top of page

יום עיון: הורות דיאלקטית

בהשתתפות: ד"ר יפעת כהן, ד"ר נחמה פרסלר, גב' דנה ספקטור, מר נדב לוי




DBT (טיפול דיאלקטי התנהגותי) הוא טיפול אינטגרטיבי מבוסס ראיות, שפיתחה פרופ' מרשה לינהן לפני כ-30 שנה. הטיפול נמצא יעיל באנשים הסובלים מקושי מתמשך ועמוק בוויסות רגשי, כדוגמת אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית. עבודה עם הורים לא היוותה חלק בתכנית הבסיסית של הטיפול.

בעבודתנו במכון 'אופק', מצאנו שעבודה עם הורים היא חיונית ומרכזית בטיפול במתבגרים ובמבוגרים צעירים הסובלים מקשיי וויסות. חלק מהמיומנויות הנלמדות ב-DBT, יחד עם מוטיבים טיפוליים מרכזיים יכולים להוות בסיס לעבודה מעשית ויעילה עם הורים לצעירים הסובלים מחוסר וויסות, הפרעות אישיות מורכבות, שימוש בסמים, הפרעות אכילה, וגם להורים לצעירים נורמטיביים.


אנו מציעים עבודה עם הורים שמתבססת על התיאוריה הביו-סוציאלית, הפילוסופיה הדיאלקטית, ועל שילוב בין מיומנויות של קשיבות (mindfulness) ומיומנויות של ולידציה (validation). בנוסף, התבססנו על מודל 'ההורות הקשובה' (mindful parenting) שפותח ע"י מילה וג'ון קאבאט-זין.

דיאלקטיקה במשמעותה המודרנית עוסקת בסינתזה - חיבור בין ניגודים. המטרה היא לשים לב לניגודים בקשר בין ההורים לילדיהם, ולספק תנאים ליצירת סינתזה.  תרגול של קשיבות הוכח באופן ברור כמפחית חרדה ודיכאון ומשפר מודעות אצל הפרט. המושג של הורות קשובה מקבל תאוצה ונחקר בשנים האחרונות עם תוצאות שנראות מבטיחות. מיומנויות של ולידציה מהוות אסטרטגיה טיפולית מרכזית ב-DBT. מניסיוננו ומהספרות בנושא, ניתן ללמד מיומנות חשובה זאת גם הורים.

הורות קשובה דורשת תרגול בקשיבות עצמית ותרגול בקשיבות בקשר. קשיבות מכוונת להתנהלות של תשומת לב פעילה לחוויות החיים מפרספקטיבה של נדיבות וחמלה לעצמנו ולאחרים. חיפוש הולידציה הוא דיאלקטי בכך שההורה משתדל למצוא אותנטיות ותבונה בתגובות ילדו אשר יכולות לעיתים להיות מאד דיספונקציונליות.

הפרוטוקול שלנו כולל כיום חלק של הסבר על מהות הבעיה בוויסות רגשי (התיאוריה הביו-סוציאלית), עבודה על קשיבות, הורות קשובה וקשיבות בקשר, ולידציה עצמית ואספקטים שונים של ולידציה לאחרים. 

 

תכנית היום:


08:30 התכנסות וכיבוד

09:00 ברכות

09:15 סקירה הסטורית קצרה על עבודה עם הורים. דיכוטומיה בין הגישה הדינמית לגישה ההתנהגותית -  ד"ר נחמה פרסלר, DBT בעבודה עם הורים, התיאוריה הביוסוציאלית, דיאלקטיקה – ד"ר יפעת כהן

10:15 הפסקה

10:30 הורות קשובה, ולידציה כמוטיב מרכזי - ד"ר יפעת כהן, עבודות מחקר בספרות ובמכון אופק- ד"ר נחמה פרסלר

12:00 הפסקת צהריים

12:30 הצגת המודל הקליני ויישומו בקבוצה משותפת של מתבגרים והורים- גב' דנה ספקטור הצגת עבודה על מודל ההורות הדיאלקטית בקבוצת הורים למבוגרים צעירים- מר נדב לוי

13:30 דיון עם הקהל

14:00 סיום


אודות המרצים

ד"ר יפעת כהן, M.D יזמה ופיתחה את גישת ההורות הדיאלקטית. פסיכיאטרית מומחית לילדים ונוער ופסיכותרפיסטית. מנהלת מכון 'אופק' – מרכז לטיפול ולימוד DBT באבן יהודה. הרצתה והדריכה בתוכנית ללימודי המשך בבי"ס לרפואה באוניברסיטת ת"א (1994-2018). מרצה בתכנית מפרשים ותכנית עוגן במכללה האקדמית ת"א יפו. מרצה בפקולטה לפסיכולוגיה, התכנית לפסיכולוגיה קלינית, אוניברסיטת ת"א.  מרצה בתוכנית הישראלית לטיפול קוגניטיבי- התנהגותי של איט"ה. ניהלה מרפאת בריאות הנפש של משרד הבריאות (1996-2006). מלמדת ומדריכה בשיטת DBT במסגרות ציבוריות ופרטיות.

ד"ר נחמה פרסלר, Ph.D. פסיכולוגית קלינית ומדריכה בכירה. שותפה בפיתוח גישת ההורות הדיאלקטית. מנהלת מכון 'אופק' מרכז לטיפול ולימוד DBT באבן יהודה. פסיכולוגית אחראית במרפאת בריאות הנפש של משרד הבריאות (2002-2007). מרצה בפקולטה לפסיכולוגיה, התכנית לפסיכולוגיה קלינית, אוניברסיטת ת"א. מלמדת ומדריכה בשיטת DBT במסגרות ציבוריות ופרטיות.

גב' דנה ספקטור, (M.S.W). עובדת סוציאלית. השתתפה בפיתוח גישת ההורות הדיאלקטית. מטפלת בכירה במכון 'אופק'. עוסקת בטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים. מדריכה הורים. מלמדת ומדריכה אנשי מקצוע מתחום הפסיכותרפיה והחינוך. מנחה קבוצות ללימוד מיומנויות DBT למטופלים ולאנשי מקצוע. מרצה בתוכניות מפרשים ועוגן במכללה האקדמית ת"א יפו. מרצה בתוכנית הישראלית לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי של איט"ה. מלמדת ומדריכה בשיטת DBT במכון 'אופק' ובמסגרות ציבוריות ופרטיות.

מר נדב לוי, פסיכולוג קליני. השתתף בפיתוח גישת ההורות הדיאלקטית. מטפל בכיר במכון 'אופק'. מטפל ומנחה קבוצות מיומנויות DBT למטופלים, הורים ואנשי מקצוע. דוקטורנט במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן, מבצע מחקר קליני  ב DBT. מרצה בתוכנית הישראלית לטיפול קוגניטיבי- התנהגותי של איט"ה.




bottom of page