top of page

פסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה בילדים ונוער

ניהול אקדמי: ד"ר דפנה דולברג

בהשתתפות: גב' נעמה גרינולד,  ד"ר רותי דרדיקמן-עירון, ד"ר מעיין שורר, ד"ר איל אליאש

תחום הפסיכותרפיה בילדים ונוער מזמין יותר מכל תחום אחר תהליכי אינטגרציה: אינטגרציה בין הפרטני והמערכתי; בין הטיפול בילדים לטיפול בהורים; בין ממדים פסיכודינמיים, התנהגותיים וקוגניטיביים; אינטגרציה בין היבטים התפתחותיים, אישיותיים וחינוכיים-תרבותיים ועוד. עם זאת, הן הספרות והן השדה המקצועי אינם עוסקים די הצורך באינטגרציה בפסיכותרפיה בילדים ונוער.


יום העיון יעסוק בסוגיות ודילמות  באינטגרציה של הפסיכותרפיה בילדים ונוער: זמן הילד, מקום ההכלה ומקום התמיכה בתפקוד, מציאות חדר הטיפולים והמציאות החיצונית, התערבויות פרטניות לעומת התערבויות מערכתיות, עבודה עם הורים ועוד. ביום העיון תידון ותודגם אפשרות האינטגרציה בין גישות טיפוליות שונות ויוצגו עוגנים תיאורטיים ויישומיים הרלוונטיים לאינטגרציה בטיפול בילדים.

 

תכנית היום:

08:30  התכנסות

09:00  ברכות

הרצאת פתיחה – ד"ר דפנה דולברג - טיפול אינטגרטיבי בילדים ונוער: מהו? והאם אפשר אחרת?

גב' נעמה גרינולד - פסיכותרפיה מבוססת מנטליזציה בילדים (MBT-C) ­- רפלקסיה כמונח אינטגרטיבי   והתמקמותו הדינאמית-אקטיבית של המטפל

10:30 -   הפסקה

10:45   ד"ר רותי דרדיקמן-עירון – כשחכמי ומשתוללי נפגשים – טיפול דיאדי - אינטגרטיבי בילדה צעירה והוריה (בהשראת שיטת הטיפול הדינמי החווייתיEDT)                

ד"ר מעין שורר – המשימה ההתנהגותית כהרחבה של מלאכת הפירוש בטיפול בילדים

12:15  ארוחת צהרים

12:45  ד"ר איל אליאש - "החדר ומעבר לו" – עקרונות ואסטרטגיה בטיפול משולב הממוקד בבעיות התנהגות

13:30  דיון מסכם בהנחיית ד"ר דפנה דולברג

14:00  סיום   

 

 

אודות ההרצאות והמרצים:


הרצאת פתיחה:  טיפול אינטגרטיבי בילדים ונוער: מהו? והאם אפשר אחרת?

 

 אודות המרצה:


ד"ר דפנה ג'יניאו דולברג, פסיכולוגית קלינית והתפתחותית, ראש המגמה לפסיכולוגיה קלינית באקדמית ת"א יפו. מתמחה בטיפול בילדים במגוון גילאים ובמבוגרים, בעבודה טיפולית עם הורים ובטיפול הורה-ילד. משלבת בעבודתה הטיפולית תיאוריות דינמיות, חשיבה התפתחותית ומערכתית וכן טכניקות קוגניטיביות-התנהגותיות. חוקרת את התפתחות הקשר הורה-ילד, תהליכי הורות והתפתחות רגשית-חברתית באוכלוסיות נורמטיביות וכן באוכלוסיות בסיכון. מרצה ומדריכה פסיכולוגים במגוון התמחויות וכן מטפלים רגשיים בנושאי התפתחות, פסיכופתולוגיה וטיפול.  

 

הרצאה 1:

פסיכותרפיה מבוססת מנטליזציה בילדים (MBT-C) -רפלקסיה כמונח אינטגרטיבי והתמקמותו הדינאמית-אקטיבית של המטפל - תאוריית מנטליזציה מדגישה את חשיבותה של הפוקנציה הרפלקטיבית (RF) בתהליכי שינוי וויסות רגשיים. בשנים האחרונות הרפלקסיה מתוארת כמונח גנרי על-תאורטי, שהינו מעבר למוקדים קונפליקטואליים ספציפיים. ההרצאה תתמקד בעקרונות הטיפול מבוסס מנטליזציה בילדים, ובטכניקות המאפשרות לסייע במצבים של פגיעה התפתחותית ו'העדר מנטליזציה' (non-mentalization),  מצבים בהם הילד אינו יודע לתאר את רגשותיו, ציפיותיו, כוונותיו ועוד  וכן מצבים של 'מנטליזציה-שגויה' (mis-mentalization), זיהוי שגוי של העולם הפנימי של עצמי/ האחר . למרות שתאוריית מנטליציה גובשה מלכתחילה במסגרת פסיכואנליטית, פיטר פונגי ואח' מתארים חשיבות עמדתו הפנימית של המטפל  (stance) כאקטיבית וממוקדת. בנוסף, מודגשת עמדה של 'אי ידיעה' (not-knowing stance) וכן משחקיות (playfulness) . בהרצאה נבחן את משמעות עמדות עקרוניות אלו, ונדגים את אופני ביטויין בטיפול בילדים ומתבגרים.

 

אודות המרצה:

גב' נעמה גרינולד, פסיכולוגית קלינית, מטפלת בילדים ומבוגרים. עוסקת בייעוץ ארגוני במכון צפנת, ומרצה באוניברסיטה העברית במגמה הקלינית של הילד ובתוכניות למנהלים בבית הספר למדיניות ציבורית וממשל.

 

הרצאה 2:

כשחכמי ומשתוללי נפגשים – טיפול דיאדי - אינטגרטיבי בילדה צעירה והוריה בהשראת שיטת הטיפול הדינמי החווייתי (EDT) - שיטת הטיפול הדינמי החוויתי, (Experiential – Dynamic Therapy - EDT),היא שיטה אינטגרטיבית - ממוקדת המשלבת חשיבה וטכניקה פסיכודינמית עם אקטיביות של המטפל ושימוש בכלים קוגניטיביים התנהגותיים, ומאפשרת שינוי יציב ומעמיק בזמן קצר יחסית. בהרצאה תציג ד"ר רותי דרדיקמן- עירון גישה אינטגרטיבית וחווייתית לטיפול ממוקד בילדים, נוער והוריהם שפיתחה כהתאמה של שיטת הטיפול הדינמי החוויתי למבוגרים של אוסימו ומק'אלו. המפגש יכלול הסבר קצר על העקרונות התיאורטיים של השיטה, והצגה מפורטת של מקרה טיפולי. 

 

אודות המרצה:

ד"ר רותי דרדיקמן – עירון, פסיכולוגית קלינית מומחית - מדריכה, מנהלת המרפאה לבריאות הנפש של קופת חולים "מאוחדת" בחיפה, ובעלת קליניקה פרטית.  בוגרת תכנית ההכשרה התלת-שנתית בשיטת טיפול דינמי חוויתי ממוקד (IE-DP) בהנחיית מייסד השיטה, ד"ר פרוצ'יו אוסימו. מטפלת בילדים והוריהם, מתבגרים ומבוגרים, מלמדת ומדריכה בשיטה זו.

 

הרצאה 3:

המשימה ההתנהגותית כהרחבה של מלאכת הפירוש בטיפול בילדים - הטיפול בילדים מפגיש לא פעם את המטפל עם קושי בהשגת שינוי במציאות החיצונית של הילד (או בסימפטום) באמצעות תובנה או פירוש.  גישות אינטגרטיביות, כמו זו של פול ווכטל, מצביעות על האפשרות להשיג שינוי דרך מגוון ערוצים, המשפיעים באופן הדדי זה על זה.  בהרצאה זו נתבונן על העבודה בטיפול בילדים באמצעות הערוץ ההתנהגותי: על ההשפעה הפנימית העמוקה המושגת דרך הפעולה והחוויה ועל האופן בו ניתן לשלב עבודה התנהגותית עם טיפול פסיכודינמי. יוצגו דוגמאות קליניות הממחישות כיצד ניתן להיעזר במשימה ההתנהגותית כהרחבה של הפירוש וכדרך להעמקת התובנה. 

 

אודות המרצה: 

ד"ר מעין שורר, פסיכולוגית קלינית מומחית-מדריכה. משמשת כמנהלת מרפאת פוסט-טראומה ואילמות סלקטיבית במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל. מרצה בתכנית ה-MA בפסיכולוגיה קלינית של המרכז האקדמי רופין. מדריכה מוסמכת ב-CBT מטעם איט"ה. 

 

הרצאה 4:

"החדר ומעבר לו" – עקרונות ואסטרטגיה בטיפול משולב הממוקד בבעיות התנהגות - בהרצאה אתמקד בתהליך הטיפול בנער עם בעיות התנהגות ואסקור עקרונות מרכזיים לתכנון אסטרטגיה טיפולית המשלבת, בו זמנית, התערבויות  בחדר הטיפול, בבית ובבית הספר. הגישה האינטגרטיבית המוצגת בהרצאה ,מתבססת על תאוריית הפסיכודינמיקה המעגלית של ווכטל, ומתמקדת בשני צירים: הראשון, אינטגרציה בין התערבויות המיועדות לשינוי של דפוסי אינטראקציה בין ההורים לילדם, לבין התערבויות המיועדות לעיבוד ולשינוי של הייצוגים הפנימיים של ההורים וילדם. השני, העברה של התהליך המתרחש בחדר הטיפול לחיי היומיום בבית ובבית הספר ובכיוון הנגדי התערבויות טיפוליות בבית הספר המקדמות באופן מעגלי את התהליך הטיפולי.

 

אודות המרצה:

ד"ר איל אליאש, פסיכולוג קליני, מנהל השרות הפסיכולוגי ומלמד במגמה לפסיכולוגיה קלינית, האוניברסיטה העברית. מטפל בקליניקה פרטית.  לאורך השנים , פיתח וליווה יישומן של תכניות התערבות בבתי ספר בנושא התמודדות עם בעיות התנהגות. מעביר השתלמויות לצוותים חינוכיים ולשירותים פסיכולוגיים. כתב פרק שנושאו "טיפול בהורות לילדים עם הפרעות התנהגות"  בספר "טיפול בהורות – גישה אינטגרטיבית לטיפול בבעיות ילדים באמצעות הוריהם" שיצא לאור השנה, בעריכתה של פרופ' אסתר כהן.






bottom of page