top of page
Business Meeting

מיניות ואינטימיות בזקנה

ד"ר ניצה ירום, פרופ' גילי גולדצויג, פרופ' עמיה ליבליך, גב' מרים ברנר, גב' מיכל ניר, ד"ר שרון זיו ביימן

פורום "הסובייקטיביות של הזקנה" במכון מפרשים

לחקר והוראת הפסיכותרפיה

בבית הספר למדעי ההתנהגות, במכללה האקדמית תל אביב יפו

שמח להזמינכם לערב העיון: 

מיניות ואינטימיות בזקנה

ביום רביעי, ה- 23 במרץ 2022, בין השעות 18:00-21:00

הערב יתקיים באופן מקוון


פורום "רוח האדם בזקנה" מתמקד בשאלה מה מאפיין את הזקנה העכשווית ? מיהם הסובייקטים הזקנות והזקנים של זמננו  ומה הן הדרכים בהן הם חותרים שלא להיות אובייקטים זקנים? מה השתנה בתיאוריות קלאסיות וחדשות המתארות את הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה והפילוסופיה של הזקנה?


הפעם בחרנו להתמקד בסוגיה הכמעט לא מדובר של מיניות ואינטימיות כביטוי לסובייקטיביות, תשוקה, צורך במימוש עצמי ובזוגיות ואינטימיות בזקנה.


האם המיניות, התשוקה והאינטימיות משתנות בזקנה? האם הן רלוונטיות? מדוע לא מדברים עליהן? האם יש השתקה חברתית של הנושא איך מתמודדים עם מיניות ואינטימיות על רקע התאלמנות ואובדנים?

נשות ואנשי מקצוע מובילים יאירו בערב העיון את האופנים המגוונים והחיוניים שאנשים זקנים כיום מיצרים מיניות, אינטימיות, תשוקה וערך בחייהם.


תכנית הערב:

מנחה הערב: ד"ר ניצה ירום

ברכות: פרופ' גילי גולדצויג – ביה"ס למדעי ההתנהגות, המכללה האקדמית תל אביב יפו

18:00-18:15 - דברי פתיחה – ד"ר ניצה ירום

18:15-19:00 - פרופ' עמיה ליבליך - אהבה אינטימיות ומיניות אחרי 70

19:00-19:15 - הפסקה

19:15-19:45 - גב' מרים ברנר - תקשורת מינית בגיל השלישי

19:45-20:15 -  גב' מיכל ניר - מיניות משחקית בזקנה.

20:15-20:45 – דיון בהנחייתם של פרופסור גילי גולדצווייג וד"ר שרון זיו ביימן ובהשתתפות המרצות


עלות הערב:

80 שקלים לאנשי מקצוע

50 שקלים לסטודנטים ומתמחים


אודות ההרצאות והמרצים:

אהבה אינטימיות ומיניות אחרי 70: "האם את מוכנה שנוסיף לפגישות שלנו מעשה אהבה?" (רק חיבוק, עמוד 144) – פרופ' עמיה ליבליך

בהרצאתי אספר על המחקר שבו אספתי סיפורים של זוגיות חדשה שהתחילה בגיל 70+. הסיפורים מגלים שיש אפשרות כזו, ומה אופייה, על הציפיות והאתגרים ועל כאבי האכזבה. בין הסיפורים תבניות של תיקון או שיחזור, וקווים אופייניים לסיפורי נשים וגברים.

עמיה ליבליך- פרופסור אמריטה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, המחלקה לפסיכולוגיה, וכיום ראש בית הספר לחברה ואמנויות בקריה האקדמית אונו. היא מחלוצי שיטות המחקר האיכותניות בארץ ובעולם, ומתמחה במחקר נרטיבי של סיפורי חיים ישראליים. מעבר לעבודתה האקדמית, עמיה עוסקת בהנחייה של כתיבה אוטוביוגרפית, וחיברה ספרים תיעודיים רבים לקהל הרחב: ביניהם קיבוץ מקום, חוץ מציפורים (על שבויי מלחמת ההתשה), קולות - עוני חדש בחברה הישראלית, וקפה מוות. ספרה האחרון "רק חיבוק – אהבה אחרי 70" יצא לאור לפני כחודש, ועוסק ביצירת זוגיות חדשה בגיל השלישי.


תקשורת מינית בגיל השלישי – גב' מרים ברנר

בהרצאה אתן הקדמה על תקשורת מינית באופן כללי והקושי בתקשורת מינית פתוחה, ובהמשך אתמקד בתקשורת מינית בגיל השלישי. תקשורת זוגית ואינטימית מפורשת ופתוחה היא לא פשוטה לזוגות רבים. בגיל השלישי התקשורת הזו עשויה להיות קשה עוד יותר. גברים ונשים בגיל השלישי גדלו בתקופה שהיה מקובל עוד פחות לדבר על הנושא של מיניות ואינטימיות. בהרצאה יודגשו הקשיים וגם החשיבות של תקשורת מינית פתוחה בגיל השלישי כולל דוגמאות מהקליניקה

מרים ברנר בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית מבר אילן, התמחות בטיפול מיני בניו-יורק בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת קורנל. לימודי דוקטורט במיניות האדם באוניברסיטת NYU. עוסקת בטיפול מיני וזוגי במרפאות ציבוריות ופרטיות, מדריכה וחברה פעילה באיגוד המטפלים המיניים איט"ם. בעלת 2 פורומים באתר דוקטורס בשת"פ עם רופאים בכירים בתחום. בעלת טור חודשי קבוע בפורטל מעגלי החיים 60+ בשם "תשאלו את מרים" על אינטימיות וזוגיות בגיל השלישי. כתבה שני ספרים, האחד למבוגרים והשני למתבגרים.


"שמאלו תחת לראשי, וימינו תחבקני" (שיר השירים, ב, ו) - מיניות משחקית בזקנה – גב' מיכל ניר

מיניות וזקנה אינם הפכים. הגוף אולי נחלש, אך הנפש הנה אינסופית. רחבה כאוקיינוס. הנפש משתוקקת למרחבי מגע, מין ומיניות. בהרצאתי אדבר על צרכי מגע, צרכים אשר אינם כלים עם השנים, אדבר על געגועים למיניות, געגועים שאינם נעלמים. על תשוקה במיניות, תשוקה אל מיניות ותשוקה לזיכרון שהיה.

נדבר על הרשות לבקש, לרצות, להשתוקק. רשות נטולת גיל ותלוית הקשר בלבד. כיצד ניתן להנגיש רשות זו, מבלי לחוש בושה ומבוכה. נדבר על הבדלי צרכים והבדלי רשות פנימית, בין גברים לנשים בזקנה ועל מבוכת מטפלים לשאול על כך.

מבוכת המטפלים לכוון לאנרגיה המינית של הזקן, מבלי לצבוע אותה בצבעים לא נאותים ולא רק לאנרגית החיים שאוזלת. ואם העת תאפשר, נציע עבודה חושית עם אותו גוף מיני-זקן.

מיכל ניר, M.S.W- מטפלת ומדריכה מוסמכת לטיפול מיני, זוגי ומשפחתי. מוסמכת בפסיכותרפיה-פסיכואנליטית וגופנית. מרכזת התכנית לטיפול מיני, אוניברסיטת בר אילן.


עלות הרשמה לאנשי מקצוע:  80 ש"ח

עלות הרשמה לסטודנטים, מתמחים וגמלאים: 50 ש"ח

bottom of page