top of page

חמלה לעצמי ולאחר ככלי טיפולי - תיאוריה, מחקר וקליניקה

בהשתתפות: מר תומר הרן, פרופ' גילה חן, פרופ' נורית ירמיה, ד"ר אנדרס קוניצ'זקי

הפסיכותרפיה בת זמננו על מגוון זרמיה וגישותיה מכירה בכך שתהליכים של קבלה, הכרה ואהבה לעצמי ולאחר חיוניים על מנת לאפשר שינוי. מיצוי מירבי של המתח הדיאלקטי והחיוני בין קבלה לבין שינוי הוא הכוח המניע של תהליכי טיפול כפי שמציעות גישות הגל השלישי ב- CBT, גישות פסיכודינמיות ביניהן פסיכולוגית העצמי, התייחסותיות ואינטרסובייקטיביות, גישות הומניסטיות ממקדות רגש וחוויה וגישות אקזסטנציאליסטיות.


חמלה לעצמי ולאחר היא רכיב טיפולי שזכה להמשגה תיאורטית ומחקרית נרחבת. המשגות אלו מציעות כי פיתוח חמלה מאפשר העצמה ולמידה, שינוי בחווית העצמי, האחר והעולם והאצת תהליכי שינוי נוספים.  אי לכך, עבודה טיפולית מבוססת חמלה הינה ממד טיפולי אינטגרטיבי העשוי להעצים תהליכי שינוי העומדים במרכזן של מגוון גישות טיפוליות ובמגוון הקשרים.


יום העיון יעסוק בהמשגה של חמלה לעצמי ולאחר ככלי טיפולי באמצעות מגוון פרספקטיבות ומתוך עמדה אינטגרטיבית, יסקור ספרות מחקרית בתחום ויציג יישומים טיפוליים במגוון הקשרים.




תכנית היום:


09:00 מילות פתיחה - ד"ר שרון זיו-ביימן, מנהלת מכון מפרשים

           הרצאת מבוא - ד"ר אנדרס קוניצ'זקי

09:30 מבט אינטגרטיבי על חמלה בעבודה טיפולית עם הורים  - פרופ' נורית ירמיה

10:30 הפסקה

10:45 חמלה עצמית והחלמה מהתמכרות לחומרים פסיכו אקטיביים – פרופ' גילה חן

11:45 הפסקה

12:00 המחשות קליניות ברוח הפסיכולוגיה הבודהיסטית – תומר הרן

13:00 דיון בהמחשות הקליניות בהשתתפות המרצים והקהל

13:30 סיום





אודות המרצים וההרצאות:




הרצאת מבוא - ההרצאה תעסוק בצמיחה של המושג חמלה עצמית כחלק מהכניסה של הגישות הבודהיסטיות אל הפסיכולוגיה המערבית. המושג בנוי משלושה מרכיבים : קשיבות, נדיבות עצמית ואנושיות משותפת. כל מרכיב נועד לתת מענה לקושי הקשור לאופן בו התפיסה העצמית של תרבות המערב יוצרת תחלואים נפשיים נרקיסיסטיים.


ד"ר אנדרס קוניצ'זקי - פסיכולוג קליני ורפואי מדריך. מרצה במכון מפרשים ובמכללה האקדמית תל אביב יפו. מנכ״ל ופסיכולוג ראשי תל"מ רשת ארצית לטיפול ואבחון פסיכולוגי. 



מבט אינטגרטיבי על חמלה בעבודה טיפולית עם הורים - תרגול של קשיבות וחמלה עוזרים לנו לפתח ולפתוח מרחב ומרווח כדי להתבונן בעצמינו, בילדים שלנו ובקשר איתם. בנוסף, תרגולים אלו עוזרים לבחור בפעולות המונעות מהרצון להיות הורים טובים דיים, ההורה שאנו שואפים להיות, במקום לפעול לפי "הטייס האוטומטי" המונע על ידי הרגלים ודפוסים לא רצויים מהעבר, היוצרים לעיתים קרובות מדי מתחים ותסכולים בקשר ורגשות של אשמה, בושה, וספק עצמי בהורות. השיחה תתמקד בטיפול מבוסס חמלה בהורות: בתיאוריה ובטכניקות השונות בעזרת תרגול מונחה ודוגמאות קליניות.


 

פרופסור נורית ירמיה - פרופ' לפסיכולוגיה התפתחותית וקלינית באוניברסיטה העברית בירושלים. עוסקת בתחום ההתפתחות התקינה והאבנורמלית של ילדים ובהורות כבר כשלושים וחמש שנים במחקר, בהוראה ובטיפול.  מלמדת מגוון של קורסים בתואר הראשון והשני ובינם פסיכולוגיה חיובית, מיינדפולנס, התפתחות במרחב הבטוח ואתיקה מקצועית. שימשה בעבר כמנהלת מרכז לייפר ללימודי נשים ומגדר וכן כדיקן הסטודנטים באוניברסיטה העברית.



חמלה עצמית והחלמה מהתמכרות לחומרים פסיכו אקטיביים

עדות מחקרית מוצקה תומכת בתפיסה שלאנשים הסובלים מהפרעות של שימוש לרעה בחומרים פסיכו אקטיביים (חפ"א)  יש קושי  לווסת רגשות שליליים ולהשתמש באסטרטגיות לוויסות רגשי.

מטרות ההרצאה:

1. לבחון את התפקיד של חמלה עצמית כאסטרטגיה לוויסות רגשי בתהליך ההחלמה מההתמכרות לחפ"א.

2. לבחון את התפקיד של חמלה עצמית בבניית הון החלמתי.

3. לבחון את התפקיד של חמלה עצמית בתכנית הנרקומנים האנונינימים (אנ.איי).

ההרצאה תתבסס על סקירה נרטיבית הבוחנת את התפקיד של חמלה עצמית כאסטרטגיה לוויסות רגשי ולבנייה של הון החלמתי שיאפשרו התחלה וקידום של החלמה ארוכת טווח מהתמכרות לחפ"א. הממצאים האמפיריים מראים, שאכן חמלה עצמית היא אסטרטגיה לוויסות רגשי שיש בה מודעות לרגשות שליליים, קבלה של רגשות אלה, הכלה והבנה. בהתבסס על תיאוריית  הבנייה וההרחבה, ההנחה הייתה שחמלה עצמית מבטאת עמדה חיובית כלפי העצמי ומאפשרת לבנות משאבים אישיים וחברתיים. הסיכויים להחלמה מהתמכרות לחפ"א תלויים במשאבים האישיים של הפרט המוגדרים  כהון החלמתי על ידי גראנפילד וקלאוד. תרומתו של המחקר הזה  לטיפול בהתמכרות לחפ"א בהדגישו את התפקיד של חמלה עצמית בבניית הון החלמתי,  המאפשר להתחיל תהליך של החלמה ארוכת טווח מהתמכרות לחפ"א  וכאסטרטגיה לוויסות רגשי. כמו כן, תרומתו בבחינת הפרקטיקה של חמלה עצמית בתוכנית ה-אנ.איי. 



פרופסור גילה חן - ראש רשות המחקר והפרסומים וממונה למניעת הטרדות מיניות במכללה האקדמית אשקלון. חברת הוועד המנהל של האגודה הישראלית לקרימינולוגיה. מרצה לקרימינולוגיה ותחומי המחקר העיקריים שלה הם התמכרות לחומרים פסיכו אקטיביים, פשיעת נשים, התעללות והזנחה בילדות, נוער בסיכון וסוגיות בכליאת אסירים. פרופסור חן כתבה שני ספרים ופרסמה מעל ל- 40 מאמרים בכתבי עת מדעיים בינלאומיים. כמו כן, הציגה בכנסים אקדמיים מאמרים בתחום התעללות והזנחה בילדות, פשיעה והתמכרות לחומרים פסיכו אקטיביים. פרופסור חן הינה פסיכותרפיסטית בתחום טיפול קצר מועד.



המחשות קליניות ברוח הפסיכולוגיה הבודהיסטית - בהרצאה נבחן כלים מעשיים לפיתוח וטיפוח של חמלה בחדר הטיפולים וננסה לעמוד על תרומתה למהלך הטיפולי, וזאת בשילוב של תיאורי מקרה והדגמות עבודה. העקרונות הכלליים והנחות המוצא יתבססו בין היתר על רעיונות מהפסיכולוגיה הבודהיסטית.

 


תומר הרן - פסיכולוג, מורה ליוגה ומנחה סדנאות מיינדפולנס. מלמד מדיטציה בקרב אסירים בעמותת "השקט שבפנים". מתרגל ומלמד בודהיזם מעל לעשור.





bottom of page