מועד פתיחת הקורס: 09.01.2026 | קורס מקוון | ההרשמה בעיצומה
4 ימי שישי בין השעות 8:30-12:45 בתאריכים:
9.1.26 , 16.1.26 ,23.1.26, 30.1.26
2 ימי שישי – מפגשי דיון, הטמעה והדרכה בין השעות
8:30-10:00 או 10:15-11:45
(חלוקה לשתי קבוצות) בתאריכים: 6.2.26, 13.2.26
רקע תיאורטי:
(Supportive Parenting for Anxious Childhood Emotions) SPACE מודל
מתייחס לטיפול מונחה הורים ומבוסס מחקר לטיפול בחרדה ו-OCD בקרב ילדים ומתבגרים. גישה טיפולית זו מאמצת נקודת מבט מערכתית על חרדה בילדים, המדגישה את המעורבות של ההורים בחרדת ילדיהם. על פי מודל SPACE, הורים רבים מעורבים בחרדה של ילדם באמצעות תהליך המכונה אקומודציה הורית – מגוון השינויים שהורים עושים בהתנהגות שלהם במטרה לעזור לילדם להרגיש פחות חרד. למשל, לדבר בשם ילד עם חרדה חברתית, לישון לצד ילד עם חרדת פרידה או לענות על אינספור שאלות חוזרות ונשנות כאשר ילד דואג. אקומודציה אמנם מפחיתה את החרדה של הילד בטווח הקצר, אך מקושרת דווקא להחמרה בסימפטומים ולפגיעה גדולה יותר בתפקוד הילד והמשפחה לאורך זמן. טיפול באמצעות SPACE הנו ייחודי לחרדה של ילדים בכך שהוא אינו שואף לשנות באופן ישיר את התנהגות הילד, אלא מתמקד בהבנה ובשינוי תגובות ההורים לחרדה של ילדם. השינויים המרכזיים שהורים לומדים במהלך טיפול SPACE הם כיצד להפחית את האקומודציה שהם עושים לתסמיני החרדה של ילדיהם, וכן כיצד להגיב באופן תומך לסימני המצוקה של הילד. תמיכה הורית מיטיבה יותר, הנלמדת ב-SPACE, היא תגובה המעבירה לילד את המסר כי ההורים מבינים ומכירים בכך שהחרדה גורמת לילד לחוש מצוקה ולצד זאת, מאמינים ביכולתו להתמודד עם החרדה. בפרט, SPACE מספק להורים כלים יישומיים לזיהוי ולניטור אקומודציות ועוזר להם לגבש וליישם תוכניות מפורטות ומעשיות להפחתת האקומודציה ולהרחבת השימוש בתגובות תמיכה. מודל SPACE פותח על ידי פרופ' אלי ליבוביץ מאוניברסיטת ייל תוך שיתוף פעולה עם פרופ' חיים עומר, מייסד גישת ההתנגדות הלא -אלימה (NVR), שעקרונותיה מהווים חלק חשוב מהבסיס התאורטי שלSPACE. במהלך העשור האחרון SPACE נחקר במחקרים קליניים מבוקרים ונמצא יעיל לטיפול בחרדה של ילדים.
במהלך הקורס, המשתתפות.ים ילמדו:
רקע תיאורטי לטיפול בגישת SPACE, הצגת שלבי הטיפול ותמיכה מחקרית
תרגולים בקבוצות קטנות, תוך שימוש בהדגמות ותיאורי מקרה
כיצד ליישם את טיפול ה -SPACE בעבודה עם חרדה של ילדים
כיצד לצייד הורים באסטרטגיות וכלים להתמודדות עם מגוון תגובות מאתגרות מצד הילד
מפגשי דיון והדרכה בהם ניתן יהיה להתייעץ על מקרים קליניים ולתרגל מיומנויות שנלמדו בקורס
מרצה:
ד"ר יערה שמשוני, פסיכולוגית קלינית מומחית. במסגרת הפוסט-דוקטורט שימשה כמטפלת, מדריכה וחוקרת במרפאת החרדה של המרכז לחקר הילד באוניברסיטת ייל (Center Study Child Yale) תחת הנחייתם של פרופ' אלי ליבוביץ ופרופ' וונדי סילברמן, והיא עודנה חברת סגל מן הקהילה במרפאה בתפקיד Professor Assistant Clinical Community. בשנים האחרונות יערה מכשירה ומדריכה מטפלים בגישת SPACE בארץ ובעולם.
קהל יעד:
פסיכולוגים מומחים ומתמחים, עובדים סוציאליים קליניים או עובדים סוציאליים בעלי תואר ראשון עם ניסיון בעבודה טיפולית, מטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר שני, פסיכיאטרים, קרימינולוגים קליניים ויועצים חינוכיים.