מה בסדנה?
כמטפלות ומטפלים אנו עוסקים בהתבוננות בתופעות נצפות ובניסיון להבין את משמעויותיהן הסימבוליות. טיפול הנשען בעיקר על מילים, "ריפוי בדיבור", משתמש בשפה הדבוּרה לצורך התבוננות ופירוש. השפה החזותית מציעה לנו רבדים נוספים של התבוננות: אפשרות לצרף לייצוג המילולי אופן נוסף של ייצוג, המשתמש באבני בניין אחרות – חומר, צורה, קו, צבע, קומפוזיציה ועוד.
בהיות היצירה שפה אוניברסלית, אינטואיטיבית, משחקית ולא מילולית, שימוש בהתערבויות מבוססות אמנות עשוי להוות גשר ולהציע אינטגרציה בין גישות טיפוליות מגוונות. הוא יכול לסייע בהנעת תהליכים תקועים ובהרחבת ההבנה של המטפלת ושל סל ההתערבויות שבידה להציע.
בסדנה נתנסה בהרחבה בעשייה אמנותית בתוך הקשר טיפולי ובהתבוננות משותפת ביצירה. נבחן מה בהבנה שלנו מתרחב דרך תהליך היצירה, ונשתף רק במה שנרצה.
מטרות הסדנא:
חקירה רפלקטיבית והתבוננות על חווית המטפלת בעבודתה עם חומרי אמנות
הרחבת היכולת להתבוננות משותפת על תהליכים תוך אישיים ובינאישיים באמצעות היצירה
הבנת המשמעויות של דימויים, של חומרים ושל טכניקות והתאמתם למטרות הטיפוליות
בחינת אופני היישום של גישה אינטגרטיבית בטיפול שמשתמש בחומרים
הערה חשובה: מאחר שחלקה הראשון של הסדנה יתקיים בזום, המשתתפות מוזמנות להכין מראש חומרי אמנות לפי בחירתן (בסיסיים; אין צורך להשתגע) ולמצוא לעצמן מרחב בו יוכלו ליצור בפרטיות. היצירה אינה נמדדת על פי ערכה האמנותי או האסתטי, ולכן אין צורך בכישרון אמנותי; יש צורך במוכנות לעבודה עם חומרים.
גב' חמוטל ארבל