top of page

מסלול לפסיכותרפיה בילדים, נוער והורות

תכנית הליבה | מסלול ילדים נוער והורות

מנהלת התכנית: ד"ר אסתר במברגר


שנה א'


יסודות האינטגרציה של הפסיכותרפיה בילדים נוער והורות - ד"ר אסתר במברגר

בקורס נסקור את ההיסטוריה של התחום ואת התפתחותה של התנועה לקידום האינטגרציה של הפסיכותרפיה, יעסוק בלמידה מעמיקה של מודלים שונים של אינטגרציה ושל היישומים הקליניים שלהם, יבחן את הממצאים והאתגרים המחקריים בתחום ויזמין את משתתפי הקורס לרפלקציה על המשמעויות של החומר הנלמד לעבודתם הטיפולית. הקורס מהווה שער כניסה לעולם האינטגרציה של הפסיכותרפיה.


הגישה הפסיכודינמית, מיפוי זרמים ומודלים בראייה היסטורית –
גב' נעמה גרינולד וגב' מעיין פקהט תאומי

קורס משותף לשני המסלולים המחולק לרמת מתחילים ורמת מתקדמים. הקורס יעסוק בסקירה היסטורית של התפתחות זרמים בתוך הגישה הפסיכודינמית תוך עמידה על רעיונותיהם המרכזיים, מושגי היסוד שלהם ותפיסתם על תהליכים טיפוליים. תיאוריית הדחף, פסיכולוגיית האגו, זרם יחסי אובייקט, פסיכולוגיית העצמי, הפסיכואנליזה ההתייחסותית והאינטרסובייקטיבית ילמדו וימופו על ציר זמן התפתחותי תוך דיון השוואתי מעמיק, מיפוי שישמש כבסיס לדיון בקשר הטיפולי הן כמצע לשינוי והן כמרחב של שינוי מנקודות המבט של הזרמים השונים בפסיכואנליזה.


יישומים אינטגרטיביים של הטיפול הקונגטיבי התנהגותי- ד"ר ליהי חמל בלסון וד"ר אלה אורן

קורס משותף לשני המסלולים הנחלק לרמת מתחילים ורמת מתקדמים. הקורס יעסוק בשימוש במודלים וכלים קוגניטיביים והתנהגותיים מתוך עמדה אינטגרטיבית. בחלקו הראשון של הקורס ילמדו לעומק מושגי יסוד וטכניקות מרכזיות בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. תובהר ההבחנה בין חשיבה ועבודה טיפולית ברוח הגל הראשון והשני ב-CBTלעומת הגל השלישי. בהמשכו של הקורס, יודגם ויוסבר כיצד ניתן לעשות שימוש בכלים קוגניטיביים והתנהגותיים באמצעות מודלים שונים של אינטגרציה בפסיכותרפיה. וכן, יוצג ויודגם מודל עבודה ספציפי, המבוסס על יצירת שפה טיפולית משותפת המשלבת בין גישה פסיכודינמית התייחסותית לבין גישה קוגניטיבית-התנהגותית ברוח הגל השלישי בCBT -. הקורס משלב הרצאות אורח של קלינאים מומחים מהשורה הראשונה אשר המטפלים ב-CBT מעמדה אינטגרטיבית ברוח הגל הראשון, השני והשלישי, במבוגרים ובילדים ונוער.


טיפול בהורות מעמדה אינטגרטיבית - גב' מיכל זיו

בקורס זה נעסוק ב סוגיות קליניות מרכזיות בתחום העבודה הטיפולית עם הורים בראייה אינטגרטיבית, נבחן כיצד הסתכלות רב ממדית זו, תורמת לגיבוש עמדה טיפולית ולבניית ברית טיפולית עם ההורים לצורך קידום מטרות טיפוליות הקשורות ליחסים עם הילד ולתפקודו. נעסוק בהבנה של מורכבות התפקיד ההורי, נשוחח על האתגר שעיסוק בהורות ובזוג ההורים מציב בפני המטפלים, ונדון בחשיבות בניית ארגז כלים מגוון ומפת דרכים להתקדמות הטיפול במטרה להיטיב את הקשר הורה-ילד ולשפר את יכולות הויסות ההוריות לטובת קידום ההסתגלות והתפקוד של הילד ושיפור ה-WELL BEING של ההורים והילד. בקורס יוצגו מגוון גישות תיאורטיות למיפוי צרכי ההורים לשם גיבוש מטרות טיפוליות רלוונטיות ויושם דגש על תרגום המושגים התיאורטיים הנלמדים להקשרים קליניים ולהתערבויות טיפוליות מעשיות. במהלך הקורס ישולבו הצגות מקרה ודוגמאות קליניות, התנסות ותרגול חוויתי בהמשגת מקרים ודרכי התערבות. 


הדרכה באינטגרציה של הפסיכותרפיה א' ב'

קבוצת הדרכה שנתית, הקבוצה מבוססת על הצגות מקרה של חברי וחברות הקבוצה ושמה דגש על התבוננות וחשיבה אינטגרטיבית, זיהוי גישות טיפול שונות, טכניקות טיפוליות, העמקה והמשגה בין תאוריה ופרקטיקה על מנת להעשיר חשיבה ותנועה בהתאם לצרכי המטופל. ההדרכה הקבוצתית מאפשרת חשיפה לעבודת הסטודנטים האחרים, מקדמת דיון מתוך ריבוי פרספקטיבות תאורטיות של העבודה הקלינית וחשיפה למקרים מתוך קשת רבה של הקשרים, אוכלוסיות ודרכי טיפול.



שנה ב'


בין שונות לפסיכופתולוגיה ממבט אינטגרטיבי - א  - גב' חמוטל סופר גרוך

הקורס יציג זווית התבוננות אינטגרטיבית על הפרעות נפשיות וקשיים רגשיים בגיל הילדות וההתבגרות. הקורס הוא סמסטריאלי דו-שנתי, כשבכל שנה יילמדו הפרעות שונות- בחלק א' ילמדו הפרעות חרדה, הפרעות התנהגות, הפרעות הקשורות במצבי טראומה ודיסוציאציה והפרעות התמכרות. נדון בחשיבות תהליך האבחון וההמשגה לשם בניית תכנית טיפול והערכת תוצאותיו, במסגרת פסיכותרפיה מכוונת אינטגרציה, המציבה במרכזה את האדם המתמודד עם הקושי. יסקרו דרכים מרכזיות לאבחון, מיון והמשגה של פסיכופתולוגיה, מתוך ניסיון לייצר מפת דרכים רב-מימדית ורחבה לסיווג, הכוללת מגוון "שפות" ופרספקטיבות אלטרנטיביות. בתוך כך, נתייחס לאבחנה מתוך זווית התבוננות פנומנולוגית, פסיכודינמית, קוגניטיבית-התנהגותית, מערכתית ורב-תרבותית, וכן יסקרו מודלים המנסים לשלב בין ההתבוננויות השונות לכדי המשגת-על אינטגרטיבית (מודלים טרנסדיאגנוסטיים). כמו כן, יוצגו דילמות ייחודיות הנוגעות לאבחון פסיכופתולוגיה בילדים ונוער, כגון קשיים הקשורים ביחסים מוקדמים או התייחסות להיבטים התפתחותיים. הקורס ישלב ידע תיאורטי מעמיק, הרצאות אורח של קלינאים מומחים בהפרעות הספציפיות, והתנסות של הסטודנטים בתהליכי המשגה ובניית תכנית טיפול מעמדה אינטגרטיבית למטופל המתמודד עם ההפרעה.


עקרונות העמדה ההתייחסותית - ד"ר אסתר במברגר

הקורס יציע היכרות מקיפה עם הרקע להתהוותה של הגישה ההתייחסותית ופרספקטיבה עשירה על תהליך התפתחותה. הוא יעניק ללומדים ידע נרחב ומאורגן על עקרונות הגישה, התיאורטיקנים המובילים אותה והנושאים המרכזיים בהם היא עוסקת, תוך התמקדות במודלים של אינטרסובייקטיביות, ובאיפיון של מטרות, ממדים, תהליכים וכלים של התהליך הטיפולי בראייה התייחסותית. ננסה להבין לעומק מושגים המצויים בליבתה של הגישה, ביניהם: הכרה הדדית, עצמיים מרובים, פרשנות כהבניה הדדית, אנאקטמנט, השלישי ההתייחסותי, הדיאלקטיקה של תקווה ופחד, בין ספונטניות לבין ריטואלים ובין עבודה פרשנית לבין עבודה אקספרסיבית בתהליך הטיפולי, חשיפה עצמית של המטפל ועוד. במהלך הקורס נציג ונדגים היבטים ספציפיים הקשורים לעבודה טיפולית בגישה התייחסותית עם ילדים נוער והורים ונדגים כיצד רעיונות אלו יכולים להוות מצע תיאורטי ופרקטי לחשיבה על אינטגרציה בפסיכותרפיה. 


טיפול בהורות בגישה האינטגרטיבית - גב' מיכל זיו

בקורס זה נעסוק ב סוגיות קליניות מרכזיות בתחום העבודה הטיפולית עם הורים בראייה אינטגרטיבית, נבחן כיצד הסתכלות רב ממדית זו, תורמת לגיבוש עמדה טיפולית ולבניית ברית טיפולית עם ההורים לצורך קידום מטרות טיפוליות הקשורות ליחסים עם הילד ולתפקודו. נעסוק בהבנה של מורכבות התפקיד ההורי, נשוחח על האתגר שעיסוק בהורות ובזוג ההורים מציב בפני המטפלים, ונדון בחשיבות בניית ארגז כלים מגוון ומפת דרכים להתקדמות הטיפול במטרה להיטיב את הקשר הורה-ילד ולשפר את יכולות הויסות ההוריות לטובת קידום ההסתגלות והתפקוד של הילד ושיפור ה-WELL BEING של ההורים והילד. בקורס יוצגו מגוון גישות תיאורטיות למיפוי צרכי ההורים לשם גיבוש מטרות טיפוליות רלוונטיות ויושם דגש על תרגום המושגים התיאורטיים הנלמדים להקשרים קליניים ולהתערבויות טיפוליות מעשיות. במהלך הקורס ישולבו הצגות מקרה ודוגמאות קליניות, התנסות ותרגול חוויתי בהמשגת מקרים ודרכי התערבות. 


קורס בחירה 1 מתוך 2 קורסים המשותפים לשני המסלולים:

1. מבוא ל – DBT טיפול דיאלקטי התנהגותי - גב' נורית שחר

הפרעות אישיות בכלל והפרעת אישיות גבולית בפרט מהוות אתגר למאבחן, לתיאורטיקן ולמטפל. מאפיינים של אימפולסיביות, אי יציבות אפקטיבית, העדר אמוןacting out , יחסים בינאישיים שבירים, בלבול בזהות, שימוש מסיבי בפיצול ובהזדהות השלכתית גורמים לתגובות העברת נגד עוצמתיות. טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) מיועד להפרעה בוויסות רגשי וחוסר יציבות, ויעיל אף ובעיקר במקרים של התנהגות אובדנית כרונית. גישה טיפולית זאת, שפותחה ע"י הפסיכולוגית האמריקאית פרופ' מרשה לינהן, נבדקה בצורה אמפירית במספר מרכזים בארה"ב ובאירופה והוכחה כיעילה באופן ברור לטיפול בפציינטיות הסובלות מהפרעת אישיות גבולית. הגישה נמצאה יעילה גם בטיפול בהפרעות אכילה ובמיוחד בולמוסי אכילה, מצבי דיכאון וחרדה באנשים עם הפרעות אישיות וכן באנשים הסובלים מהתמכרות לחומרים. הגישה נמצאה כיעילה בטיפול במבוגרים ומתבגרים ולאחרונה יש עדות ליעילותה גם בילדים. מדובר בגישת טיפול אינטגרטיבית הכוללת שימוש באלמנטים של טיפול קוגניטיבי- התנהגותי, תמיכתי, דינאמי בגישת העצמי ובגישת יחסי האובייקט, אלמנטים מתוך הגישה האינטרסובייקטיבית ואלמנטים מתוך תורת הזן-בודהיזם. האלמנטים העיקריים המגדירים את הטיפול הדיאלקטי התנהגותי הם התיאוריה ההתנהגותית, mindfulness והפילוסופיה הדיאלקטית. הטיפול מציע הוליזם וסינתזה. המאפיין הייחודי של השיטה הוא החלק הדיאלקטי שמשמעותו קירוב בין ניגודים תוך תהליך מתמשך של סינתזה. קיים דגש על קבלה כבסיס לשינוי, וסינתזה בין תפיסה של תורת הזן-בודהיזם לבין תפיסות פסיכולוגיות מערביות.



  1. הגישה מוטיבציונית: כיצד לסייע למטופלים להשתנות - גב' אורית קובץ'

מטופלים שאינם מצליחים לבצע שינוי התנהגותי שרויים בתסכול רב וכך גם סביבתם - מטפלים ובני משפחה חשים חוסר אונים לנוכח מצב תקוע או מחמיר. הגישה המוטיבציונית, אשר צמחה מתוך תחום הטיפול בהתמכרויות, פותחה ונוסחה על ידי מילר ורולניק, היא גישה מבוססת-ראיות שמטרתה הנעת מטופלים לשינוי התנהגותי ושיתוף פעולה עם תוכניות טיפול. ביסוד הגישה, ההבנה כי בבסיס כל תהליך של שינוי קיימת אמביוולנטיות וכי עלינו ללוות את המטופל בחקירתה ובפתרונה אם ברצוננו לקדם שינוי ולהגביר את הסיכוי כי יישמר לאורך זמן. הגישה, שמה במרכז את האינטראקציה שבין המטפל למטופל וחוקרת את הדרכים בהן ניתן להשפיע על מוטיבציה, תפיסת מסוגלות עצמית ופתרון אמביוולנטיות. בנוסף, הגישה מבוססת על מחקר המדגים כי עמדה מתעמתת מצד גורמים טיפוליים מגבירה את ההתנגדות מצד המטופלים, על כן היא כוללת אסטרטגיות התערבות לטיפול בהתנגדויות תוך הימנעות מכוונת מעימות. הגישה המוטיבציונית נחשבת לגישת התערבות אינטגרטיבית מכיוון שהיא משתלבת בקלות עם מגוון רחב של מודלים וטכניקות טיפוליות אחרות. היא אינה עומדת בפני עצמה כטיפול שלם, אלא מהווה מסגרת גמישה ויעילה להגברת מוטיבציה וטיפול באמביוולנטיות לשינוי. הקורס יתמקד בהיכרות עם הרוח, העקרונות והכלים הפרקטיים אותם מציעה הגישה המוטיבציונית למטפלים המלווים מטופלים בתהליכי שינוי. הקורס, לכל אורכו, משלב הדגמות ותרגולים מגוונים של הכלים השונים על ידי המשתתפים.


הדרכה באינטגרציה של הפסיכותרפיה ג' ד'

קבוצת הדרכה שנתית, הקבוצה מבוססת על הצגות מקרה של חברי וחברות הקבוצה ושמה דגש על התבוננות וחשיבה אינטגרטיבית, זיהוי גישות טיפול שונות, טכניקות טיפוליות, העמקה והמשגה בין תאוריה ופרקטיקה על מנת להעשיר חשיבה ותנועה בהתאם לצרכי המטופל. ההדרכה הקבוצתית מאפשרת חשיפה לעבודת הסטודנטים האחרים, מקדמת דיון מתוך ריבוי פרספקטיבות תאורטיות של העבודה הקלינית וחשיפה למקרים מתוך קשת רבה של הקשרים, אוכלוסיות ודרכי טיפול.


סוגיות אתיות בפסיכותרפיה - ד"ר דפנה פלטי

הקורס יעסוק באתיקה המקצועית של טיפול פסיכותרפויטי, יציג את מרכזיותה וחיוניותה של חשיבה אתית מקצועית בעבודת המטפלים בפסיכותרפיה, יציע הכרות עם חוקים רלבנטיים לעבודה הטיפולית ואת ההבדלים בין כללי חוק לבין כללי אתיקה ויאפשר רכישה ושכלול מיומנות בזיהוי, הגדרה, ניתוח וקבלת הכרעה בדילמות אתיות בטיפול. זאת תוך התנסות בדיונים מקצועיים – אתיים ופיתוח מודעות לצורך החיוני בקיומם. הקורס מורכב מ- 2 הרצאות ללמידה עצמית בצפייה, ו-2 סדנאות אונליין שנלמדות במהלך הקיץ (מועדי הסדנאות יפורסמו במהלך שנת הלימודים).


שנה ג'



בין שונות לפסיכופתולוגיה ממבט אינטגרטיבי - ב  - ד"ר ליהי בלסון חמל

הקורס יציג זווית התבוננות אינטגרטיבית על הפרעות נפשיות וקשיים רגשיים בגיל הילדות וההתבגרות. הקורס הוא סמסטריאלי דו-שנתי, כשבכל שנה יילמדו הפרעות שונות- בחלק ב' ילמדו הפרעות הפרעות קשב וריכוז, דכאון ואובדנות, הפרעות סומטיזציה וקשיים רגשיים הנלווים להתפתחות זהות מינית. נדון בחשיבות תהליך האבחון וההמשגה לשם בניית תכנית טיפול והערכת תוצאותיו, במסגרת פסיכותרפיה מכוונת אינטגרציה, המציבה במרכזה את האדם המתמודד עם הקושי. יסקרו דרכים מרכזיות לאבחון, מיון והמשגה של פסיכופתולוגיה, מתוך ניסיון לייצר מפת דרכים רב-מימדית ורחבה לסיווג, הכוללת מגוון "שפות" ופרספקטיבות אלטרנטיביות. בתוך כך, נתייחס לאבחנה מתוך זווית התבוננות פנומנולוגית, פסיכודינמית, קוגניטיבית-התנהגותית, מערכתית ורב-תרבותית, וכן יסקרו מודלים המנסים לשלב בין ההתבוננויות השונות לכדי המשגת-על אינטגרטיבית (מודלים טרנסדיאגנוסטיים). כמו כן, יוצגו דילמות ייחודיות הנוגעות לאבחון פסיכופתולוגיה בילדים ונוער, כגון קשיים הקשורים ביחסים מוקדמים או התייחסות להיבטים התפתחותיים. הקורס ישלב ידע תיאורטי מעמיק, הרצאות אורח של קלינאים מומחים בהפרעות הספציפיות, והתנסות של הסטודנטים בתהליכי המשגה ובניית תכנית טיפול מעמדה אינטגרטיבית למטופל המתמודד עם ההפרעה. 


להחזיק את השבר: על כאב, חוסן ותקווה במפגש עם טראומה – גב' שלומית גילוני ברק

טראומה בילדות, מתרחשת בשלבים שהם קריטיים מבחינה התפתחותית ולכן מובילה להשלכות קשות, כרוניות ועיקשות בהשפעתן על הנפש. המחקר מצביע כי טראומה בילדות פוגעת בהתפתחות המוח ומשפיעה על התפתחות רגשית, קוגניטיבית וחברתית של ילדים ונוער. ככל שהטראומה אינה מטופלת השלכותיה ניכרות בטווח הארוך ובבגרות. בקורס נכיר את האבחנות השונות בעקבות הטראומה על ציר ההתפתחות, השפעות הטראומה על הגוף והמוח, הזיכרון הטראומטי, מאפיינים ייחודיים של טראומה בילדים ובני נוער. נשלב גישות פסיכולוגיות שונות (דינמית, נרטיבית, גופנית, התקשרותית, מערכתית), בעבודה עם הילד ועם ההורים וניתן מקום לתהליכי ויסות, חמלה (self-care) וצמיחה של המטופלים ושלנו, המטפלים. הלמידה תשתלב בין הבנה תאורטית וקלינית בהרצאות, התנסויות, הדגמות ודיון בדוגמאות טיפוליות של המשתתפים.ות.


סוגיות אינטגרטיביות בעבודה טיפולית עם מתבגרים – ד"ר ליהי בלסון חמל

הקורס ינסה לגעת בהיבטים מרכזיים העומדים בליבת העבודה הטיפולית עם בני-נוער והוריהם, מנקודת מבט מבוססת אינטגרציה. בין הנושאים שיסקרו - היבטים התפתחותיים בין ילדות לבגרות, העצמי המתבגר, מיניות נטייה מינית וזהות מינית, פסיכופתולוגיה בגיל הנעורים (הפרעות אכילה, התמכרויות), סוגיות הקשורות בקשר הטיפולי, עבודה עם הורי מתבגרים וקבוצת השווים. הקורס ינוע בין חשיבה תיאורטית על הסוגיות לבין דיון במקרים קליניים.



קורס בחירה 1 מתוך 4 קורסים המשותפים לשני המסלולים:


  1. טיפול באובדן ושכול – מסע אישי-מקצועי / גב' חמוטל ארבל

באיזה אופן המוות, שלך ושל יקיריך, מעסיק אותך? איך את מתייחסת אל הנושא של מוות כשהוא עולה ממטופלות? האם אתה מגלה שקשה לך להגיב בנושא הזה יותר מאשר בנושאים אחרים? שאתה נתקע, או מדלג באלגנטיות הלאה? הקורס מבקש להרחיב את הידע, להפחית את החשש ולהגביר את הבטחון של מטפלות ומטפלים בטיפול במצבי אובדן ושכול, זאת כדי לסייע למטופלות ומטופלים בעיבוד האובדן, במציאת דרכי התמודדות יעילות ובהבניית משמעויות מיטיבות. ננוע בין למידת התיאוריה העדכנית והמודלים העכשוויים בתחום האובדן והשכול ויישומיהם בפסיכותרפיה, לבין מסע חקירה פנימי של יחסינו אנו, כמטפלים וכבנות אנוש, עם המוות. הקורס יהיה בעל אופי סדנאי ויכלול שימוש בכתיבה, באמנות ובסוגי מדיה מגוונים, וכן עבודה על חומר קליני של משתתפות הקורס.


2. התערבויות ממוקדות קשר בטיפול בהורה ובילד / גב' מיכל ירדני

כיום קיים בסיס ידע נרחב, קליני ומחקרי ,על התערבויות דיאדיות כגורם שינוי מרכזי  בטיפול בקשיים של ילדים ובני נוער. מטרת התערבויות אלו לטפל במצבים של הפרעה במערכות היחסים, או לתמוך בהורה לסייע לילדו במצבים בהם אירועים טראומתיים או קשיים רגשיים והתפתחותיים אחרים מאיימים על ההתפתחות הנפשית של הילד. בקורס זה נעסוק במספר מודלים של טיפולים דיאדיים, המתאימים לילדים בגיל הרך (כגון המודל החיפאי לטיפול דיאדי) או לגילאי החביון ולמתבגרים (המודל של Daniel Hughes), כמו גם במודלים שהינם ייעודיים לטיפול במצבים מסוימים, כגון מודל ה- DIR שהנו מודל לטיפול הורה- ילד עם ילדים על הרצף האוטיסטי; ומודל ה- CPP, שמיועד לטיפול בטראומה בגיל הרך. במהלך הקורס נלמד על טיפול דיאדי החל משלב יצירת הברית הטיפולית עם ההורים, תהליך ההערכה, דרך המשגה וקביעת מטרות (בניית פורמולציה), בחירת שערי כניסה ועד להתערבות הטיפולית עצמה. כמו כן, נדון כיצד ניתן לשלב התערבויות אלו בטיפולים בהם הסטינג אינו דיאדי, כגון טיפול בהורות או טיפול פרטני בילד. נלמד את הרקע התיאורטי והמחקרי אשר עומד בבסיס התערבויות אלו, נדון בנסיבות שונות הקוראות לשלב התערבויות דיאדיות בטיפול בקשיים של ילדים, וכיצד הבנת הנסיבות והפורמולציה של הטיפול משפיעות על ההתמקמות של המטפלת, המטרות הטיפוליות ודרכי ההתערבות. הלמידה תעשה דרך הרצאות, דיון, התנסות חווייתית, ודוגמאות קליניות.


3. ימי מלחמה: תנועה נפשית במפגש עם ארעיות ומוות / גב' גינת אנגל ברק

עדיין מלחמה / דנה שניידר

ולרגע אפשר לחשוב שהכל בסדר:

הירח שוב מקיף את כדור הארץ,

גשם ירד היום בחצר,

נשימות הילדים עולות ויורדות מחדרי

השינה. 

אבל הסדק בתקרה

הוא יעיד

על עיני הקרועות

ולבי החרוך

עדיין מלחמה

עד לפני שנתיים קראנו על מלחמה מתמשכת רק בספרי ההיסטוריה. מאז אנחנו נעים במציאות משתנה, יום אחד תחת איום ממשי וביום שאחריו השגרה "פורצת". 

השעון ממשיך לתקתק...

מה קורה לנו במפגש עם ארעיות ומוות?

איך נאפשר לנפש להתמודד עם איומים או 'קרע' ברצף ההוויה?

בקורס נתבונן על שאלות אלו מזוויות שונות,  ביניהן כתיבה פסיכואנליטית, אקזיסטנציאליסטית, בודהיסטית ופרוזה.  נתמקד בין היתר בחוויה האישית שלנו למול ארעיות ומוות, ובאופן בו אנחנו פועלים בקליניקה בה 'הקירות נופלים' - כאשר מטופלים פוגשים מציאות דומה. 

נשלב חומר קליני, נשהה בהווה, ונצא לדרך משותפת "ללא זיכרון וללא תשוקה" (ביון).


  1. מיינדפולנס למטפלים – מתיאוריה לפרקטיקה / גב' שלי פרנקל פולס

בקורס נעסוק בהבנת מקורות המיינדפולנס ונעמיק בלמידת יתרונותיו הרבים ויישומיו המגוונים. נתרגל טכניקות מיינפדולנס מגוונות, כולל מיינדפולנס של עולמות החושים ומיינדפולנס של מחשבות ורגשות. בנוסף, נעסוק בטיפוח רגשות מיטיבים כמו חמלה עצמית ולזולת, הכרת תודה  ונדיבות הלב. מטרת הקורס היא להטמיע את טכניקות המיינדפולנס אצל הסטודנטים כדי שיוכלו גם להציע אותן למטופלים ולהיעזר בהן בשדה הטיפולי.  פיתוח מיינדפולנס מסייע הן למטפל והן למטופל בהרחבת טווח הקשב, בפיתוח מודעות עצמית, בוויסות רגשי ובהתבוננות פנימית שאינה שיפוטית. כמו כן, הוא מגביר  את היכולת שלנו לזהות תגובות אוטומטיות ולהשהותן ומשפר  את היכולת לקבלה עמוקה של המציאות. הקורס דורש תרגולים מעשיים בבית של  הטכניקות הנלמדות במהלך השיעורים. את סיום הקורס נקדיש לבדיקה משותפת כיצד ניתן לשלב את התפיסות והכלים המוצעים בתוך חדר הטיפולים. 


הדרכה באינטגרציה של הפסיכותרפיה ה' ו'

קבוצת ההדרכה מהווה מרחב שנועד לאפשר למידה, התנסות והפנמה של אינטגרציה בין הידע התיאורטי וההתנסות הקלינית סביב מוקד של אינטגרציה בפסיכותרפיה. בשנה השלישית המוקד של קבוצת ההדרכה יהיה העמקת וביסוס החיבור של הידע שנרכש לאורך כל שנות הלמידה לתוך הזהות האישית-מקצועית והסגנון הטיפולי של המטפל. בתוך כך, הקורס ילווה את הסטודנטים בכתיבת מקרה הסיום, שנועדה לעודד ולקדם גיבוש של הידע והכלים שנרכשו במהלך הלימודים בתכנית.

לבירורים ולשאלות נוספות ניתן לפנות לתמר קינן ואומר הרצנו רכזות התכנית:
  ogen@mta.ac.il      +972 52‑782-9926
bottom of page