top of page
Business Meeting

סמינר: היעילות של הפסיכותרפיה הפסיכואנליטית - מה הופך אותה ליעילה ואיך הרכיבים שלה יכולים להגביר יעילות של גישות אחרות בהשתפות ד"ר ג'ונתן שדלר

סמינר עם Dr. Jonathan Shedler

בהשתתפות: ד"ר עידן אדרקה, ד"ר ענר גוברין, ד"ר דפנה דולברג, ד"ר שרון זיו ביימן ופרופ' אוריה תשבי

סמינר עם Dr. Jonathan Shedler

על היעילות של הפסיכותרפיה הפסיכואנליטית:

מה הופך אותה ליעילה ואיך הרכיבים שלה יכולים להגביר יעילות של גישות אחרות

The Efficacy of Psychoanalytic Psychotherapy

What makes it effective and how its ingredients contribute to  other therapies 


תכנית היום:

 

08:30 – התכנסות

09:00 – ברכות – פרופ' גילי גולדצויג - דיקן ביה"ס למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב יפו

09:15 – חלק ראשון 

מנחה: ד"ר דפנה דולברג – ראשת המגמה לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית, המכללה האקדמית תל אביב יפו

 

הרצאה פותחת – ד"ר שדלר – היעילות של הפסיכותרפיה הפסיכואנליטית: מה הופך אותה ליעילה ואיך הרכיבים שלה יכולים להגביר יעילות של גישות אחרות - הפסיכותרפיה הפסיכודינמית הינה מבוססת ראיות. בהתבסס על המאמר שלו מ-2010 שזכה לתהודה בינלאומית עצומה – The Efficacy of Psychodynamic Psychotherapy - יתאר ד"ר שדלר באופן בהיר ומקיף את שבעת רכיבי הליבה של הפסיכותרפיה הפסיכודינמית בת זמננו. הוא יסקור באופן מקיף את הראיות המדעיות לתועלות של הפסיכותרפיה הפסיכודינמית תוך השוואתן לאלו של גישות טיפוליות אחרות, כגון ה-CBT וטיפול תרופתי בדיכאון. ד"ר שדלר יתאר גם כיצד הרכיבים הפעילים של כל הפסיכותרפיות היעילות נתרמות מעקרונות פסיכודינמיים כמו העצמת ידע על העצמי, זיהוי תבניות בינאישיות בעייתיות והתמודדות עם בעיות אלו דרך התייחסות ל"כאן ועכשיו" של הקשר הטיפולי. (שימו לב כי הקלקה על שם המאמר מובילה אליו).


10:15 – הפסקת קפה

10:30 – דיונים:

ד"ר ענר גוברין – ראש מסלול דוקטורט "פסיכואנליזה ופרשנות" בתכנית לפרשנות ותרבות, אוניברסיטת בר-אילן – הקהילה הפסיכואנליטית מחקרית והשפעה על העולם הפסיכואנליטי

ד"ר עידן אדרקה – מרצה בכיר בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה – מחקר קליני עדכני על טיפול דינמי, CBT וגמישות כערך טיפולי

ד"ר שרון זיו-ביימן –  מנהלת מכון "מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה" המכללה האקדמית תל אביב יפו – מדוע לא אינטגרציה?


11:00 – תגובתו של ד"ר שדלר ודיון עם הקהל

11:30 – ארוחת צהרים קלה

12:00 – חלק שני – מנחה: פרופ' אוריה תשבי – ראשת המגמה לפסיכולוגיה קלינית ומנהלת מרכז פרויד באוניברסיטה  העברית


הדרכה חיה עם ד"ר שדלר – החלק השני של היום יתמקד בעבודה הקלינית בהתבסס על המושגים שיוצגו בהרצאה. ד"ר שדלר יקיים הדרכה חיה על הבמה. הצגת המקרה וההדרכה החיה יאפשרו להדגים את פעולתם של רכיבי הליבה של הפסיכותרפיה הפסיכודינמית וההתערבויות הטיפוליות המרכזיות הנגזרות מהם, תוך דגש על פורמולציה פסיכודינמית של המקרה כמפת דרכים להצלחת הטיפול הפסיכודינמי. ההדרכה החיה תכלול תיאור קצר של המקרה והדרכה על הבמה בשילוב משחק תפקידים. היא תתבסס על אבחון המקרה באמצעות (Shedler-Westen Assessment Procedure (SWAP. הכלי פותח במשך מעל 20 שנה ומתוקף באמצעות למעלה מ- 100 מאמרים. הוא נשען על ידע קליני תוך שימוש בידע מחקרי וכלים פסיכומטריים לייצר אבחון של הדינמיקה האישיותית של המטפל על סמך 200 פריטים אליהם מתייחס המטפל. ניתן ללמוד על הכלי בהרחבה באתר www.SWAPassessment.org


13:00 – תגובות המתדיינים ודיון עם הקהל

13:30 – סיום

 

 

אודות המרצים: 

 

ד"ר ג'ונתן שדלר, PhD  - זכה לתהודה בינלאומית בעקבות מאמרו מ- 2010 The Efficacy of Psychodynamic Psychotherapy, אשר תרם לביסוס מעמדה של הפסיכותרפיה הפסיכודינמית כמבוססת ראיות. הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר ופיתוח כלים קליניים לאבחון וטיפול בדפוסים לא מסתגלים והפרעות אישיות. פיתח יחד עם Drew Westen  את ה-Shedler-Westen Assessment Procedure  (SWAP), כלי של 200 פריטים המתמחה באבחון דפוסי אישיות וגיבוש פורמולציה טיפולית. הוא פרסם למעלה מ- 100 מאמרים מדעיים בכתבי עת בתחומי הפסיכיאטריה, הפסיכולוגיה והפסיכואנליזה. הוא מלמד ומנחה סדנאות קליניות ברחבי העולם, מייעץ בנושאים פסיכולוגים לממשל בארה"ב וממשלות נוספות, ומדריך צוותים בתחומי בריאות הנפש במדינות שונות. הוא פרופסור קליני בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת קולורדו. שמש בעבר כפסיכולוג ראשי של מרפאות החוץ הפסיכיאטריות של ביה"ח האוניברסיטאי בקולורדו, וחבר סגל במכון הפסיכואנליטי של דנבר. בחייו האישיים הוא מדריך סקי מוסמך.  

 

עידן אדרקה, PhD - הוא מרצה בכיר לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, פסיכולוג קליני מומחה, ומדריך מוסמך על ידי האיגוד הישראלי לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. הוא מתמחה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות חרדה. ד"ר אדרקה ערך מחקר על הפרעות חרדה ותהליכי שינוי בטיפול באוניברסיטת בוסטון ובמרכז להפרעות חרדה של David Barlow. את ההתמחות הקלינית שלו השלים ב - Harvard Medical School . עד היום פרסם ד"ר אדרקה כ – 60 מאמרים אקדמים בעיתונים המובילים בעולם בפסיכולוגיה קלינית. לבסוף, ד"ר אדרקה הוא היועץ הפסיכולוגי של עמותת "רקפת" – עמותה הפועלת למען בני נוער עם חרדה חברתית בכל הארץ, ויש לו קליניקה פרטית בחיפה.

 

ענר גוברין, PhD  - מרצה בכיר באוניברסיטת בר אילן, עומד בראש מסלול דוקטורט פסיכואנליזה ופרשנות למטפלים ממקצועות בריאות הנפש, פסיכולוג קליני ואנאליטיקאי חבר במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו. ספרו האחרון "המוקסמים והמוטרדים - דימויי הידע של הפסיכואנליזה" יצא לאור בהוצאת רוטלדג' ובעברית בהוצאת כרמל.

 

דפנה ג'יניאו דולברג, PhD - פסיכולוגית קלינית והתפתחותית, מדריכה בפסיכותרפיה ופסיכודיאגנוסטיקה. דר' דולברג הינה מרצה בכירה באקדמית ת"א יפו וראשת המגמה הקלינית. היא חוקרת התפתחות רגשית חברתית, הורות וקשר הורה-ילד. דר' דולברג הינה מומחית בטיפול בילדים ובמבוגרים, בעבודה טיפולית עם הורים ובטיפול משולב הורה-ילד. היא משמשת כיועצת אקדמית למסלול הילדים ונוער בתכנית "עוגן" לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה במכון מפרשים באקדמית ת"א יפו.

 

שרון זיו ביימן, PhD - פסיכולוגית קלינית, חברת סגל במכללה האקדמית תל אביב יפו, מנהלת מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה, ובמסגרתו הקימה את  "עוגן- תכנית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה". מנהלת שותפה מייסדת ב"קבוצת שיח- מכון לפסיכותרפיה התייחסותית", מנהלת מכון "שדות" לשירותים פסיכולוגיים. לשעבר יו"ר הפורום הישראלי לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית. חוקרת את יחסי הגומלין בית התערבויות המטפל, משתני המטופל ושלבי הטיפול, בדגש על חשיפה עצמית של המטפל. מטפלת במבוגרים וזוגות.

 

אוריה תשבי, PhD  - פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה, ראשת המגמה הקלינית בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית, וחברת סגל בבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית. מנהלת מרכז פרויד למחקר פסיכואנליטי באוניברסיטה העברית. ניהלה את שירותי הייעוץ הפסיכולוגים באוניברסיטה העברית במשך 8 שנים. מטפלת במתבגרים הורים, מבוגרים וזוגות  בקליניקה פרטית.  עוסקת במחקר על תהליכים ותוצאות   בטיפול פסיכודינמי קצר מועד: מתמקדת בדפוסי קשר בין מטפל ומטופלת והשפעתם על התהליך הטיפולי. 






bottom of page