top of page
Business Meeting

פסיכולוגיית המעמקים של הביהביוריזם ו-ACT – מפגש בין נקודות מבט

מר ליאור בירן, ד"ר קרין שטרן, ד"ר כפיר פפר, ד"ר רון נסים, ד"ר מור שחורי-סטאל, מר אור פרי וגב' ליאור גילעד


מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה

המכללה האקדמית תל אביב יפו

שמח להזמין ליום העיון:


פסיכולוגיית המעמקים של הביהביוריזם ו-ACT – מפגש בין נקודות מבט

מנחה: מר ליאור בירן, פסיכולוג קליני מדריך, רכז אקדמי של תוכנית ACT במפרשים.

בהשתתפות: ד"ר קרין שטרן, ד"ר כפיר פפר, ד"ר רון נסים, ד"ר מור שחורי-סטאל, מר ליאור בירן, מר אור פרי וגב' ליאור גילעד


יום העיון יתקיים ביום שישי ה 29.04.22, בשעות 08:30-14:00

באופן פרונטלי, המכללה האקדמית תל אביב יפו , רחוב רבנו ירוחם 14 תל אביב יפו


עלות: אנשי מקצוע: 130 ₪

סטודנטים, מתמחים ובוגרי המכללה: 90 ₪


גישת ה-ACT היא גישה מהגל השלישי של ה-CBT המבוססת רובה ככולה על התיאוריה ההתנהגותית, מתוך נקודת מבט עכשווית. ביום עיון זה, ננסה להבין מה נמצא בעומקו של הביהביוריזם של ACT, זאת נעשה דרך שלושה מחזורי שיח בין מטפלים מגישת ACT – המחזיקים בנקודת מבט ביהביוריסטית, לבין מטפלים מגישות אחרות. נחתור להבין את המשותף ואת הייחודי, לחשוף עמדות יסוד ולגלות מה אפשר ללמוד זה מגישתו של זו.


את יום העיון נפתח ב'מבוא לביהביוריזם' מפי ד"ר קרין שטרן, מנתחת התנהגות. קרין תנגיש לנו את אבני הבניין הפילוסופיות והתיאורטיות של אקט ושל ניתוח התנהגות קליני.

אחריה נעבור כאמור לשלושה מחזורי שיח:

ביהביוריזם ופסיכודינמיקה-השקה ושוני - ליאור בירן וד"ר מור שחורי סטאל- ראשונים, ידונו מר ליאור בירן וד"ר מור שחורי-סטאל על השונה והדומה בין הטפול הדינמי לטיפול ההתנהגותי דרך התייחסות לשש שאלות מרכזיות שיציגו האחד לשניה.

ביהביוריזם והמודל הרפואי - מבט השוואתי - נמשיך בשיחה בין ד"ר כפיר פפר ומר אור פרי, שישוחחו על נקודת המבט הרפואית מול זו ההתנהגותית, בניסיון לעמוד על ההבדל בין המודל הרפואי לבין המודל הקונטקסטואלי פונקציונלי.

הגישה ההתייחסותית וביהביוריזם - מה נקודות המפגש?

ננוע לשיחה על אחת מזירות החיים המרכזיות בחיי מטופלים וכולנו – מערכות יחסים. האם הגישה ההתנהגותית ממוקדת רק בשינוי הסימפטומטי בחיי המטופל? או האם חותרת למגע עמוק, הכולל גם את מערכות היחסים של האדם בחדר הטיפול ומחוצה לו? בעניין זה, ידונו ד"ר רון נסים וגב' ליאור גילעד. ד"ר רון נסים, ייצג את הגישה ההתייחסותית וגב' ליאור גילעד, תייצג את גישת FAP(טיפול אנליטי פונקציונלי), שתי גישות השמות את הסובייקטיביות והאותנטיות של המטפל כרכיב מרכזי בעבודה הטיפולית.


שלושת מחזורי השיח ינסו לחשוף את הייחודיות של כל אחת מהגישות שייוצגו ביום זה ואת המשותף ביניהן ולהבין מה האחת יכולה לתרום לאחרת, כך לייצר נקודת מבט אינטגרטיבית ומעמיקה יותר בנוגע לעבודה הטיפולית שלנו.

לאחר הסיור הרחב הזה בין גישות ושיחות, נצפה יחד בהדגמה קלינית מצולמת ונקיים רב-שיח בין הדוברים וגישותיהם. הרב-שיח יאפשר ריבוי קולות והתבוננויות ואולי גם אינטגרציה מורכבת.


תכנית היום:


8:30-9:00 התכנסות

9:00-9:15 ברכות

9:15-10:00 ד"ר קרין שטרן: 'הכל התנהגות?'

10:00-10:45 דו שיח ראשון – ד"ר מור שחורי-סטאל ומר ליאור בירן: 'מה נשתנה בתיאוריה הזו? פסיכולוג מגישת ACT ופסיכולוגית מגישה פסיכודינמית מתדיינים על עולמות קליניים מקבילים או משלימים'.

10:45-11:00 הפסקה

11:00-11:45 דו שיח שני – ד"ר כפיר פפר ומר אור פרי: "הרוח במכונה" – הנפש בין הקונקרטי לאבסטרקטי

11:45-12:30 דו שיח שלישי – ד"ר רון נסים וגב' ליאור גילעד – 'הגישה ההתייחסותית פינת FAP'

12:30-13:00 הפסקת צהריים

13:00-13:45 הדגמה קלינית מצולמת ולאחריה רב-שיח בין גישות - משתתפי יום העיון ינתחו את ההדגמה הקלינית, כל אחד מגישתו ויגיבו אלה על דבריו של אלה.

13:45-14:00 דיון בהשתתפות הקהל

14:00 סיום היום


אודות ההרצאות והמרצים:


מנחה היום – מר ליאור בירן


מר ליאור בירן הוא פסיכולוג קליני מדריך, מטפל, מדריך מלמד ולומד ACT במסגרות שונות, חלק מצוות 'המרכז הישראלי לאקט' וממקימי ומורי התוכנית ללימודי ACT במכון מפרשים, השנה משמש כרכז האקדמי של התוכנית. מלמד בתוכנית עוגן לפסיכותרפיה אינטגרטיבית ושותף בוועדת ההיגוי שלה. משמש כפסיכולוג אחראי במרפאת מבוגרים, מרכז בריאות הנפש שלוותה.

_______________________________________________________________________________


הכל התנהגות? ד"ר קרין שטרן. 

הכרות עם הגישה הביהביוריסטית ומבט עכשווי על האופן בו ביהביוריזם יכול לשרת את המעשה הטיפולי

בהרצאה זו נכיר את נקודת המוצא הבסיסית של הגישה הביהביוריסטית לניתוח התנהגות בתוך הקשר. נבחן כיצד הבנת התנהגות בתוך הקשר מאפשרת למטפלים ולמטפלות לנתח את ההתנהגויות של עצמם ושל המטופלים והמטופלות שלהם בכל רגע ורגע, וכיצד ניתוח זה יכול להיות בשירות הקשר הטיפולי והמעשה הטיפולי.

ד"ר קרין שטרן היא מנתחת התנהגות מוסמכת, ד"ר לפסיכולוגיה קהילתית וחברתית-יישומית, מלמדת ומטפלת בגישה המשלבת בין אקט (תרפיית קבלה ומחויבות) ובין ניתוח התנהגות יישומי.

_______________________________________________________________________________


דו שיח ראשון – מה נשתנה בתיאוריה הזו? פסיכולוג מגישת ACT ופסיכולוגית מגישה פסיכודינמית מתדיינים על עולמות קליניים מקבילים או משלימים - ד"ר מור שחורי-סטאל וליאור בירן: 2 פסיכולוגים, מ-2 גישות טיפוליות שונות, עונים על 6 קושיות מסקרנות ופותחות חשיבה לגבי העבודה הקלינית לפי הגישות הפסיכודינמית ו - ACT. ליאור בירן יתייחס לעולם הטיפולי של גישת ACT ותיאוריית המסגור היחסי (RFT) וד"ר מור שחורי-סטאל תתייחס לעולם הטיפולי לאור גישות יחסי אובייקט והזרם העצמאי בפסיכואנליזה של הטיפול הפסיכודינמי. נדון בשיחה בינינו בדומה ובשונה, כמו גם במנוגד או במאחד שבין הגישות ונתייחס לשאלות כגון כיצד מבינים את המטופל? איך נראית פגישה טיפולית? איך יודעים שהטיפול הצליח ומתי הטיפול מסתיים?

ד"ר מור שחורי-סטאל היא פסיכולוגית קלינית, מטפלת במבוגרים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית. מרצה ומדריכה במסלול לפסיכותרפיה פסיכואנליטית במדרשה ללימודים מתקדמים בפסיכולוגיה חינוכית במכללת לוינסקי ובמכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה במכללה האקדמית ת"א-יפו. חוקרת ומרצה בתחומים של פסיכותרפיה, תיאוריות פסיכואנליטיות, שכול ואובדן והתמודדות עם גירושין במשפחה. חברת ההנהלה הציבורית ויועצת מקצועית למיזם החברתי "בין לבין" התומך במשפחות גרושות.

______________________________________________________________________________


דו שיח שני – "הרוח במכונה" – הנפש בין הקונקרטי לאבסטרקטי - אור פרי, פסיכולוג קליני העובד מתוך גישה קונטקסטואלית פונקציונלית, וד"ר כפיר פפר, פסיכיאטר העוסק במחקר קליני ובממשק גוף נפש-מח, מהרהרים אודות עמדת המטפל ותפקידו בחדר הטיפולים. ניגע בדרכי ההשפעה ומרחב ההשפעה שלנו במפגש, נקודות ההשקה והפערים בין התבוננות מכניסטית (=גוף האדם , וספציפית המח, כמבנה בעל השפעה מכרעת על החוויה, ומיקוד התערבויות טיפוליות דרך פיתוח הבנה זו) , לבין התבוננות פונקציונלית הנוגעת לתנועת החיים הנבחרת של האדם. בשיחה, נציע מבט דיאלקטי על הכאב הנפשי, ועל השלכותיו על התערבויות טיפוליות ושיקום.

ד"ר כפיר פפר הוא פסיכיאטר ופסיכותרפיסט, מנהל המחלקה הפתוחה במרכז לבריאות הנפש לב השרון והיחידה לנוירוסטימולציה וטיפולים מתקדמים. חוקר בתחום הנוירוסטימולציה והטראומה הנפשית.

מר אור פרי הוא פסיכולוג קליני, מורה ותלמיד של ACT, ביהביוריזם, קונטקסטואליזם וכל רעיון אחר שמקדם את הבנת המצב האנושי ואת תנועת החיים. ממקימי הסניף הישראלי של ACBS.

_______________________________________________________________________________


דו שיח שלישי - הגישה ההתייחסותית פינת FAP – ד"ר רון נסים וגב' ליאור גילעד: הגישה ההתייחסותית וגישת FAP (טיפול אנליטי פונקציונלי) מאמינות כי האדם נולד עם רצון (דחף?) ליצור יחסים עם סובביו, וכי העצמי מתפתח מתוך מערכות היחסים הראשוניות עם ההורים ודמויות משמעותיות אחרות. שתי הגישות מדגישות את היכולת של הקשר הטיפולי ליצור טרנספורמציה בחיי הנפש של המטופל ובמערכות היחסים שלו. ועם זאת, נשאל: האם השתיים חולקות הבנה לגבי המנגנונים המניעים שינויים אלו? מה הן הפרוצדורות להנעת תהליכים? מה התוצאות המצופות לפי כל אחת מהגישות?

בשיחה זו נציץ ונחטט זו בגישתו של זה, מעמדה סקרנית, פתוחה ומאתגרת.

ד"ר רון נסים,,P.h.D  הוא פסיכולוג קליני ומטפל זוגי ומשפחתי מוסמך. מרצה ומדריך במכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה במכללה האקדמית תל-אביב-יפו ובמכון ברקאי לטיפול זוגי ומשפחתי. מרצה במכון אקרמן ובאוניברסיטת אדלפי  בניו-יורק. בעבר ריכז את תחום הטיפול הזוגי והמשפחתי במרכז לטם במרפאה הפסיכיאטרית בבי"ח איכילוב. תחומי העניין שלו כוללים: אינטגרציה בפסיכותרפיה, פסיכואנליזה התייחסותית, הגישה הנרטיבית וטיפול זוגי ומשפחתי.

גב' ליאור גילעד היא פסיכולוגית קלינית. משלבת את גישת ACT עם גישת FAP בטיפולים, בהדרכות ובמסגרות לימודיות שונות. ממקימות התכנית השנתית ללימודי ACT במכון 'מפרשים'. חברה בסניף הישראלי של ACBS(הארגון הבינלאומי של גישת ACT). עמדה בראשות הסניף בשנים 2020-2018.

_______________________________________________________________________________


הדגמה קלינית מצולמת ולאחריה רב-שיח בין גישות - בחלק מסכם זה של היום, נציג הדגמה מוקלטת של פגישה טיפולית, לאחריה משתתפי יום העיון ינתחו את ההדגמה הקלינית, כל אחד מגישתו ויגיבו אלה על דבריו של אלה. חלק זה יסתיים בשאלות ותשובות ודיון בהשתתפות הקהל.


bottom of page