת בהורות, בילדים ונוער, במבוגרים (AEDP), טיפול זוגי (EFT), טיפול בטראומה בינקות (CPP). מומחית ללקויות קשב ולמידה ולטיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT). מיכל מדריכה ומרצה במכון מפרשים במסגרת תכנית עוגן בקורסים - טיפול בהורות בגישה אינטגרטיבית, וגישות מבוססות התקשרות רגש וחוויה לטיפול בטראומה.


ד"ר יפעת כהן - M.D (בי"ס לרפואה, טכניון, חיפה, 1984). פסיכיאטרית מומחית לילדים ונוער (בי"ח גהה, 1991) ופסיכותרפיסטית. מנהלת מכון 'אופק' לטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי באבן יהודה. מרצה בחוג לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת ת"א, מרצה ומדריכה בחוג ללימודי המשך של פסיכיאטריה של הילד והמתבגר באוניברסיטת ת"א. מרצה בתוכנית הישראלית לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי של איט"ה. מנהלת מרפאת בריאות הנפש של משרד הבריאות (1996-2006). מלמדת ומדריכה בשיטת DBT במסגרות ציבוריות ופרטיות.

יפעת מרצה במכון מפרשים ובתכנית "עוגן" ללימודי פסיכותרפיה אינטגרטיבית בקורסים: יסודות ה DBT - טיפול דיאלקטי התנהגותי, לטיפול בהפרעת אישיות גבולית והפרעות אחרות בוויסות רגשי, תכנית ההכשרה השנתית ללימוד DBT, הפרקטיקה בדיאלקטיקה ובמיינדפולנס- פסיכותרפיה בהשראת DBT , מיומנויות להורות דיאלקטית - טיפול בהורים לצעירים עם קשיי וויסות


ד"ר אביב נוף - ד"ר אביב נוף, פסיכולוג קליני מומחה, מנהל מכון נוף לטיפול אינטגרטיבי בחיפה. מטפל בילדים ובמבוגרים בגישה אינטגרטיבית המשלבת חשיבה דינמית ממוקדת (CCRT) מודולות קוגניטיביות התנהגותיות, ויסות פסיכו-פיזיולוגי בעזרת ביופידבק, ושימוש בגישות נרטיביות. מרצה באוניברסיטת חיפה, ומרכז הקורס פסיכולוגיה התפתחותית שבאוניברסיטה הפתוחה. חוקר בתחום הפסיכותרפיה ומתמקד ביישומים קליניים וטכנולוגים של הברית הטיפולית.

ד"ר יערה שמשוני- פסיכולוגית קלינית מומחית. במסגרת הפוסט-דוקטורט שימשה כמטפלת, מדריכה וחוקרת במרפאת החרדה של המרכז לחקר הילד באוניברסיטת ייל ( Yale Child Study Center) תחת הנחייתם של פרופ' אלי ליבוביץ ופרופ' וונדי סילברמן, והיא עודנה חברת סגל מן הקהילה במרפאה בתפקיד Community Clinical Assistant Professor. בשנים האחרונות יערה מכשירה ומדריכה מטפלים בגישת SPACE בארץ ובעולם.

bottom of page