top of page

מהמודל האינטרסובייקטיבי לפרקטיקה של טיפול בילד באמצעות הדרכת ההורה - שיטת 'אַיֶּכָּה הקשר המגדל'

בהשתתפות:  ד"ר איתן לבוב, ד"ר טל קרתי, גב' רונית בן דב, גב' ריה פרוסט, גב' הילה אליקים, גב' הדס זכריה

על יום העיון :

יום העיון עוסק באתגרי  הקשר הורה- ילד על רקע מאפייני ההורות בת זמננו, ובהשפעות הגלויות והסמויות של אלה על התפתחותו הנפשית של הילד, תוך הצעת נקודת מבט אינטרסובייקטיבית ושיטת טיפול הנגזרת ממנה, שבמרכזה עבודה עם ההורים.

מודל העבודה של אייכה מתאים לעבודה עם הורים לילדים בטווח גילאים רחב, החל מפעוטות וכלה במבוגרים צעירים שילדיהם סובלים ממגוון של קשיים -החל מבעיות תפקודיות ורגשיות קלות ועד לבעיות קשות הנכללות בקטגוריה של פסיכופתולוגיה. השיטה הינה אינטגרטיבית - היא נשענת על הנחות מוצא והמשגה פסיכודינמיות, אלא שאלה מיתרגמות להמלצות בהירות ומעשיות המועמדות לרשות ההורים.

רעיון ה'הכרה ההדדית' שמציעה ג'סיקה בנג'מין לכינון קשר בריא שבו יש שניים המכירים האחד בסובייקטיביות של השני דורש איזון עדין שקשה להשיגו ביחסי הורים ילדים. איזון כזה מצריך קשר שבו, יש שניים, הורה המכיר בסובייקטיביות של ילדו, ברגשותיו, פגיעותו וכבודו, וילד (או מתבגר) אשר בהתאם לגילו, מכיר באדם שהוא ההורה שלו, על רגשותיו, מגבלותיו והערכים היקרים לליבו. האפשרות לכונן יחסים כאלה "מותקפת", שלא בכוונת זדון כמובן, "מבחוץ" על ידי נורמות חברתיות-תרבותיות של החברה בה אנו חיים ו"מבפנים" בשל הפיתוי שבנג'מין מזהירה מפניו, להתמסר לקשר בלתי מאוזן, שבו מתקיימים סובייקט ואובייקט המסור לרצונותיו.  כיצד ניתן בתנאים אלה להיחלץ מהיעדר איזון, שכאשר הוא קיים ביחסי הורים ילדים, הוא מהווה סכנה התפתחותית ממשית? שיטת אייכה מציעה, שהדרך להשיג את האיזון, נשענת על  היכולת של ההורה לראות את עצמו ולהגדיר עצמו כסובייקט, בן חורין מחד,  ומאידך כבעל אחריות מלאה להתפתחות בנו או בתו, גם כשהיחסים עולים על שרטון וגם כאשר כאב, אכזבה וזעם צובעים את היחסים. ביום העיון, יוצג במפורט האתגר ההורי ותוצג שיטת 'אַיֶּכָּה – הקשר המגדל' המציעה מוצא יעיל להיחלצות מהסבך. יוצג מקרה המדגים טיפול במתבגרים באמצעות אימם, וכן התייחסות ליישום של השיטה בשדה החינוכי.

 

תכנית היום:

 

08:30   התכנסות

 

 

09:00   ברכות :

ד"ר שרון זיו ביימן – מנהלת מכון מפרשים.

פרופ' חיים עומר – אוניברסיטת ת"א, מחבר "שיקום הסמכות ההורית", "המאבק באלימות ילדים", "פחדים של ילדים: איך לתמוך במקום לגונן" (עם אלי ליבוביץ), "מעשה הסיפור הטיפולי" (עם נחי אלון), "עולם של פיתויים", ו- "מורים היום: מהישרדות לשליחות".

09:15   הרצאת פתיחה – ד"ר איתן לבוב וד"ר טל קרתי - אתגרי ההורות העכשווית בראי החשיבה

האינטרסובייקטיבית

10:00   גב' ריה פרוסט- הצעה למוצא- ההשתקפות של ההמשגה האינטרסובייקטיבית ב"שפה המגדלת", שפת   

תקשורת חדשנית, שהשפעתה המיטיבה מוסברת בעזרת מושגי יסוד של החשיבה של ג'סיקה בנג'מין

10:45   הפסקה

11:00   גב' רונית בן דב- וכשהמפגש כואב? הדגמת השימוש במחויבות למוגנות, כבוד, חירות וביטוי עצמי

כבסיס לטרנספורמציה ביחסי אם לצעירים אובדי דרך

12:00   ארוחת צהרים

12:30   גב' הילה אלקים וגב' הדס זכריה - על המעבר מ"הכלה" ל"הכרה הדדית" במפגש מורה-ילד

13:30   שאלות ותשובות וסיכום היום

14:00   סיום

 

אודות ההרצאות והמרצים:

 

 

הרצאת פתיחה:

אתגרי ההורות העכשווית בראי החשיבה האינטרסובייקטיבית

 

אודות המרצים:

ד"ר איתן לבוב, מייסד שיטת 'אַיֶּכָּה – הקשר המגדל'. מטפל, מדריך ומנחה בשיטה. מחבר הספר "ההורה כמגדלור" בשיתוף עם הילה אלקיים. פסיכיאטר של הילד והמתבגר, פסיכואנליטיקאי.

ד"ר טל קרתי, פסיכולוגית קלינית ומדריכה, מרצה בתכנית הקלינית במרכז הבינתחומי הרצליה. מנכ"לית 'אַיֶּכָּה הקשר המגדל'.

 

הרצאה 1:

הצעה למוצא- ההשתקפות של ההמשגה האינטרסובייקטיבית ב"שפה המגדלת", שפת תקשורת חדשנית, שהשפעתה המיטיבה מוסברת בעזרת מושגי יסוד של החשיבה של ג'סיקה בנג'מין

 

אודות המרצה:

גב' ריה פרוסט, פסיכולוגית קלינית מדריכה, פסיכואנליטיקאית.  מומחית לטיפול בילדים ובצעירים בשיטת 'אַיֶּכָּה – הקשר המגדל'.

 

הרצאה 2:

וכשהמפגש כואב? הדגמת השימוש במחויבות למוגנות, כבוד, חירות וביטוי עצמי כבסיס לטרנספורמציה ביחסי אם לצעירים אובדי דרך

 

אודות המרצה:

גב' רונית בן דב, פסיכולוגית קלינית ומומחית לטיפול בילד באמצעות ההורה. מנהלת תחום תכניות ההכשרה ב'אַיֶּכָּה – הקשר המגדל'.

 

הרצאה 3:

על המעבר מ"הכלה" ל"הכרה הדדית" במפגש מורה-ילד

 

אודות המרצות:

גב' הילה אלקים, פסיכולוגית קלינית ומדריכה.  מומחית לטיפול בילדים ובצעירים באמצעות הדרכת הורים לפי שיטת 'אַיֶּכָּה – הקשר המגדל'. שותפה לד"ר איתן לבוב בכתיבת הספר: "ההורה כמגדלור".

גב' הדס זכריה, מנהלת מתי"א מעלה והר, מנחת צוותים חינוכיים בשיטת 'אַיֶּכָּה – הקשר המגדל'.





bottom of page