top of page

מסלול לפסיכותרפיה במבוגרים

תכנית הליבה | מסלול מבוגרים

מנהלת התכנית: ד"ר ליהי בלסון-חמל


שנה א'


יסודות האינטגרציה של הפסיכותרפיה במבוגרים - ד"ר יעל פרי הרצוביץ'

בקורס נסקור את ההיסטוריה של התחום ואת התפתחותה של התנועה לקידום האינטגרציה של הפסיכותרפיה, יעסוק בלמידה מעמיקה של מודלים שונים של אינטגרציה ושל היישומים הקליניים שלהם, יבחן את הממצאים והאתגרים המחקריים בתחום ויזמין את משתתפי הקורס לרפלקציה על המשמעויות של החומר הנלמד לעבודתם הטיפולית. הקורס מהווה שער כניסה לעולם האינטגרציה של הפסיכותרפיה.


הגישה הפסיכודינמית, מיפוי זרמים ומודלים בראייה היסטורית –
גב' נעמה גרינולד וגב' מעיין פקהט תאומי

קורס משותף לשני המסלולים אשר נחלק לרמת מתחילים ורמת מתקדמים. הקורס יעסוק בסקירה היסטורית של התפתחות זרמים בתוך הגישה הפסיכודינמית תוך עמידה על רעיונותיהם המרכזיים, מושגי היסוד שלהם ותפיסתם על תהליכים טיפוליים. תיאוריית הדחף, פסיכולוגיית האגו, זרם יחסי אובייקט, פסיכולוגיית העצמי, הפסיכואנליזה ההתייחסותית והאינטרסובייקטיבית ילמדו וימופו על ציר זמן התפתחותי תוך דיון השוואתי מעמיק, מיפוי שישמש כבסיס לדיון בקשר הטיפולי הן כמצע לשינוי והן כמרחב של שינוי מנקודות המבט של הזרמים השונים בפסיכואנליזה.


יישומים אינטגרטיביים של הטיפול הקונגטיבי התנהגותי- ד"ר ליהי חמל בלסון וד"ר אלה אורן

קורס משותף לשני המסלולים הנחלק לרמת מתחילים ורמת מתקדמים. הקורס יעסוק בשימוש במודלים וכלים קוגניטיביים והתנהגותיים מתוך עמדה אינטגרטיבית. בחלקו הראשון של הקורס ילמדו לעומק מושגי יסוד וטכניקות מרכזיות בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. תובהר ההבחנה בין חשיבה ועבודה טיפולית ברוח הגל הראשון והשני ב-CBTלעומת הגל השלישי. בהמשכו של הקורס, יודגם ויוסבר כיצד ניתן לעשות שימוש בכלים קוגניטיביים והתנהגותיים באמצעות מודלים שונים של אינטגרציה בפסיכותרפיה. וכן, יוצג ויודגם מודל עבודה ספציפי, המבוסס על יצירת שפה טיפולית משותפת המשלבת בין גישה פסיכודינמית התייחסותית לבין גישה קוגניטיבית-התנהגותית ברוח הגל השלישי בCBT -. הקורס משלב הרצאות אורח של קלינאים מומחים מהשורה הראשונה אשר המטפלים ב-CBT מעמדה אינטגרטיבית ברוח הגל הראשון, השני והשלישי, במבוגרים ובילדים ונוער.

קורס בחירה 1 מתוך 2:

1. טיפול מבוסס מנטליזציה MBT - גב' נעמה גרינולד

מנטליזציה היא היכולת לתת משמעות ולפרש את ההתנהגות של עצמי ושל אחרים, באופן מפורש או מובלע, במונחים של מצבים פנימיים ותהליכים נפשיים. הקורס יציג בפני המשתתפים את תיאוריית המנטליזציה שהינה בעשור האחרון אחת מהתיאוריות הפסיכודינמיות העכשוויות המרכזיות. ראש מפתחיה הוא פרופ' פיטר פונגי, פסיכואנליטיקאי העומד בראש מרכז אנה פרויד בלונדון. לתאוריה היבט אינטגרטיבי בהיותה בעלת זיקה לתאוריות התפתחותיות, נוירופסיכולוגיות וקוגניטיביות ומגובה מחקרית, וכן מציעה מגוון רחב של יישומים.התאוריה מלכתחילה פותחה עבור טיפול בהפרעות אישיות קשות בעיקר בורדרליין (BPD),אך במהלך השנים טיפול מבוסס מנטליזציה (MBT) הורחב למגוון רחב ביותר של מצבים בהם קיימת תקיעות בתהליך הטיפולי והיא רלוונטית למגוון הפרעות, אוכלוסיות ומסגרות טיפוליות (פרטני, קבוצתי, מערכתי). בקורס נלמד על הבסיס ההתפתחותי של מנטליזציה, נכיר מושגים בסיסיים בתאוריה, ונציג את עקרונות עבודה הייחודיים לה במסגרות (settings) התערבות שונות. בחלקו השני של הקורס יתקיימו סימולציות של המשתתפים ותרגול טכניקות מנטליסטיות מגוונות.


  1. התבוננות נרטיבית בטיפול - גב' שלומית גילוני ברק

בני האדם הם יצורים פרשניים ומספרי סיפורים, אנחנו מבינים את חיינו דרך סיפורים. הסיפורים מארגנים את החיים שלנו ונותנים להם פשר ותחושת רציפות. הם נרקמים בתוך יחסים, אירועי חיים והחברה בה אנו חיים. אולם מה מהסיפור נכתב עבורנו ומתי אנחנו הסופרים של עצמנו? הגישה הנרטיבית צמחה מתוך רעיונות פוסט מודרניים ופוסט סטרוקטורליים. היא יוצאת מתוך עמדה מכבדת ונטולת שיפוטיות, המתייחסת לילדים ולמבוגרים כמומחים לחייהם. הגישה מחזקת את מקומו של הילד וההורה כבעל מיומנויות, כישורים, אמונות, ערכים, ושאיפות - ורואה בהם כלים לשינוי, תוך כתיבה מחודשת של סיפור חייו. בקורס נכיר את הבסיסים הפילוסופיים והתיאורטיים של הגישה, נכיר ונתנסה בפרקטיקות טיפוליות ('מפות') מרכזיות: החצנת הבעיה, רגעים יחודיים, הרחבת הסיפור המועדף, שיחות הת-חברות, וטקסי הגדרה. הלמידה תשלב הרצאות, דיונים, תרגילים וצפייה בקטעי וידאו.


הדרכה באינטגרציה של הפסיכותרפיה א' ב'

קבוצת הדרכה שנתית, הקבוצה מבוססת על הצגות מקרה של חברי וחברות הקבוצה ושמה דגש על התבוננות וחשיבה אינטגרטיבית, זיהוי גישות טיפול שונות, טכניקות טיפוליות, העמקה והמשגה בין תאוריה ופרקטיקה על מנת להעשיר חשיבה ותנועה בהתאם לצרכי המטופל. ההדרכה הקבוצתית מאפשרת חשיפה לעבודת הסטודנטים האחרים, מקדמת דיון מתוך ריבוי פרספקטיבות תאורטיות של העבודה הקלינית וחשיפה למקרים מתוך קשת רבה של הקשרים, אוכלוסיות ודרכי טיפול.


שנה ב'


השימוש במוקד טיפולי ובזמן בראי טפול קצר מועד - ד"ר יעל פרי הרצוביץ' וגב' עינת לוין ברסקין

הקורס יציע מבט על מיקוד בטיפול ומשך הזמן של הטיפול כרכיבים של כל תהליך טיפולי וסקירה של הרקע להתפתחותם של מודלים ממוקדם וקצרי מועד בפסיכותרפיה. נדון בהבדל בין התערבות במשבר לטיפול ממוקד וקצר מועד. נתמקד במודלים טיפוליים ממוקדים וקצרי מועד מגישות שונות תוך היכרות מפורטת עם המיומנויות הטיפוליות הרלוונטיות. בליבת הקורס נעסוק בשימוש בזמן כמשאב ובמודלים של טיפול קצר מועד מתוך עמדה אינטגרטיבית. החומר הנלמד יודגם ויומחש באמצעות דיון במקרים טיפוליים.


עקרונות הגישה ההתייחסותית – ד"ר ליהי בלסון חמל

הקורס יציע היכרות מקיפה עם הרקע להתהוותה של הגישה ההתייחסותית ופרספקטיבה עשירה על תהליך התפתחותה. הוא יעניק ללומדים ידע נרחב ומאורגן על עקרונות הגישה, התיאורטיקנים המובילים אותה והנושאים המרכזיים בהם היא עוסקת, תוך התמקדות במודלים של אינטרסובייקטיביות, ובאיפיון של מטרות, ממדים, תהליכים וכלים של התהליך הטיפולי בראייה התייחסותית. ננסה להבין לעומק מושגים המצויים בליבתה של הגישה, ביניהם: הכרה הדדית, עצמיים מרובים, פרשנות כהבניה הדדית, אנאקטמנט, השלישי ההתייחסותי, , הדיאלקטיקה של תקווה ופחד, בין ספונטניות לבין ריטואלים ובין עבודה פרשנית לבין עבודה אקספרסיבית בתהליך הטיפולי, חשיפה עצמית של המטפל ועוד. במהלך הקורס נציג ונדגים היבטים ספציפיים הקשורים לעבודה טיפולית בגישה התייחסותית עם ילדים נוער והורים ונדגים כיצד רעיונות אלו יכולים להוות מצע תיאורטי ופרקטי לחשיבה על אינטגרציה בפסיכותרפיה. 


פסיכופתולוגיה מעמדה אינטגרטיבית- ד"ר אלומה רייס וד"ר יעל פרי הרצוביץ'

בקורס זה נבחן מודלים שונים לאבחון פסיכופתולוגיה ונראה את השימוש אותו אנחנו יכולים לעשות במודלים הללו כקלינאים. בכך, ננסה לייצר גשר בין הפתולוגיה לקליניקה ונחקור את הנושא מתוך נקודת מבט פרגמטית. לצורך כך, נבחן מודלים שונים לאבחון ונתרגל אותם עם מטופלים שונים.



קורס בחירה 1 מתוך 2 קורסים המשותפים לשני המסלולים:

1. מבוא ל – DBT טיפול דיאלקטי התנהגותי - גב' נורית שחר

הפרעות אישיות בכלל והפרעת אישיות גבולית בפרט מהוות אתגר למאבחן, לתיאורטיקן ולמטפל. מאפיינים של אימפולסיביות, אי יציבות אפקטיבית, העדר אמוןacting out , יחסים בינאישיים שבירים, בלבול בזהות, שימוש מסיבי בפיצול ובהזדהות השלכתית גורמים לתגובות העברת נגד עוצמתיות. טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) מיועד להפרעה בוויסות רגשי וחוסר יציבות, ויעיל אף ובעיקר במקרים של התנהגות אובדנית כרונית. גישה טיפולית זאת, שפותחה ע"י הפסיכולוגית האמריקאית פרופ' מרשה לינהן, נבדקה בצורה אמפירית במספר מרכזים בארה"ב ובאירופה והוכחה כיעילה באופן ברור לטיפול בפציינטיות הסובלות מהפרעת אישיות גבולית. הגישה נמצאה יעילה גם בטיפול בהפרעות אכילה ובמיוחד בולמוסי אכילה, מצבי דיכאון וחרדה באנשים עם הפרעות אישיות וכן באנשים הסובלים מהתמכרות לחומרים. הגישה נמצאה כיעילה בטיפול במבוגרים ומתבגרים ולאחרונה יש עדות ליעילותה גם בילדים. מדובר בגישת טיפול אינטגרטיבית הכוללת שימוש באלמנטים של טיפול קוגניטיבי- התנהגותי, תמיכתי, דינאמי בגישת העצמי ובגישת יחסי האובייקט, אלמנטים מתוך הגישה האינטרסובייקטיבית ואלמנטים מתוך תורת הזן-בודהיזם. האלמנטים העיקריים המגדירים את הטיפול הדיאלקטי התנהגותי הם התיאוריה ההתנהגותית, mindfulness והפילוסופיה הדיאלקטית. הטיפול מציע הוליזם וסינתזה. המאפיין הייחודי של השיטה הוא החלק הדיאלקטי שמשמעותו קירוב בין ניגודים תוך תהליך מתמשך של סינתזה. קיים דגש על קבלה כבסיס לשינוי, וסינתזה בין תפיסה של תורת הזן-בודהיזם לבין תפיסות פסיכולוגיות מערביות.



2. הגישה מוטיבציונית: כיצד לסייע למטופלים להשתנות / גב' אורית קובץ'

מטופלים שאינם מצליחים לבצע שינוי התנהגותי שרויים בתסכול רב וכך גם סביבתם - מטפלים ובני משפחה חשים חוסר אונים לנוכח מצב תקוע או מחמיר. הגישה המוטיבציונית, אשר צמחה מתוך תחום הטיפול בהתמכרויות, פותחה ונוסחה על ידי מילר ורולניק, היא גישה מבוססת-ראיות שמטרתה הנעת מטופלים לשינוי התנהגותי ושיתוף פעולה עם תוכניות טיפול. ביסוד הגישה, ההבנה כי בבסיס כל תהליך של שינוי קיימת אמביוולנטיות וכי עלינו ללוות את המטופל בחקירתה ובפתרונה אם ברצוננו לקדם שינוי ולהגביר את הסיכוי כי יישמר לאורך זמן. הגישה, שמה במרכז את האינטראקציה שבין המטפל למטופל וחוקרת את הדרכים בהן ניתן להשפיע על מוטיבציה, תפיסת מסוגלות עצמית ופתרון אמביוולנטיות. בנוסף, הגישה מבוססת על מחקר המדגים כי עמדה מתעמתת מצד גורמים טיפוליים מגבירה את ההתנגדות מצד המטופלים, על כן היא כוללת אסטרטגיות התערבות לטיפול בהתנגדויות תוך הימנעות מכוונת מעימות. הגישה המוטיבציונית נחשבת לגישת התערבות אינטגרטיבית מכיוון שהיא משתלבת בקלות עם מגוון רחב של מודלים וטכניקות טיפוליות אחרות. היא אינה עומדת בפני עצמה כטיפול שלם, אלא מהווה מסגרת גמישה ויעילה להגברת מוטיבציה וטיפול באמביוולנטיות לשינוי.

הקורס יתמקד בהיכרות עם הרוח, העקרונות והכלים הפרקטיים אותם מציעה הגישה המוטיבציונית למטפלים המלווים מטופלים בתהליכי שינוי. הקורס, לכל אורכו, משלב הדגמות ותרגולים מגוונים של הכלים השונים על ידי המשתתפים.


הדרכה באינטגרציה של הפסיכותרפיה ג' ד'

קבוצת הדרכה שנתית, הקבוצה מבוססת על הצגות מקרה של חברי וחברות הקבוצה ומטרה לייצר מרחב בטוח ומאפשר עבור המשתמשים כך שיספק להם אפשרויות להתייעץ על מקרים טיפוליים, לגבש את זהותם המקצועית ולצמוח מתוך עמדה אינטגרטיבית. 


סוגיות אתיות בפסיכותרפיה - ד"ר דפנה פלטי

הקורס יעסוק באתיקה המקצועית של טיפול פסיכותרפויטי, יציג את מרכזיותה וחיוניותה של חשיבה אתית מקצועית בעבודת המטפלים בפסיכותרפיה, יציע הכרות עם חוקים רלבנטיים לעבודה הטיפולית ואת ההבדלים בין כללי חוק לבין כללי אתיקה ויאפשר רכישה ושכלול מיומנות בזיהוי, הגדרה, ניתוח וקבלת הכרעה בדילמות אתיות בטיפול. זאת תוך התנסות בדיונים מקצועיים – אתיים ופיתוח מודעות לצורך החיוני בקיומם. הקורס מורכב מ- 2 הרצאות ללמידה עצמית בצפייה, ו-2 סדנאות אונליין שנלמדות במהלך הקיץ (מועדי הסדנאות יפורסמו במהלך שנת הלימודים).



שנה ג'



מבט אינטגרטיבי על טראומה- גישות מבוססות התקשרות, רגש וחוויה לטיפול בטראומה - גב' מיכל זיו

בקורס נלמד על הבנת הטראומה והטיפול בה דרך נקודות מבט שונות הכוללות בין השאר ממצאים עדכניים במחקר מדעי המוח, נוירוביולוגיה של רגשות, תאוריית ההתקשרות ומחקרי התקשרות מודרניים, התאוריה הפולי-ואגאלית, השפעת הטראומה על הגוף וחשיבות העבודה עם הגוף בטיפול בטראומה, השפעת חוויות שליליות על התפתחות הנפש והמוח ותאוריות המתמקדות בעבודה רגשית וחוויתית כמפה טיפולית. בקורס יושם דגש על שילוב ההבנה התאורטית והמושגים הנלמדים להקשרים קליניים. הקורס ישלב הרצאות, הדגמות, תרגילים חוויתיים ודיון בדוגמאות טיפוליות של המשתתפים.


ניהול התהליך הטיפולי מעמדה אינטגרטיבית – ד"ר שרון זיו ביימן וגב' מעיין פקהט תאומי

קורס בחירה 1 מתוך 4 קורסים המשותפים לשני המסלולים:

  1. טיפול באובדן ושכול – מסע אישי-מקצועי / גב' חמוטל ארבל

באיזה אופן המוות, שלך ושל יקיריך, מעסיק אותך? איך את מתייחסת אל הנושא של מוות כשהוא עולה ממטופלות? האם אתה מגלה שקשה לך להגיב בנושא הזה יותר מאשר בנושאים אחרים? שאתה נתקע, או מדלג באלגנטיות הלאה? הקורס מבקש להרחיב את הידע, להפחית את החשש ולהגביר את הבטחון של מטפלות ומטפלים בטיפול במצבי אובדן ושכול, זאת כדי לסייע למטופלות ומטופלים בעיבוד האובדן, במציאת דרכי התמודדות יעילות ובהבניית משמעויות מיטיבות. ננוע בין למידת התיאוריה העדכנית והמודלים העכשוויים בתחום האובדן והשכול ויישומיהם בפסיכותרפיה, לבין מסע חקירה פנימי של יחסינו אנו, כמטפלים וכבנות אנוש, עם המוות. הקורס יהיה בעל אופי סדנאי ויכלול שימוש בכתיבה, באמנות ובסוגי מדיה מגוונים, וכן עבודה על חומר קליני של משתתפות הקורס.


2. התערבויות ממוקדות קשר בטיפול בהורה ובילד / גב' מיכל ירדני

כיום קיים בסיס ידע נרחב, קליני ומחקרי ,על התערבויות דיאדיות כגורם שינוי מרכזי  בטיפול בקשיים של ילדים ובני נוער. מטרת התערבויות אלו לטפל במצבים של הפרעה במערכות היחסים, או לתמוך בהורה לסייע לילדו במצבים בהם אירועים טראומתיים או קשיים רגשיים והתפתחותיים אחרים מאיימים על ההתפתחות הנפשית של הילד. בקורס זה נעסוק במספר מודלים של טיפולים דיאדיים, המתאימים לילדים בגיל הרך (כגון המודל החיפאי לטיפול דיאדי) או לגילאי החביון ולמתבגרים (המודל של Daniel Hughes), כמו גם במודלים שהינם ייעודיים לטיפול במצבים מסוימים, כגון מודל ה- DIR שהנו מודל לטיפול הורה- ילד עם ילדים על הרצף האוטיסטי; ומודל ה- CPP, שמיועד לטיפול בטראומה בגיל הרך. במהלך הקורס נלמד על טיפול דיאדי החל משלב יצירת הברית הטיפולית עם ההורים, תהליך ההערכה, דרך המשגה וקביעת מטרות (בניית פורמולציה), בחירת שערי כניסה ועד להתערבות הטיפולית עצמה. כמו כן, נדון כיצד ניתן לשלב התערבויות אלו בטיפולים בהם הסטינג אינו דיאדי, כגון טיפול בהורות או טיפול פרטני בילד. נלמד את הרקע התיאורטי והמחקרי אשר עומד בבסיס התערבויות אלו, נדון בנסיבות שונות הקוראות לשלב התערבויות דיאדיות בטיפול בקשיים של ילדים, וכיצד הבנת הנסיבות והפורמולציה של הטיפול משפיעות על ההתמקמות של המטפלת, המטרות הטיפוליות ודרכי ההתערבות. הלמידה תעשה דרך הרצאות, דיון, התנסות חווייתית, ודוגמאות קליניות.


3. ימי מלחמה: תנועה נפשית במפגש עם ארעיות ומוות / גב' גינת אנגל ברק

עדיין מלחמה / דנה שניידר

ולרגע אפשר לחשוב שהכל בסדר:

הירח שוב מקיף את כדור הארץ,

גשם ירד היום בחצר,

נשימות הילדים עולות ויורדות מחדרי

השינה. 

אבל הסדק בתקרה

הוא יעיד

על עיני הקרועות

ולבי החרוך

עדיין מלחמה

עד לפני שנתיים קראנו על מלחמה מתמשכת רק בספרי ההיסטוריה. מאז אנחנו נעים במציאות משתנה, יום אחד תחת איום ממשי וביום שאחריו השגרה "פורצת". 

השעון ממשיך לתקתק...

מה קורה לנו במפגש עם ארעיות ומוות?

איך נאפשר לנפש להתמודד עם איומים או 'קרע' ברצף ההוויה?

בקורס נתבונן על שאלות אלו מזוויות שונות,  ביניהן כתיבה פסיכואנליטית, אקזיסטנציאליסטית, בודהיסטית ופרוזה.  נתמקד בין היתר בחוויה האישית שלנו למול ארעיות ומוות, ובאופן בו אנחנו פועלים בקליניקה בה 'הקירות נופלים' - כאשר מטופלים פוגשים מציאות דומה. 

נשלב חומר קליני, נשהה בהווה, ונצא לדרך משותפת "ללא זיכרון וללא תשוקה" (ביון).


4. מיינדפולנס למטפלים – מתיאוריה לפרקטיקה / גב' שלי פרנקל פולס

בקורס נעסוק בהבנת מקורות המיינדפולנס ונעמיק בלמידת יתרונותיו הרבים ויישומיו המגוונים. נתרגל טכניקות מיינפדולנס מגוונות, כולל מיינדפולנס של עולמות החושים ומיינדפולנס של מחשבות ורגשות. בנוסף, נעסוק בטיפוח רגשות מיטיבים כמו חמלה עצמית ולזולת, הכרת תודה  ונדיבות הלב. מטרת הקורס היא להטמיע את טכניקות המיינדפולנס אצל הסטודנטים כדי שיוכלו גם להציע אותן למטופלים ולהיעזר בהן בשדה הטיפולי.  פיתוח מיינדפולנס מסייע הן למטפל והן למטופל בהרחבת טווח הקשב, בפיתוח מודעות עצמית, בוויסות רגשי ובהתבוננות פנימית שאינה שיפוטית. כמו כן, הוא מגביר  את היכולת שלנו לזהות תגובות אוטומטיות ולהשהותן ומשפר  את היכולת לקבלה עמוקה של המציאות. הקורס דורש תרגולים מעשיים בבית של  הטכניקות הנלמדות במהלך השיעורים. את סיום הקורס נקדיש לבדיקה משותפת כיצד ניתן לשלב את התפיסות והכלים המוצעים בתוך חדר הטיפולים. 


קורס בחירה 1 מתוך 3:

1. אינטגרציה הלכה למעשה בסוגיות בבגרות-זוגיות, הורות, משפחה / ד"ר אלומה רייס

בקורס זה נעסוק באופן ייחודי באינטגרציה: נלמד המשגה משלבת גישות טיפוליות שונות (פסיכודינמיות וגל שלישי, טיפול זוגי ומשפחתי, ועוד) וכן דרכי התערבות טיפולית הנגזרות מהמשגה אינטגרטיבית זו, זאת תוך חיבור ידע מחקרי וקליני עדכני. מוקד הקורס הינו תוכני: תחנות המסע של האדם הבוגר - זוגיות, הורות ומשפחה. נלמד על אתגרים כלליים בבגרות (למשל, ניהול קונפליקטים זוגיים, התמודדות עם אובדן הורה מבוגר) ועל אתגרים ייחודיים (כגון הורות יחידנית, לה"טבית, ופרק ב'). בכל תחנה, נפגוש את עצמנו ואת מטופלינו, ונדון בתיאורי מקרה של מטופלי המשתתפים בקורס בראי ההמשגות ודרכי ההתערבות. לאורך הקורס ננוע בין העולם התוך אישי לעולם הבין אישי, בין ראייה פרטנית לראייה זוגית ומערכתית, בין תובנות בעולם הפנימי לפעולה במציאות, בין האוניברסלי לפרטיקולרי, ולבסוף - בין האדם הבוגר המטפל ובין האדם הבוגר המטופל.


2. תנועה בין טיפול פרטני לזוגי ומשפחתי / גב' שלומית גילוני ברק

כמטפלים אנחנו מיומנים בעבודה פרטנית מפרספקטיבות תיאורטיות שונות, המתמקדת בסוגיות תוך אישיות של האדם. התערבויות שנעשות בתוך הטיפול הפרטני יוצרות שינוי בנפשו של אדם ובאופן אוטומטי משליכות על מערכות היחסים הקרובות ביותר בחייו. בהתאמה, לעיתים, קונסטלציות מערכתיות בהן מצוי האדם, מקשות על יכולתו לייצר שינוי בתוכו, שכן שינוי שכזה מהווה איום על מערכות היחסים הקרובות לו ביותר. בקורס זה נרחיב את ההתבוננות התוך אישית לבין-אישית ונחשוב על ההשפעות ההדדיות בין תהליכים תוך אישיים לבין המערכת המשפחתית והזוגית בה האדם חי. במסגרת הקורס נכיר רעיונות מערכתיים העומדים בבסיס החשיבה הטיפולית, נלמד מושגים מרכזיים ושיטות התערבות, המרחיבות את נקודת המבט ממנה אנו יוצאים. מטרת הקורס הינה לספק עמדה טיפולית מערכתית שתאפשר למטפל לעשות התערבויות פרטניות המחזיקות את ההקשר הזוגי והמשפחתי שבו האדם חי. בקורס ילמדו רעיונות ומושגים מעולמות הטיפול המשפחתי והזוגי בהם ניתן לעשות שימוש גם בטיפול פרטני.


  1. גישת ACT וגישות טיפול התנהגותיות בנות זמננו / מר ליאור בירן

בקורס זה נכיר את היסודות של גישת ACT והתפיסה שלה בנוגע לסבל האנושי, נלמד כלים טיפוליים מעולם ACT ובנוסף, נלמד את היסודות ההתנהגותיים העומדים בבסיס הגישה. בנוסף, נכיר גישות נוספות שצמחו מאותם מקורות תיאורטיים של מדעי ההתנהגות ההקשריים.


הדרכה באינטגרציה של הפסיכותרפיה ה' ו'

קבוצת ההדרכה מהווה מרחב שנועד לאפשר למידה, התנסות והפנמה של אינטגרציה בין הידע התיאורטי וההתנסות הקלינית סביב מוקד של אינטגרציה בפסיכותרפיה. בשנה השלישית המוקד של קבוצת ההדרכה יהיה העמקת וביסוס החיבור של הידע שנרכש לאורך כל שנות הלמידה לתוך הזהות האישית-מקצועית והסגנון הטיפולי של המטפל. בתוך כך, הקורס ילווה את הסטודנטים בכתיבת מקרה הסיום, שנועדה לעודד ולקדם גיבוש של הידע והכלים שנרכשו במהלך הלימודים בתכנית.

לבירורים ולשאלות נוספות ניתן לפנות לתמר קינן ואומר הרצנו רכזות התכנית:
  ogen@mta.ac.il      +972 52‑782-9926
bottom of page