מועד פתיחת הקורס: 08.01.2025 | קורס מקוון | ההרשמה בעיצומה
הקורס יתקיים במשך 6 ימי חמישי בין השעות 11:30 עד 13:45 בתאריכים:
,8.1.26 ,15.1.26 ,22.1.26 ,29.1.26 ,5.2.26 .12.2.26
תיאור הקורס:
ניתן להגדיר 'טראומה' כחוויה חד -פעמית או חוזרת במהלכה אנחנו נהפכים בבת -אחת לאובייקט. בין אם אובייקט כלפיו מופנה זעם, התעמרות או ניצול, ובין אם אובייקט הנופל קורבן לשרירותיות וחוסר- המובחנות הנוראית של אסון טבע או מצב לחימה. למרות שהגדרה זו עשויה לכלול בתוכה שלל חוויות ואירועים נרחב, מעל לכל, טראומה משפיעה עלינו באופן עמוק. ניתן להמשיג ולבחון את עומק ההשפעה של טראומה על הנפש דרך ההמשגה של תהליכי ניתוק או דיסוציאציה. חוקרים וקלינאים היום מסכימים, כי בשעה שאירועים טראומטיים מזעזעים את נפשנו ואינם יכולים לעבור אינטגרציה לשאר החוויות של חיינו, הם ינותקו. וכך, כאשר חוויה טראומטית לא מתחברת לחוויות -עצמי אחרות, תיווצר ברמות שונות, דיסוציאציה במבנה של הנפש. המודל הדיסוציאטיבי עוזר לנו להבין כיצד אנשים מצליחים לשרוד מצבים מתמשכים של טרור ואימה. באותו הזמן, הוא מספק לנו הבנה עמוקה להשלכות של חשיפה לטראומה על מבנה העצמי ויחסים בינאישיים, ובמיוחד במידה והייתה חשיפה לטראומה חוזרת בילדות. קלינאים והוגים בגישה הפסיכואנליטית ההתייחסותית, כגון ג'ודית הרמן, אליזבת הוואל, פיליפ ברומברג, ג'ודי מסלר דיוויס, ג'סיקה בנג'מין ואחרים הושפעו ולימים גם השפיעו על שדה המחקר והטיפול בטראומה. כותבים אלו הכירו בהשפעת הטראומה והמציאות החיצונית על ההתפתחות והמבנה הנפשי, ובדרך מסוימת, החזירו ללב הדיון הפסיכואנליטי, את העיסוק בטראומה ודיסוציאציה שהעסיק אותה מראשית ימיה. רעיונות אלו נדחקו (ויש שאומרים נותקו) לטובת דיון בפנטזיות לא מודעות ומנגנוני ההדחקה, ואילו היום, השאלה כיצד מחזיקים את המתח בין הפנימי לחיצוני מבלי לקרוס למחיקת האחד לטובת השני, חזרה להיות במרכז התאוריה והעבודה הקלינית ההתייחסותית.
בקורס זה נרחיב את ההתבוננות על ההגדרה של פוסט-טראומה מורכבת (CPTSD), הפרעה פסיכולוגית הנגרמת מטראומה בין-אישית כרונית, שמובילה להפרעות בארגון העצמי, בוויסות הרגשי, בזהות וביחסים. נדגיש כי מערכת יחסים טיפולית חזקה חיונית ליצירת סביבה בטוחה שבה אנשים עם CPTSD יכולים לחקור את הטראומה שלהם ולפתח מנגנוני התמודדות בריאים יותר. ההיבט ההתייחסותי של הטיפול מסייע בתיקון הנזק שנגרם על ידי טראומה בין-אישית ומטפח אמון, המאפשר חקירה וריפוי עמוקים יותר. בשל המורכבות ומגוון התסמינים של CPTSD על פי רוב המטפלת תידרש לשלב טכניקות טיפוליות שונות ותתאים את הטיפול לצרכים ולחוויות הספציפיות של האדם.
מטרות הקורס:
לספק מסגרת תיאורטית וקלינית התייחסותית להמשגה של מהות החוויה הטראומתית וההתארגנות הנפשית בעקבותיה.
להקנות ידע לגבי תהליכי הדיסוציאציה של הנפש בעקבות טראומה.
להבין את השלכות ארוכות טווח של טראומת ילדות, כפיית החזרה, תהליכי דיסוציאציה והזדהות עם התוקפן.
להדגים את האופן בו טראומה נכנסת ומשפיעה על היחסים הטיפוליים הנרקמים בין מטופל ומטפלת, המקום של "אנאקטמנט" (מימוש בפעולה) בטיפול ושחזור של דפוסי היחסים הטראומתיים ביחסי ההעברה והעברה הנגדית.
לרכוש מיומנויות בסיסיות לטיפול בנפגעי טראומה בילדות מהגישה ההתייחסותית: עיבוד טראומה, התמודדות עם מצבים דיסוציאטיביים בטיפול והיחלצות משחזורים בקשר הטיפולי.
אודות המרצה:
ד"ר רון נסים, PhD, פסיכולוג קליני, מטפל ומדריך זוגי ומשפחתי מוסמך. מרצה ומדריך במכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה במכללה האקדמית תל-אביב-יפו, במסלול לטיפול זוגי פסיכואנליטי באוניברסיטת תל-אביב, במכון ברקאי לטיפול זוגי ומשפחתי ובמכון אקרמן בניו-יורק. בעל קליניקה פרטית בגבעתיים.
קהל יעד:
פסיכולוגים מומחים ומתמחים, עובדים סוציאליים קליניים או עובדים סוציאליים בעלי תואר שני עם ניסיון בעבודה טיפולית, מטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר שני, פסיכיאטרים, קרימינולוגים קליניים וסטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה. על כלל המשתתפים להיות בעלי רקע לימודי בסיסי בתאוריות דינמיות ומערכתיות, ועם ניסיון בעבודה פרטנית וזוגית.