top of page

ד"ר יפעת כהן

טיפול בהורות בשפת ה-DBT: מודל ההורות הדיאלקטית

מועד פתיחת ההשתלמות: 18.11.2024 | קורס מקוון | ההרשמה בעיצומה

7 ימי שני בין השעות ,9:30-12:45 בתאריכים: 18.11.24, 25.11.24, 01.12.24, 09.12.24, 16.12.24, 23.12.24, 30.12.24

תיאור הקורס:

בעבודתנו הטיפולית לפי גישת ה-DBT (Therapy Behavior Dialectical), בעיקר עם מטופלים הסובלים מהפרעות בוויסות רגשי וחוסר יציבות בתחומי חיים שונים, התרשמנו כי עבודה עם הוריהם היא חיונית, ואף הכרחית ליעילות הטיפול. טיפול בהורות אפשרי ויעיל גם כאשר הילדים אינם מטופלים.


מודל ההורות הדיאלקטית , אשר פותח במכון אופק ע"י ד"ר יפעת כהן ועמיתיה, הינו מודל אינטגרטיבי המתבסס בעיקר על אלמנטים מתוך גישת ה- DBT שפותחה על ידי פרופ' מרשה לינהן, ועל עמדת ההורות הקשובה (parenting mindful), מונח שטבעו ד"ר ג'ון ומילה קאבט-זין. עבודה עם הורים עפ"י מודל ההורות הדיאלקטית נעשית דרך לימוד ותרגול מיומנויות DBT והורות קשובה , והוא מתאים בעיקר להורים למתבגרים ומבוגרים צעירים הסובלים מקשיים בוויסות רגשי.


הספרות המחקרית והתיאורטית הנוגעת לטיפול והדרכת הורים הינה מוגבלת . גם עבודות וספרים המתייחסים להורות, לרוב מתייחסים להורים לילדים או מתבגרים וכמעט בכלל לא להורים למבוגרים צעירים לא מווסתים. הורים אלה, אשר בפועל ממשיכים להוות גורם מרכזי בחיי ילדיהם , כמעט ואין דריסת רגל בטיפול. עם זאת, הורים אלו זקוקים לעזרה, ומבוגרים צעירים הסובלים מקשיי וויסות ומתקשים להתנהל באופן די עצמאי ובוגר, עשויים להפיק תועלת מרובה משינוי הקשר עם הוריהם.


בעבודה טיפולית עם הורים , לרוב מת קיימת דיכוטומיה בין גישות דינמיות אשר שמות דגש על הבנת תהליכים פנימיים של ההורים והגברת המודעות אליהם, לעומת גישות התנהגותי ות או חינוכיות , המתמקדות במתן כלים ומיומנויות אשר נועדו לסייע להורים לנהל את ילדיהם בצורה יעילה יותר. העמדה הדיאלקטית היא אינטגרטיבית, לפיה יש לשלב בין הצורך במודעות עצמית לבין הצורך במיומנויות יעילות להתנהלות של הורים עם ילדיהם. כך, מודל ההורות הדיאלקטית מאפשר עבודה אינטגרטיבית, מעשית ויעילה עם הורים לצעירים הסובלים מקשיי וויסות, הפרעות אישיות מורכבות, שימוש בסמים, הפרעות אכילה, וגם להורים לצעירים נורמטיביים.


טיפול DBT בבסיסו מציע הוליזם וסינתזה. הטיפול הוכח כיעיל בעשרות מחקרים מבוקרים עבור אלו הסובלים מקשיים בו ויסות רגשי. האלמנטים העיקריים של DBT נמצאו כיעילים ומעשיים לעבודה עם הורים, וכוללים את הפילוסופיה הדיאלקטית, התיאוריה הביו-סוציאלית, אלמנטים של ביהביוריזם, אסטרטגיות של ולידציה ופתרון בעיות , וכן אלמנטים מתוך זן בודהיזם, בעיקר קשיבות (מיינדפולנס).


מודל ההורות הדיאלקטית מתבסס בעיקרו על שילוב בין חשיבה דיאלקטית, מיומנויות של קשיבות (mindfulness), הורות קשובה (parenting mindful) ומיומנויות של ולידציה (תיקוף):

  • חשיבה דיאלקטית- משמעות הדיאלקטיקה בהקשר זה היא קירוב בין ניגודים תוך תהליך מתמשך של סינתזה – סינתזה בין קבלה לשינוי, סינתזה בין האמת של ההורים לאמת של ילדיהם ועבודה משמעותית נוספת על חיבורים ואיזון בין גישות, עמדות, רגשות ומחשבות.

  • קשיבות – התבוננות מכוונת ולא שיפוטית , המהווה עמדה טיפולית כמו גם מיומנות בסיסית עבור מטופלים ומטפלים כאחד. תרגול של קשיבות הוכח במחקרים רבים כמפחית חרדה ודיכאון וככלי טיפולי הוא מאפשר לשפר את המודעות ההורית.

  • הורות קשובה – מודעות לדפוסי חשיבה, רגשות והתנהגות בקשר עם הילדים והפחתת שיפוטיות. תרגול של קשיבות בהורות משפר מודעות ויכולת אמפתית, וככלי טיפולי הוא עשוי לאפשר להורים לשפר את תשומת הלב שלהם לקשר עם ילדיהם.

  • ולידציה – מתן ביטוי להגיון ולמשמעות הקיימת בעמדת האחר. מיומנויות של ולידציה מהוות אסטרטגיה טיפולית מרכזית ב-DBT והן מאפשרות , בין השאר, חיזוק כוחות האגו של הילדים ושיפור איכות הקשר בין ההורים לילדיהם.

מטרות הקורס:

  • לקבל רקע תיאורטי ורציונל העומד בבסיס גישת ה-DBT ועבודה טיפולית עם הורים

  • להבין את המושג 'הפרעה בוויסות רגשי' מבחינה פסיכולוגית

  • להתנסות במיומנויות של הורות דיאלקטית, באמצעות הדגמת המיומנויות ההוריות על משתתפי הסדנא ולימוד חווייתי, תרגול בין המפגשים והשתתפות פעילה .

  • להכיר וללמוד כלים ומיומנויות מעשיות – קשיבות, הורות קשובה וולידציה.

  • להעמיק את הידע והניסיון באמצעות דפי הדרכה, תרגול וסרטוני הדגמה.

  • בתום הקורס תתאפשר השתתפות בקבוצת הדרכה, אם תתארגן כזו בקרב המשתתפים. משתתפים בקבוצת ההדרכה יקבלו פרוטוקול של קבוצת הורים כפי שמתנהל במכון אופק.


עלות הקורס:

אנשי מקצוע: 2100 ש"ח

מתמחים, סטודנטים לתואר שני ובוגרי המכללה האקדמית תל אביב יפו: 2000 ש"ח


bottom of page