סדנה מס 7. "מַבָּט וְחַלּוֹן וּרְאִי" - הטקסט הספרותי בטיפול כמצע אינטגרטיבי בין חלקי נפש שונים

מנחה

ד"ר ליאור גרנות

מה בסדנה?

הטקסט הספרותי המשמש כאמצעי טיפולי נוכח בחדר הטיפול כ"קול שלישי" (צורן, 2000), הנוסף לקולו של המטופל ולקולו של המטפל. לפיכך ניתן לקיים עמו דיאלוג שמצטרף לדיאלוג הטיפולי שבין המטופל למטפל (גרנות, 2021). השיח, שמתקיים בין המטופל לבין הטקסט, מאפשר למטופל לזכות להד לרגשות ומצבי נפש מודעים וגם לגלות בתוכו חלקי נפש נוספים, שהיו בלתי נגישים או בלתי ניתנים לדיבור. כמו כן, עשוי הטקסט להפגיש עם מצבים רגשיים של קשיים שונים בהווה, לצד מאוויים ותקוות.

הטקסט הספרותי מהווה, לפיכך, מצע לאינטגרציה בין חלקי עצמי שונים: ידועים ובלתי ידועים, גלויים וסמויים ממומשים ונשאפים.

בנוסף, חשיבה של מטפלות על אודות מטופלים דרך מפגש עם טקסטים ספרותיים עשויה להרחיב ולהעמיק את אופני החשיבה על המטופלים, לתרום להעמקת הברית הטיפולית וליצור מרחב אינטגרטיבי על גבי מצע הטקסטים בין עולמו של המטופל לעולמה של המטפלת.

הסדנא המוצעת תבקש להפגיש את משתתפיה עם האפשרויות לשלב עבודה עם טקסט ספרותי בטיפול בשלושה מישורים: 

כ"ראי"- אמצעי להדהוד מצבים רגשיים שונים ומתן מילים עבורם; 

כ"חלון"- הטקסט הספרותי כמאפשר מבט אל אופק נפשי סמוי; 

כ"מבט"- מפגש של המטפלת עם טקסט ספרותי כמאפשר לה מבט חדש על המטופל, על עצמה ועל היחסים הטיפוליים.


מטרות הסדנא:

הכרות עם האפשרות לשלב טקסט בטיפול כמצע לאינטגרציה, הן בין חלקים נפשיים שונים של המטופלים והן בחשיבה על מטופלים לשם הבנת היחסים הטיפוליים, יחסי ההעברה והעמקת החשיבה על הטיפול.


דרכי הלמידה:

הדגמת היותו של הטקסט הספרותי בטיפול כ"ראי" ו"חלון" למצבים נפשיים שונים, באמצעות טקסטים מתחום השירה, וכן התנסות חווייתית של המשתתפים בהרחבת זוויות המבט הטיפוליות, באמצעות חשיבה על מטופלים באמצעות טקסטים ספרותיים ותרגילי כתיבה.


ד"ר ליאור גרנות

ד"ר ליאור גרנות - ביבליותרפיסטית ומשוררת. מטפלת במבוגרים בקליניקה פרטית בתל-אביב, מנחה סדנאות כתיבה וביבליותרפיה ומלמדת קורסי ביבליותרפיה למטפלים כשיטת התערבות בטיפול. ספריה: 'כיצד מרפאת הביבליותרפיה? כתיבה, ילדוּת, שיר' [עיון] (הוצ' פרדס ואונ' בר אילן, 2021); 'נַנִּינָה' [פרוזה פיוטית] (אבן חושן, 2015), 'שׂמה והולכת' [שירה] (קשב לשירה, 2012); 'והשמש-שמש' [שירה] (הליקון, 2010). לקריאה נוספת: www.bibliotherapy.co.il