top of page

קורסי התכנית - שנה א׳

לוגו סופי-01.png


התנסות בקבוצת יחסים

ד"ר יעל דורון וגב' אלה סטולפר

קבוצה דינמית תהליכית בה מקבלים המשתתפים הזדמנות להתבונן על עצמם כפי שמשתקפים ב"היכל המראות" הקבוצתי: התמקמות ראשונית, דפוסי יחסים, סגנונות התקשרות, תפקידים בקבוצה וחלקים מודעים ובלתי מודעים שבאים לידי ביטוי באינטראקציות וביחסים בשלבים השונים של התהליך הקבוצתי.

הקורס מבוסס על למידה מתוך חוויה והתנסות, המאפשרת חקירה והתפתחות אישית, בינאישית ומקצועית בהקשר קבוצתי.


מבוא לפסיכותרפיה קבוצתית בגישה אינטגרטיבית

ד"ר אפרת ציגנלאוב

הקורס הינו קורס מבוא, המהווה רקע לקורסים השונים בתוכנית הלימודים. חלקו הראשון כולל רקע להבנת קבוצה- כוחות תרפויטיים בקבוצה, תפקידו של מנחה הקבוצה, שלבי התפתחות קבוצה ותהליכים מרכזיים המתקיימים בקבוצה, עפ"י שלוש תאוריות מרכזיות: האנליזה הקבוצתית (פוקס), יחסי קבוצות (ביון), ותאוריית הלמידה הבינאישית (יאלום). חלקו השני כולל רקע לפסיכותרפיה קבוצתית אינטגרטיבית והבנת מהותה, ומציג ארבעה מודלים של אינטגרציה בפסיכותרפיה ויישומם בפסיכותרפיה קבוצתית וכן הדגמה יישומית לאינטגרציה בפסיכותרפיה קבוצתית. בצד למידה תאורטית ישלב הקורס דוגמאות מעבודתה הקלינית של המרצה, ודוגמאות שיובאו על ידי הסטודנטים מעבודתם עם קבוצות.


התרומה של ביון להבנת נפש האדם והנפש הקבוצתית

מר יובל דובי

הקורס יעבור דרך שני צירים. הראשון יהיה היכרות עם חשיבתו פורצת הדרך של וילפרד ביון אודות המנגנונים השונים המרכיבים את נפש האדם והשני יהיה היכרות עם תרומתו הענפה להבנת תהליכים קבוצתיים ובייחוד עם תפישתו את הקבוצה "כשלם".

הקורס יאפשר הכרות מעמיקה עם מושגי מפתח בחשיבתו של ביון, החל בצורך האנושי בידיעת האמת ותיאוריית החשיבה שלו, המשך ביחסי מיכל/מוכל, reverie ופונקציית אלפא וכלה בפיתוחו הייחודי את מושג ההזדהות ההשלכתית.

דרך תפישתו הייחודית את הקבוצה "כשלם", יאפשר הקורס חשיפה להמשגותיו השונות כקבוצת העבודה, הנחות הבסיס, valency ועוד.

בשיעורים ייערכו דיונים במאמרים קלאסיים של ביון ומאמרים אודות עבודתו ויינתנו דוגמאות שונות ("וינייטות") שתסייענה להבין את רעיונותיו דרך התגלמותם בקליניקה.


מושגים ויישומים קליניים בתורת האנליזה הקבוצתית של פוקס

גב' מוניקה טנאי

פוקס פיתח תאוריה ופרקטיקה ייחודית להבנת היחיד ויחסיו עם הזולת והקהילה. קורס זה יציג את ההשפעות השונות על פוקס ועל היווצרותה של האנליזה הקבוצתית ויתמקד במושגים הבסיסיים של תאוריה זו: המטריצה הקבוצתית, הקבוצה כשלם, הלא מודע החברתי, מושג הקומוניקציה: רמות הקומוניקציה ואזור משותף של הקומוניקציה, קומוניקציה מילולית ולא מילולית, ופקטורים טיפוליים כמו רסוננס, מירורינג ומושג החליפין (exchange)


סוגיות בהקמת קבוצה, סטינג ואתיקה-אדמיניסטרציה דינמית

גב' גלי לוין

מטרת הקורס לאפשר חשיבה נרחבת ויצירתית על הניהול הדינמי (Dynamic Administration לפי פוקס) של הקבוצה. ניהול דינמי מתייחס לכל התהליכים והפעילויות הקשורים למסגרת הקבוצה, בנייתה, הכנות פרקטיות לקראתה, הגדרת תקשורת פורמלית ולא פורמלית, הסדרת פעולתה התקינה וההגנה עליה. לכל הפעולות הטכניות הקשורות לקבוצה ולבחירות שעושה המטפל, יש משמעות דינמית בעלת חשיבות רבה והשפעה משמעותית ביותר על תפקוד הקבוצה. נתבונן במושגיו של פוקס ושל תאורטיקנים נוספים ונעשה שימוש בדוגמאות קליניות מקבוצות שונות וכן מניסיונם של הסטודנטים. על מנת לקשור את התאוריה לפרקטיקה ולהבין לעומק החלטות ובחירות הקשורה בהקמת הקבוצה, התהליך הדינמי של החזקתה, האתיקה של המטפל הקבוצתי ועוד.


הנחיית עמיתים

ד"ר יעל דורון וגב' אלה סטולפר

קורס התנסותי, שמטרתו לבצע אינטגרציה בין הלמידה התאורטית על טיפול קבוצתי עפ"י הגישות השונות לבין הלמידה החווייתית מתוך התנסות בקבוצה. הלמידה בקורס מתרחשת תוך כדי פעולה ומאפשרת אימון במיומנויות הנחיה בשילוב אמצעים וכלים מגישות שונות. הקורס מאפשר לכל אחד מהמשתתפים להתנסות בשלושה מצבים שונים המאפשרים למידה: הנחיה בקו, תצפית על קבוצה והשתתפות פעילה. שלושת ה"כובעים" הללו מאפשרים פיתוח הבנה מעמיקה של תהליכים קבוצתיים, הכרות עם כלי הנחיה שונים מגישות שונות, וכן הזדמנות לשכלל מיומנויות של טיפול קבוצתי, כמו יכולת הקשבה, מתן וקבלת משוב, הדהוד, שיקוף ופירוש.


טיפול קבוצתי במצבי טראומה ואירועי קיצון

ד"ר תולי פלינט

הממד הקבוצתי ידוע כמרחב מיטיב בתחום הטיפול במצבי טראומה ואירועי קיצון חד פעמיים או מתמשכים. החל מאירועי פגיעה ישירה כגון טרור, אסון טבע או תאונה ומלחמה ועד אירועים הקשורים למהלך החיים הנורמטיבי כמו מחלות, אובדנים וקשיים מתמשכים אחרים. עם זאת, קיים מתח מובנה בין עבודה פרטנית בתוך הקבוצה ובין עבודה עם הקבוצה עצמה כאורגניזם המתמודד עם הכאב ביחד. הדבר קשור בעיקר בסטינג, בסוג האירוע וכמובן במשתתפים. הקבוצה יכולה להיות מחד, מרחב מיטיב והיכל מראות מגדל ומצמיח ומאידך, ייתכן מצב שבו הקבוצה

הופכת להיות מרחב מצמית ומקטין. בקורס נלמד ונתנסה בשני אופני העבודה, נלמד להבחין בין הצרכים השונים, וכן נעבוד עם ארבעת המרחבים האנושיים גוף-רגש-מחשבה- אמונה, בממד הקבוצתי. אופן הלימוד הוא תיאורטי והתנסותי.


 גישת DBT בעבודה קבוצתית

ד"ר רווית מרום

לאורך קורס זה נכיר את עקרונות ומיומנויות הטיפול הדיאלקטי התנהגותי (DBT), בדגש על המרכיב הקבוצתי והאסטרטגיות להתמודדות עם מטופלים במסגרות אישפוזיות וקהילתיות, המתקשים בוויסות הרגשי וההתנהגותי. מנחי הקבוצות העובדים עם מטופלים אלו, נדרשים לעיתים להתמודד עם התנהגויות קיצוניות, כגון הימנעויות והתפרצויות זעם אלימות, המחבלות בטיפול ופוגעות בשאר משתתפי הקבוצה.  ב-DBT ישנן אסטרטגיות מפורשות לניהול אתגרים התנהגותיים המחבלים ביכולתו של המשתתף להיעזר בטיפול ולהשתלב בקבוצה.‏ בקורס נכיר את טכניקות ההתערבות באמצעות דוגמאות ספציפיות של כלים ואסטרטגיות המשמשים בין היתר, לניהול יעיל של קבוצות.


תאוריות פסיכואנליטיות עכשוויות ויישומן בעבודה קבוצתית

גב' נעמה גרינולד

הקורס יעסוק בשלוש תאוריות מרכזיות בפסיכואנליזה בת זמננו, וביישומים הקיימים והפוטנציאליים שלהן בהבנת תהליכים קבוצתיים ובגיבוש פרקטיקות הנחייתיות המותאמות לדינמיקה הקבוצתית. התאוריה הראשונה, מנטליזציה, בהובלת פטר פונגי מהזרם של פסיכולוגיית האגו, עוסקת בחתירה לאלטרנטיבות וב'אמון הכרתי'. השנייה, הלב החושב של אן אלוורז מגישת יחסי אובייקט, העוסקת בהבנה מחודשת של תהליכי תיקון בינאישיים, מנגנונים אוטיסטיים ובהתאמת הטכניקה הטיפולית לרמת התקשורת האנליטית. השלישית, היא התאוריה של אוגדן מהזרם ההתייחסותי, העוסקת במרכזיותה של התהוות החוויה האנושית במרחב בין-אישי אינטרסובייקטיבי. בקורס נלמד רעיונות בסיסיים מכל אחת מהתאוריות הנ"ל הרלוונטיים ליישומים בעבודה קבוצתית ונבחן כיצד תנועה בניהם מייצרת הבנה פסיכודינמית רחבה ואינטגרטיבית.


סדנת העשרה

השימוש בזכרונות ילדות מוקדמים בקבוצה

ד"ר אמיתי מנחם

בסדנה נעסוק בזיכרונות ילדות מוקדמים, ונתמקד במרכיבים היצירתיים והחיוביים הטמונים בהם. נבחן כיצד חוזקות המשתתפים הנחשפות בזיכרונות האישיים, מסייעות לחוסן הקבוצתי, לתהליכי שייכות והכלה בקבוצה, ולאיכותה המיטיבה של המטריצה הדינמית. הסדנא תשזור התנסויות המשגות ועיבוד רפלקטיבי.


סדנת העשרה בחופשת סמסטר א:

טיפול בטראומה באמצעות קלפים השלכתיים בשילוב ביבליותרפיה ופסיכודרמה.

ד"ר אסתי כלב-אבנון

הסדנה תאפשר התנסות במגוון של קלפים השלכתיים בעבודה הקבוצתית כגון: עיניים, מראה מעל הגשר ו- COPE וכן הרחבה והעמקה של החוויה באמצעות כתיבה תבניתית, שימוש בטקסטים ספרותיים והנחיה של תמונה פסיכודרמטית.


סדנת העשרה בחופשת קיץ:

סדנת טיפול קבוצתי מקוון - מכשולים, אתגרים ופרקטיקות הנחייתיות

ד"ר חיים וינברג

מעבר ממעגל הקבוצה פנים אל פנים למסך מצריך הבנה של משמעויות מרחב עבודה זה, וכן עמדה יצירתיות ופרקטיקות הנחייתיות ייחודיות. זאת על מנת להתגבר על המכשולים הרגשיים והטכניים, מצד אחד, ולהותיר את העבודה הטיפולית קבוצתית עמוקה ומשמעותית, מצד שני.

אתגרים הנחייתים אופיינים:

1. בנייה מחודשת של הסטינג במצב של גבולות נזילים ואיבוד שליטה על המסגרת

2. התמודדות עם סביבה חסרת הגוף

3. יצירת נוכחות

4. שמירה על סודיות

5. התמודדות עם הרקע השקוף ועוד

בסדנא מקוונת זו חיים וינברג יציג תאוריות מרכזיות בתחום הטיפולי הקבוצתי המקוון, וכן ישתמש במידע דידקטי ובהתנסות בקבוצה על מנת להמחיש את המכשולים הללו ולהדגים כיצד לעבוד איתם.


לבירורים ולשאלות נוספות ניתן לפנות לטל לפקוביץ' רכזת התכנית :

yuvalim@mta.ac.il | ‪+972 52‑268‑1646‬

לפרטים נוספים, כתבו לנו!

נציג מצוות התכנית יצור איתך קשר בקרוב !

bottom of page