top of page

מסלול לפסיכותרפיה במבוגרים

תכנית הליבה | מסלול מבוגרים

מנהלת התכנית: ד"ר ליהי בלסון-חמל


שנה א'


יסודות האינטגרציה של הפסיכותרפיה - ד"ר שרון זיו ביימן וד"ר אסתר במברגר

בקורס נסקור את ההיסטוריה של התחום ואת התפתחותה של התנועה לקידום האינטגרציה של הפסיכותרפיה, יעסוק בלמידה מעמיקה של מודלים שונים של אינטגרציה ושל היישומים הקליניים שלהם, יבחן את הממצאים והאתגרים המחקריים בתחום ויזמין את משתתפי הקורס לרפלקציה על המשמעויות של החומר הנלמד לעבודתם הטיפולית. הקורס מהווה שער כניסה לעולם האינטגרציה של הפסיכותרפיה. חלק מהשיעורים משותפים לשני המסלולים וחלק נלמדים בנפרד לפי השתייכות למגמת מבוגרים/ ילדים נוער והורות.


הגישה הפסיכודינמית, מיפוי זרמים ומודלים בראייה היסטורית - גב' נעמה גרינולד וד"ר שרון זיו ביימן

קורס משותף לשני המסלולים המחולק לרמת מתחילים ורמת מתקדמים. הקורס יעסוק בסקירה היסטורית של התפתחות זרמים בתוך הגישה הפסיכודינמית תוך עמידה על רעיונותיהם המרכזיים, מושגי היסוד שלהם ותפיסתם על תהליכים טיפוליים. תיאוריית הדחף, פסיכולוגיית האגו, זרם יחסי אובייקט, פסיכולוגיית העצמי, הפסיכואנליזה ההתייחסותית והאינטרסובייקטיבית ילמדו וימופו על ציר זמן התפתחותי תוך דיון השוואתי מעמיק, מיפוי שישמש כבסיס לדיון בקשר הטיפולי הן כמצע לשינוי והן כמרחב של שינוי מנקודות המבט של הזרמים השונים בפסיכואנליזה.


יישומים אינטגרטיביים של הטיפול הקונגטיבי התנהגותי- ד"ר ליהי בלסון חמל וד"ר אלה אורן

קורס משותף לשני המסלולים המחולק לרמת מתחילים ורמת מתקדמים. הקורס יעסוק בשימוש במודלים וכלים קוגניטיביים והתנהגותיים מתוך עמדה אינטגרטיבית. ברמת המתחילים של הקורס ילמדו לעומק מושגי יסוד וטכניקות מרכזיות בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. תובהר ההבחנה בין חשיבה ועבודה טיפולית ברוח הגל הראשון והשני ב-CBTלעומת הגל השלישי. ברמת המתקדמים, יודגם ויוסבר כיצד ניתן לעשות שימוש בכלים קוגניטיביים והתנהגותיים באמצעות מודלים שונים של אינטגרציה בפסיכותרפיה.

קורס בחירה 1 מתוך 2:

1. טיפול מבוסס מנטליזציה MBT - גב' נעמה גרינולד

מנטליזציה היא היכולת לתת משמעות ולפרש את ההתנהגות של עצמי ושל אחרים, באופן מפורש או מובלע, במונחים של מצבים פנימיים ותהליכים נפשיים. הקורס יציג בפני המשתתפים את תיאוריית המנטליזציה שהינה בעשור האחרון אחת מהתיאוריות הפסיכודינמיות העכשוויות המרכזיות. ראש מפתחיה הוא פרופ' פיטר פונגי, פסיכואנליטיקאי העומד בראש מרכז אנה פרויד בלונדון. לתאוריה היבט אינטגרטיבי בהיותה בעלת זיקה לתאוריות התפתחותיות, נוירופסיכולוגיות וקוגניטיביות ומגובה מחקרית, וכן מציעה מגוון רחב של יישומים.התאוריה מלכתחילה פותחה עבור טיפול בהפרעות אישיות קשות בעיקר בורדרליין (BPD),אך במהלך השנים טיפול מבוסס מנטליזציה (MBT) הורחב למגוון רחב ביותר של מצבים בהם קיימת תקיעות בתהליך הטיפולי והיא רלוונטית למגוון הפרעות, אוכלוסיות ומסגרות טיפוליות (פרטני, קבוצתי, מערכתי). בקורס נלמד על הבסיס ההתפתחותי של מנטליזציה, נכיר מושגים בסיסיים בתאוריה, ונציג את עקרונות עבודה הייחודיים לה במסגרות (settings) התערבות שונות. בחלקו השני של הקורס יתקיימו סימולציות של המשתתפים ותרגול טכניקות מנטליסטיות מגוונות.


2. פרקטיקות נרטיביות בפסיכותרפיה אינטגרטיבית - גב' שלומית גילוני ברק

בני האדם הם יצורים פרשניים ומספרי סיפורים, אנחנו מבינים את חיינו דרך סיפורים. הסיפורים מארגנים את החיים שלנו ונותנים להם פשר ותחושת רציפות. הם נרקמים בתוך יחסים, אירועי חיים והחברה בה אנו חיים. אולם מה מהסיפור נכתב עבורנו ומתי אנחנו הסופרים של עצמנו? הגישה הנרטיבית צמחה מתוך רעיונות פוסט מודרניים ופוסט סטרוקטורליים. היא יוצאת מתוך עמדה מכבדת ונטולת שיפוטיות, המתייחסת לילדים ולמבוגרים כמומחים לחייהם. הגישה מחזקת את מקומו של הילד וההורה כבעל מיומנויות, כישורים, אמונות, ערכים, ושאיפות - ורואה בהם כלים לשינוי, תוך כתיבה מחודשת של סיפור חייו. בקורס נכיר את הבסיסים הפילוסופיים והתיאורטיים של הגישה, נכיר ונתנסה בפרקטיקות טיפוליות ("מפות") מרכזיות: החצנת הבעיה, רגעים יחודיים, הרחבת הסיפור המועדף, שיחות הת-חברות, וטקסי הגדרה. הלמידה תשלב הרצאות, דיונים, תרגילים וצפייה בקטעי וידאו.


הדרכה באינטגרציה של הפסיכותרפיה א' ב'

קבוצת הדרכה שנתית, הקבוצה מבוססת על הצגות מקרה של חברי וחברות הקבוצה ושמה דגש על התבוננות וחשיבה אינטגרטיבית, זיהוי גישות טיפול שונות, טכניקות טיפוליות, העמקה והמשגה בין תאוריה ופרקטיקה על מנת להעשיר חשיבה ותנועה בהתאם לצרכי המטופל. ההדרכה הקבוצתית מאפשרת חשיפה לעבודת הסטודנטים האחרים, מקדמת דיון מתוך ריבוי פרספקטיבות תאורטיות של העבודה הקלינית וחשיפה למקרים מתוך קשת רבה של הקשרים, אוכלוסיות ודרכי טיפול.


שנה ב'


השימוש במוקד טיפולי ובזמן בראי טיפול קצר מועד- ד"ר שרון זיו-ביימן וד"ר יעל פרי הרצ'וביץ

הקורס יציע מבט על מיקוד בטיפול ומשך הזמן של הטיפול כרכיבים של כל תהליך טיפולי וסקירה של הרקע להתפתחותם של מודלים ממוקדם וקצרי מועד בפסיכותרפיה. נדון בהבדל בין התערבות במשבר לטיפול ממוקד וקצר מועד. נתמקד במודלים טיפוליים ממוקדים וקצרי מועד מגישות שונות תוך היכרות מפורטת עם המיומנויות הטיפוליות הרלוונטיות. בליבת הקורס נעסוק בשימוש בזמן כמשאב ובמודלים של טיפול קצר מועד מתוך עמדה אינטגרטיבית. החומר הנלמד יודגם ויומחש באמצעות דיון במקרים טיפוליים.


רעיונות מהגישה ההתייחסותית כמצע לאינטגרציה - ד"ר רון נסים וד"ר ליהי בלסון חמל

הקורס יציע היכרות מקיפה עם הרקע להתהוותה של הגישה ההתייחסותית ופרספקטיבה עשירה על תהליך התפתחותה. הוא יעניק ללומדים ידע נרחב ומאורגן על עקרונות הגישה, התיאורטיקנים המובילים אותה והנושאים המרכזיים בהם היא עוסקת, תוך התמקדות במודלים של אינטרסובייקטיביות, ובאיפיון של מטרות, ממדים, תהליכים וכלים של התהליך הטיפולי בראייה התייחסותית. ננסה להבין לעומק מושגים המצויים בליבתה של הגישה, ביניהם: הכרה הדדית, עצמיים מרובים, פרשנות כהבניה הדדית, אנאקטמנט, השלישי ההתייחסותי, הדיאלקטיקה של תקווה ופחד, בין ספונטניות לבין ריטואלים ובין עבודה פרשנית לבין עבודה אקספרסיבית בתהליך הטיפולי, חשיפה עצמית של המטפל ועוד. במהלך הקורס נציג ונדגים היבטים ספציפיים הקשורים לעבודה טיפולית בגישה התייחסותית עם ילדים נוער והורים ונדגים כיצד רעיונות אלו יכולים להוות מצע תיאורטי ופרקטי לחשיבה על אינטגרציה בפסיכותרפיה. 


פסיכופתולוגיה מעמדה אינטגרטיבית- ד"ר אלומה רייס וד"ר יעל פרי הרצ'וביץ

בקורס זה נבחן מודלים שונים לאבחון פסיכופתולוגיה ונראה את השימוש אותו אנחנו יכולים לעשות במודלים הללו כקלינאים. בכך, ננסה לייצר גשר בין הפתולוגיה לקליניקה ונחקור את הנושא מתוך נקודת מבט פרגמטית. לצורך כך, נבחן מודלים שונים לאבחון ונתרגל אותם עם מטופלים שונים.



קורס בחירה 1 מתוך 3 קורסים המשותפים לשני המסלולים:

1. מבוא ל – DBT טיפול דיאלקטי התנהגותי - גב' נורית שחר

גישת הטיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) הינה גישה אינטגרטיבית הכוללת שימוש באלמנטים של טיפול קוגניטיבי- התנהגותי, תמיכתי, דינאמי בגישת העצמי ובגישת יחסי האובייקט, אלמנטים מתוך הגישה האינטרסובייקטיבית ואלמנטים מתוך תורת הזן-בודהיזם. גישת הטיפול מיועד להפרעה בוויסות רגשי וחוסר יציבות, ויעילה אף ובעיקר במקרים של התנהגות אובדנית כרונית, ונמצאה כיעילה בטיפול במבוגרים ומתבגרים ולאחרונה יש עדות ליעילותה גם בילדים. במסגרת הקורס נערוך סקירה קצרה של גישות תיאורטיות וטיפוליות בהפרעת אישיות גבולית, ונבין את המושג הפרעה בוויסות רגשי מבחינה פסיכולוגית ונוירו-ביולוגית והתיאוריה הביו-סוציאלית. נלמד עקרונות בסיסיים של הגישה הטיפולית הפרטנית- על מה ואיך עובדים, יוצג הבסיס התיאורטי של לימוד מיומנויות.


2. פרקטיקות נרטיביות בפסיכותרפיה אינטגרטיבית - גב' שלומית גילוני ברק

בני האדם הם יצורים פרשניים ומספרי סיפורים, אנחנו מבינים את חיינו דרך סיפורים. הסיפורים מארגנים את החיים שלנו ונותנים להם פשר ותחושת רציפות. הם נרקמים בתוך יחסים, אירועי חיים והחברה בה אנו חיים. אולם מה מהסיפור נכתב עבורנו ומתי אנחנו הסופרים של עצמנו? הגישה הנרטיבית צמחה מתוך רעיונות פוסט מודרניים ופוסט סטרוקטורליים. היא יוצאת מתוך עמדה מכבדת ונטולת שיפוטיות, המתייחסת לילדים ולמבוגרים כמומחים לחייהם. הגישה מחזקת את מקומו של הילד וההורה כבעל מיומנויות, כישורים, אמונות, ערכים, ושאיפות - ורואה בהם כלים לשינוי, תוך כתיבה מחודשת של סיפור חייו. בקורס נכיר את הבסיסים הפילוסופיים והתיאורטיים של הגישה, נכיר ונתנסה בפרקטיקות טיפוליות ("מפות") מרכזיות: החצנת הבעיה, רגעים יחודיים, הרחבת הסיפור המועדף, שיחות הת-חברות, וטקסי הגדרה. הלמידה תשלב הרצאות, דיונים, תרגילים וצפייה בקטעי וידאו.


3. הגישה מוטיבציונית: כיצד לסייע למטופלים לבצע שינוי - גב' אורית קובץ'

מטופלים שאינם מצליחים לבצע שינוי התנהגותי שרויים בתסכול רב וכך גם סביבתם - מטפלים ובני משפחה חשים חוסר אונים לנוכח מצב תקוע או מחמיר. הגישה המוטיבציונית, אשר צמחה מתוך תחום הטיפול בהתמכרויות, פותחה ונוסחה על ידי מילר ורולניק, היא גישה מבוססת-ראיות שמטרתה הנעת מטופלים לשינוי התנהגותי ושיתוף פעולה עם תכניות טיפול. ביסוד הגישה, ההבנה כי בבסיס כל תהליך של שינוי קיימת אמביוולנטיות וכי עלינו ללוות את המטופל בחקירתה ובפתרונה אם ברצוננו לקדם שינוי ולהגביר את הסיכוי כי יישמר לאורך זמן. הגישה, שמה במרכז את האינטראקציה שבין המטפל למטופל וחוקרת את הדרכים בהן ניתן להשפיע על מוטיבציה, תפיסת מסוגלות עצמית ופתרון אמביוולנטיות. בנוסף, הגישה מבוססת על מחקר המדגים כי עמדה מתעמתת מצד גורמים טיפוליים מגבירה את ההתנגדות מצד המטופלים, על כן היא כוללת אסטרטגיות התערבות לטיפול בהתנגדויות תוך הימנעות מכוונת מעימות.

הקורס יתמקד בהיכרות עם הרוח, העקרונות והכלים הפרקטיים אותם מציעה הגישה המוטיבציונית למטפלים המלווים מטופלים בתהליכי שינוי. הקורס, לכל אורכו, משלב הדגמות ותרגולים מגוונים של הכלים השונים על ידי המשתתפים.


הדרכה באינטגרציה של הפסיכותרפיה ג' ד'

קבוצת הדרכה שנתית, הקבוצה מבוססת על הצגות מקרה של חברי וחברות הקבוצה ומטרה לייצר מרחב בטוח ומאפשר עבור המשתמשים כך שיספק להם אפשרויות להתייעץ על מקרים טיפוליים, לגבש את זהותם המקצועית ולצמוח מתוך עמדה אינטגרטיבית.


סוגיות אתיות בפסיכותרפיה - ד"ר דפנה פלטי

הקורס יעסוק באתיקה המקצועית של טיפול פסיכותרפויטי, יציג את מרכזיותה וחיוניותה של חשיבה אתית מקצועית בעבודת המטפלים בפסיכותרפיה, יציע הכרות עם חוקים רלבנטיים לעבודה הטיפולית ואת ההבדלים בין כללי חוק לבין כללי אתיקה ויאפשר רכישה ושכלול מיומנות בזיהוי, הגדרה, ניתוח וקבלת הכרעה בדילמות אתיות בטיפול. זאת תוך התנסות בדיונים מקצועיים – אתיים ופיתוח מודעות לצורך החיוני בקיומם. הקורס מורכב מ- 2 הרצאות לשמיעה חופשית, ו-2 סדנאות אונליין שנלמדות במהלך הקיץ (מועדי הסדנאות יפורסמו במהלך שנת הלימודים).



שנה ג'



מבט אינטגרטיבי על טראומה- גישות מבוססות התקשרות, רגש וחוויה לטיפול בטראומה - גב' מיכל זיו

בקורס נלמד על הבנת הטראומה והטיפול בה דרך נקודות מבט שונות הכוללות בין השאר ממצאים עדכניים במחקר מדעי המוח, נוירוביולוגיה של רגשות, תאוריית ההתקשרות ומחקרי התקשרות מודרניים, התאוריה הפולי-ואגאלית, השפעת הטראומה על הגוף וחשיבות העבודה עם הגוף בטיפול בטראומה, השפעת חוויות שליליות על התפתחות הנפש והמוח ותאוריות המתמקדות בעבודה רגשית וחוויתית כמפה טיפולית. בקורס יושם דגש על שילוב ההבנה התאורטית והמושגים הנלמדים להקשרים קליניים. הקורס ישלב הרצאות, הדגמות, תרגילים חוויתיים ודיון בדוגמאות טיפוליות של המשתתפים.


קורס בחירה 1 מתוך 4 קורסים המשותפים לשני המסלולים:

1. טראומה: הבנה, התמודדות וצמיחה בילדים, נוער והורים - גב' שלומית גילוני ברק

טראומה בילדות, מתרחשת בשלבים שהם קריטיים מבחינה התפתחותית ולכן מובילה להשלכות קשות, כרוניות ועיקשות בהשפעתן על הנפש. המחקר מצביע כי טראומה בילדות פוגעת בהתפתחות המוח ומשפיעה על התפתחות רגשית, קוגניטיבית וחברתית של ילדים ונוער. ככל שהטראומה אינה מטופלת השלכותיה ניכרות בטווח הארוך ובבגרות. בקורס נכיר את האבחנות השונות בעקבות הטראומה על ציר ההתפתחות, השפעות הטראומה על הגוף והמוח, הזיכרון הטראומטי, מאפיינים ייחודיים של טראומה בילדים ובני נוער. נשלב גישות פסיכולוגיות שונות (דינמית, נרטיבית, גופנית, התקשרותית, מערכתית), בעבודה עם הילד ועם ההורים וניתן מקום לתהליכי ויסות, חמלה(self care) וצמיחה של המטופלים ושלנו, המטפלים. הלמידה תשתלב בין הבנה תאורטית וקלינית בהרצאות, התנסויות, הדגמות ודיון בדוגמאות טיפוליות של המשתתפים.ות.


2. תנועה בין טיפול פרטני לזוגי ומשפחתי - גב' גלי שיין טל

כמטפלים אנחנו מיומנים בעבודה פרטנית מפרספקטיבות תיאורטיות שונות, המתמקדת בסוגיות תוך אישיות של האדם. התערבויות שנעשות בתוך הטיפול הפרטני יוצרות שינוי בנפשו של אדם ובאופן אוטומטי משליכות על מערכות היחסים הקרובות ביותר בחייו. בהתאמה, לעיתים, קונסטלציות מערכתיות בהן מצוי האדם, מקשות על יכולתו לייצר שינוי בתוכו, שכן שינוי שכזה מהווה איום על מערכות היחסים הקרובות לו ביותר. בקורס זה נרחיב את ההתבוננות התוך אישית לבין-אישית ונחשוב על ההשפעות ההדדיות בין תהליכים תוך אישיים לבין המערכת המשפחתית והזוגית בה האדם חי. במסגרת הקורס נכיר רעיונות מערכתיים העומדים בבסיס החשיבה הטיפולית, נלמד מושגים מרכזיים ושיטות התערבות, המרחיבות את נקודת המבט ממנה אנו יוצאים. מטרת הקורס הינה לספק עמדה טיפולית מערכתית שתאפשר למטפל לעשות התערבויות פרטניות המחזיקות את ההקשר הזוגי והמשפחתי שבו האדם חי. בקורס ילמדו רעיונות ומושגים מעולמות הטיפול המשפחתי והזוגי בהם ניתן לעשות שימוש גם בטיפול פרטני.


  1. גישת ACT וגישות טיפול התנהגותיות בנות זמננו - מר ליאור בירן

הקליניקה המבוססת על חשיבה התנהגותית עוברת התפתחות ושינוי בעשורים האחרונים, כחלק מהתעצמות והתפתחות גישות הגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. מחשיבה על התנהגות כתוצר של למידה על ידי חיזוק ועונש, סיבה ותוצאה, אנחנו עוברים למודלים מורכבים יותר, עשירים יותר, הרואים התנהגות כחלק מדפוס עשיר, וניתוח התנהגות כעבודה מתמשכת, קונטקסטואלית, הלוקחת בחשבון את העולם החיצוני, העולם הפנימי וההיסטוריה בתוכה התפתח האדם. בקורס זה נכיר את היסודות של גישת ACT והתפיסה שלה בנוגע לסבל האנושי, נלמד כלים טיפוליים מעולם ACT ובנוסף, נלמד את היסודות ההתנהגותיים העומדים בבסיס הגישה. בנוסף, נכיר גישות נוספות שצמחו מאותם מקורות תיאורטיים של מדעי ההתנהגות ההקשריים.


4. דיסוציאציה וטראומה מורכבת מעמדה התייחסותית - ד"ר רון נסים

בקורס זה נרחיב את ההתבוננות על ההגדרה של פוסט-טראומה מורכבת (CPTSD), הפרעה פסיכולוגית הנגרמת מטראומה בין-אישית כרונית, שמובילה להפרעות בארגון העצמי, בוויסות הרגשי, בזהות וביחסים. נדגיש כי מערכת יחסים טיפולית חזקה חיונית ליצירת סביבה בטוחה שבה אנשים עם CPTSD יכולים לחקור את הטראומה שלהם ולפתח מנגנוני התמודדות בריאים יותר. ההיבט ההתייחסותי של הטיפול מסייע בתיקון הנזק שנגרם על ידי טראומה בין-אישית ומטפח אמון, המאפשר חקירה וריפוי עמוקים יותר. בשל המורכבות ומגוון התסמינים של CPTSD על פי רוב המטפלת תידרש לשלב טכניקות טיפוליות שונות ותתאים את הטיפול לצרכים ולחוויות הספציפיות של האדם. מטרות הקורס: לספק מסגרת תיאורטית וקלינית התייחסותית להמשגה של מהות החוויה הטראומתית וההתארגנות הנפשית בעקבותיה, להקנות ידע לגבי תהליכי הדיסוציאציה של הנפש בעקבות טראומה, להבין את השלכות ארוכות טווח של טראומת ילדות, להדגים את האופן בו טראומה נכנסת ומשפיעה על היחסים הטיפוליים הנרקמים בין מטופל ומטפלת, ולרכוש מיומנויות בסיסיות לטיפול בנפגעי טראומה בילדות מהגישה ההתייחסותית: עיבוד טראומה, התמודדות עם מצבים דיסוציאטיביים בטיפול והיחלצות משחזורים בקשר הטיפולי.


קורס בחירה 1 מתוך 2:

1. הברית הטיפולית - כיצד אנו יושבים בחד? - מר ליאור בירן

בקורס זה נתעמק בברית הטיפולית, הגורם עליו קיימת הסכמה בנוגע לתרומתו ליעילות טיפול. נתחיל בהיכרות של המושג התיאורטי והחשיבה על הברית הטיפולית לאורך השנים, נכיר גישות יישומיות שונות לתחום זה ובעיקר נעסוק יחד בדוגמאות ומקרים של משתתפי הקורס על מנת להבין את האופן בו אנחנו עובדים עם הקשר הטיפולי בחדר ונעזרים בו על מנת להשיג את מטרותינו בטיפול. נדון בקרעים בברית ואיחויים, נצפה בדוגמאות טיפול יחד ונלמד מהן, נדון בפרידה וסיום טיפול ונחקור יחד את דפוסי הקשר המתעוררים בטיפול והאופן בו אנחנו עובדים איתם. לצורך כך, נחקור גם את הדפוסים שלנו כבני אדם וכמטפלים ונראה כיצד דפוסים אלה שלנו מופיעים גם הם בקשרים הטיפוליים שאנו יוצרים. קורס זה ברובו בנוי כסדנה קלינית, נדון יחד בדוגמאות של הסטודנטים מתוך טיפול וננסה לבחון אותן מתוך הפריזמה של הברית הטיפולית.


2. הגישה המוטיבציונית: כיצד לסייע למטופלים לבצע שינוי - גב' אורית קובץ'

מטופלים שאינם מצליחים לבצע שינוי התנהגותי שרויים בתסכול רב וכך גם סביבתם - מטפלים ובני משפחה חשים חוסר אונים לנוכח מצב תקוע או מחמיר. הגישה המוטיבציונית, אשר צמחה מתוך תחום הטיפול בהתמכרויות, פותחה ונוסחה על ידי מילר ורולניק, היא גישה מבוססת-ראיות שמטרתה הנעת מטופלים לשינוי התנהגותי ושיתוף פעולה עם תכניות טיפול. ביסוד הגישה, ההבנה כי בבסיס כל תהליך של שינוי קיימת אמביוולנטיות וכי עלינו ללוות את המטופל בחקירתה ובפתרונה אם ברצוננו לקדם שינוי ולהגביר את הסיכוי כי יישמר לאורך זמן. הגישה, שמה במרכז את האינטראקציה שבין המטפל למטופל וחוקרת את הדרכים בהן ניתן להשפיע על מוטיבציה, תפיסת מסוגלות עצמית ופתרון אמביוולנטיות. בנוסף, הגישה מבוססת על מחקר המדגים כי עמדה מתעמתת מצד גורמים טיפוליים מגבירה את ההתנגדות מצד המטופלים, על כן היא כוללת אסטרטגיות התערבות לטיפול בהתנגדויות תוך הימנעות מכוונת מעימות. הקורס יתמקד בהיכרות עם הרוח, העקרונות והכלים הפרקטיים אותם מציעה הגישה המוטיבציונית למטפלים המלווים מטופלים בתהליכי שינוי. הקורס, לכל אורכו, משלב הדגמות ותרגולים מגוונים של הכלים השונים על ידי המשתתפים.


קורס בחירה 1 מתוך 2:

1. שילוב כלים מעולם הטיפול באמנות בפסיכותרפיה - גב' חמוטל ארבל

מטרת הקורס היא להקנות למטפלות ולמטפלים (שבהכשרתם אינם מטפלים באמנות חזותית) כלים לשילוב הסמלה חזותית בעבודתם, מתוך הבנה שהשימוש בה עשוי ליצור אינטגרציה בין חוויית העצמי של המטופל ובין התובנות שלו על עצמו ועל יחסיו בעולם. בהיות היצירה שפה אוניברסלית, אינטואיטיבית, משחקית ולא מילולית, שימוש בהתערבויות מבוססות אמנות עשוי להוות גשר ולהציע אינטגרציה של גישות טיפוליות מגוונות. הוא יכול לסייע בהנעת תהליכים תקועים ובהרחבת סל ההתערבויות שבידי המטפלת להציע. הקורס יתקיים במתכונת סדנאית (hands on). היצירה אינה נמדדת על פי ערכה האמנותי או האסתטי, ולכן אין צורך בכישרון אמנותי; יש צורך בסקרנות ובמוכנות לעבודה עם חומרים. נלמד מגוון של התערבויות מבוססות אמנות, באילו מצבים הן עשויות להועיל ומה הרציונל התיאורטי שעומד מאחוריהן; נתבונן במשולש היחסים מטפלת-מטופלת-יצירה ובמשמעויותיו לקשר הטיפולי; נחקור את עצמנו ואת היחסים שלנו, המטפלות והמטפלים, עם היצירה, ונתנסה בהרחבה בביטוי בחומרים בתוך הקשר טיפולי.


2. פוקוסינג - הקשבה בנוכחות למטפל האינטגרטיבי - ד"ר רות מסר קויצקי

הפוקוסינג (התמקדות) פותח על ידי הפילוסוף-פסיכולוג האמריקאי יוג'ין ג'נדלין E. Gendline, בהשראת קבוצת קולגות, ביניהם קרל רוג'רס, אבי הגישה ההומניסטית. הפוקוסינג הוא תוצאה של התבוננות אמפירית ופילוסופית, בניסיון לבודד ו"לתפוס" את הדרך החמקמקה של היווצרות שינוי בטיפול נפשי מוצלח. בבסיס טכניקה זו, המבקשת למקסם את גורם השינוי שג'נדלין בודד, נמצאת הקשבה עמוקה לחוויית המטופל, עם שימת לב מיוחדת לתחושות שבדרך כלל נחוות על ידו גופנית. הקשבה ממוקדת של מטופל לחוויות אלה שלו, בנוכחות ספציפית של המטפל, יוצרת בסיס לשינוי דרמתי ברגשות, במחשבות ובחוויה כולה. השימוש באלמנט התחושה המורגשת בטכניקת הפוקוסינג, משייך אותה למעשה לקבוצת "טכניקות גוף-נפש". זהו קורס פרקטי ומעשי מאד. המשתתפים מכירים תיאורטית את הכלי הטיפולי המשמעותי הזה ולצד זה מוזמנים לתרגל באינטנסיביות את השפה המשכללת, מדייקת, ומעמיקה את כלי העבודה המרכזי המוכר בעבודה הטיפולית - ההקשבה. מטפלים המשתמשים בשיטת הקשבה והתערבות מיוחדת זו, חווים לעיתים קרובות הפתעות מרשימות ומרגשות ב"צמתי תקיעות" בטיפול, וזו הסיבה שכדאי להכירה מקרוב.


הדרכה באינטגרציה של הפסיכותרפיה ה' ו'

קבוצת ההדרכה מהווה מרחב שנועד לאפשר למידה, התנסות והפנמה של אינטגרציה בין הידע התיאורטי וההתנסות הקלינית סביב מוקד של אינטגרציה בפסיכותרפיה. בשנה השלישית המוקד של קבוצת ההדרכה יהיה העמקת וביסוס החיבור של הידע שנרכש לאורך כל שנות הלמידה לתוך הזהות האישית-מקצועית והסגנון הטיפולי של המטפל. בתוך כך, הקורס ילווה את הסטודנטים בכתיבת מקרה הסיום, שנועדה לעודד ולקדם גיבוש של הידע והכלים שנרכשו במהלך הלימודים בתכנית.


לבירורים ולשאלות נוספות ניתן לפנות לטל ברק ועדי סטטיה רכזות התכנית:

ogen@mta.ac.il | ‪+972 52‑782-9926‬

bottom of page