top of page

סדנה מס 3. הפוקוסינג ככלי להפיכת טיפול פסיכולוגי לאינטגרטיבי -
הדגמת שילוב פוקוסינג בטיפול CBT

מנחה

ד"ר רות מסר קויצקי

מה בסדנה?

ה- Focusing ( בעברית: 'התמקדות') פותח בשנות ה- 60 של המאה הקודמת על ידי החוקר, הפילוסוף והפסיכולוג י. ג'נדלין (E.Gendlin). הוא גילה במחקריו, כי הקשבה עמוקה, ממוקדת וספציפית, שיש בה שימת לב לתחושות מורגשות הנחוות גופנית, יחד עם הכרה בהן ושיומן המדויק בעזרת לווי מהדהד מילולית של מטפל, מנתבת שינוי דרמתי ברגשות, מחשבות ותחושות, וכך למעשה מהווה כח מניע משמעותי בתהליך השינוי בטיפול.

ההתמקדות היא כלי טיפולי יעיל ועדין, המפיק קסמים, ברגעים בהם נראה שהטיפול "תקוע" ולא מתקדם. לפי הגדרות עכשוויות של התערבויות בעולמות הטיפול השונים, ניתן לשייך אותו לקבוצת התפיסות ההומניסטיות כמו גם לקבוצת טכניקות גוף-נפש.

בסדנא זו נערוך היכרות בסיסית ראשונית תיאורטית ופרקטית עם הכלי הטיפולי המפתיע הזה; בהמשך נראה, באמצעות הצגת מקרה, כיצד ניתן לשלב Focusing בטיפול שנעשה בגישה טיפולית שונה ממנו לגמרי ברמה תיאורטית ומעשית - למשל CBT  - וליצור דרך השילוב הזה התערבות טיפולית שלמה ואפקטיבית הרבה יותר.

מטרת הלמידה

  • 1. הכרות ראשונית עם ה-  Focusingוהתנסות חווייתית בכלי משמעותי ומלהיב זה.

  • 2. הדגמת אינטגרציה של Focusing בטיפול שנעשה מעולמות תיאורטיים השונים ממנו בתכלית.

  • 3. תרגול ושיח על נושא האינטגרציה בכלל ובדוגמא ספציפית.

דרכי ההוראה וההתנסות

  • 1. המשתתפים מתנסים בFocusing - ומקבלים הסבר בסיסי על הטכניקה ויישומה.

  • 2. תוצג הדגמה של טיפול אינטגרטיבי דרך תיאור מקרה בו נעשה שילוב של Focusing בטיפול CBT.

  • 3. דיון שמטרתו להבין את מהות האינטגרציה בין שני עולמות טיפול השונים מאד זה מזה.

ד"ר רות מסר קויצקי

ד"ר רות מסר קויצקי - פסיכולוגית קלינית מומחית - מטפלת, מדריכה ומרצה מזה עשרות שנים בארץ ובעולם. את כלי ה - Focusing משלבת בשפה טיפולית אינטגרטיבית אישית עשירה ומדויקת, אותה פיתחה, מיישמת ומלמדת במסגרות שונות.

bottom of page