top of page
Business Meeting

אתגרי הגוף והמרחב הטיפולי בזקנה

ד"ר ליאורה בר טור, פרופ' גילי גולדצויג,

ד"ר שרון זיו-ביימן, ד"ר ניצה ירום , גב' כרמית עזרא ארד, גב' רוני פרישוף , גב' איריס קליינמן העצני

פורום "הסובייקטיביות של הזקנה"  במכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה

בביה"ס למדעי ההתנהגות, במכללה האקדמית תל אביב יפו

שמח להזמינכם

ליום עיון שיתקיים במכללה האקדמית תל אביב-יפו בנושא :

אתגרי הגוף והמרחב הטיפולי בזקנה

ד"ר ליאורה בר טור, פרופ' גילי גולדצויג,

ד"ר שרון זיו-ביימן, ד"ר ניצה ירום , גב' כרמית עזרא ארד, גב' רוני פרישוף , גב' איריס קליינמן העצני

יום שישי ה-03.03.23 | בין השעות: 8:30-13:30

אירוע היברידי- ניתן להתחבר דרך הזום או להגיע פרונטלית

לרחוב חבר הלאומים 10, תל אביב, המכללה האקדמית תל אביב יפו


בכנס השני השנה, נמשיך להתמודד עם האתגר שמזמנים יחסי הגוף-נפש והגוף בזקנה למרחב ולתהליך הטיפולי עם מבט מעמיק אל תוך הקליניקה.

נתחיל בהצגת מקרה של ד"ר ליאורה בר טור, שידון בשאלות מה קורה כשמטופל זקן שהחל טיפול בקליניקה הופך במהלך הטיפול מוגבל ואינו יכול להמשיך בטפול בקליניקה? האם נסיים את הטיפול? האם נסכים ונוכל להמשיך לפגוש אותו בביתו? במוסד סיעודי? בבית חולים?

את הצגת המקרה ילווה דיון אותו תנחה ד"ר ניצה ירום על כלים פסיכואנליטיים להכלת הגוף בטיפול בכלל ובטיפול בזקן בפרט

לאחר מכן, נארח את גב' רוני פרישוף שתדבר על תקשורת גופנפשית בטיפול בניצולי שואה. נמשיך בהרצאה של גב' איריס קליינמן העצני על התמודדות עם הקשיים הכרוכים באובדן בריאות, אובדן תפקוד הגוף והחושים.

ונסיים בהרצאתה של גב' כרמית עזרא ארד שתרצה על טיפול בתנועה וריקוד: משמעות המבע הגופני בקרב מבוגרים אשר חיים עם דמנציה בשלבים המתקדמים.


תכנית היום:

מנחה היום: פרופ' גילי גולדצויג

08:30-9:00  התכנסות

09:00-9:15  ברכות

09:15-10:20 בין המטבח לחדר האוכל: הצגת מקרה ודיון – טיפול פסיכולוגי המתקיים בביתו של מטופל זקן - ד"ר ליאורה בר-טור.

דיון: כלים פסיכואנליטיים להכלת הגוף בטיפול בכלל ובטיפול בזקן בפרט - ד"ר ניצה ירום.

10:20-10:30 הפסקה

10:30-11:10 ״הנשיקה הראשונה״ - תקשורת גופנפשית בטיפול בניצולי שואה- גב' רוני פרישוף.

11:10-11:50 ציפור בלי כנפים- האם וכיצד ניתן למרות הכל להמשיך ולעוף- גב' איריס קליינמן העצני

11:50-12:05 הפסקה

12:05-12:45 טיפול בתנועה וריקוד: משמעות המבע הגופני בקרב מבוגרים אשר חיים עם דמנציה בשלבים המתקדמים -  גב' כרמית עזרא ארד

12:45-13:30 דיון עם המרצים והקהל בהנחיית פרופ' גילי גולדצויג וד"ר שרון זיו ביימן


תיאור ההרצאות והמרצים

בין המטבח לחדר האוכל : טיפול פסיכולוגי המתקיים בביתו של מטופל זקן

ד"ר ליאורה בר-טור

מה קורה כשמטופל זקן שהחל טיפול בקליניקה הופך מוגבל במהלך הטיפול ואינו יכול להמשיך בטיפול בקליניקה? האם נסיים את הטיפול? האם נסכים ונוכל להמשיך לפגוש אותו בביתו? במוסד סיעודי? בבית חולים?  מה קורה לנו המטפלים, כשאנו נפרדים מהמקום הבטוח שלנו, מחדר הטיפולים כשהסטינג הקבוע נפרץ?

מה הם רווחים והפסדים בטיפול פסיכולוגי בבית המטופל?

מה אופי יחסי ההעברה וההעברה נגדית ביחסים שבין מטופלת זקנה ביותר ומטפלת צעירה יותר?

אלה מקצת מהשאלות והמחשבות שאדון בהם בעקבות טיפול שנמשך קרוב ל 10 שנים באשה בשנות התשעים לחייה, כשהטיפול עבר מהקליניקה לבית שלה.

ד"ר ליאורה בר- טור, פסיכולוגית קלינית, מדריכה בפסיכותרפיה. מרצה בכירה בתכנית לפסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזקנה במרכז האקדמי רופין. מחברת הספרים "האתגר שבהזדקנות- בריאות נפשית הערכה וטיפול" ו- "החיים במחשבה שנייה- שיחות עם נפתלי" ומאמרים רבים בתחום הפסיכולוגיה של הזקנה.

תחומי העניין והמחקר: הזדקנות חיובית, יחסים בין דוריים במשפחה הרב- דורית, אובדן ושכול בזקנה.

דיון בהצגת המקרה: כלים פסיכואנליטיים להכלת הגוף בטיפול בכלל ובטיפול בזקן בפרט ד"ר ניצה ירום

המקרה שבו הכנת אוכל ואכילה לוקחים חלק בטיפול הנפשי באישה זקנה - יידון כמעטפת הטעם, בלווי מעטפות-חוש נוספות. יובאו עוד עקרונות טיפוליים המאפשרים 'עבודת גוף' בטיפול הדינמי: עקרונות מפתח התייחסותיים שיקשרו לניסוח החדש לזקנה החדשה, ועקרונות נוספים מתחום פסיכואנליזת יחסי-האובייקט, ויונגשו מושגים כגון העברה בגוף המטפל והעברה נגדית המרתית.

ד"ר ניצה ירום - פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית, ופעילה גילנית. 11 ספריה ראו אור בעברית ובאנגלית בנושאי הגוף והמיניות, ובסדרת מצפן ליחסים בין-דוריים, זוגיים וטיפוליים הנדרשים בזמננו (ביניהם "סיפורי גוף", "מצפן לזוגיות ראויה", ו "מצפן לטיפול בזמננו).

״הנשיקה הראשונה״ - תקשורת גופנפשית בטיפול בניצולי שואה

גב' רוני פרישוף

הילדות נגזלה מניצולי השואה החיים עימנו היום. צרכיהם הגופניים והנפשיים הראשוניים נרמסו ועולמם התרוקן מליבידו, עונג, משחקיות ודמיון. החיים מתנהלים תחת שררת ההישרדות, והגוף כורע תחת הנטל הנפשי. בהרצאה אדגים באמצעות שתי וינייטות טיפוליות מעבודתי ב״עמך״ את האפשרות לקיים מפגש מחודש עם חוויות וצרכים ראשוניים, המגולמים בגוף, להפיח בהם חיות ולהעניק להם מענה. דווקא בגיל הזקנה, כאשר הגוף פגיע וצרכיו חשופים, נפתחת הזדמנות לפגוש בעיניים טובות ומכילות את חסכיו המוקדמים ומשאלותיו הכמוסות.

גב' רוני פרישוף-פסיכולוגית קלינית מדריכה, ״עמך״ תל אביב. מרצה במכון מגיד ומדריכה במרכז ויניקוט.  אתר

ציפור בלי כנפיים- האם וכיצד ניתן למרות הכל להמשיך ולעוף. גב' איריס קליינמן העצני

התמודדות מרכזית בזקנה  כוללת התמודדות עם קשיים הכרוכים באובדן בריאות, אובדן תפקוד הגוף והחושים. קשיים אלו פעמים רבות מתווספים לאובדנים אחרים כגון מחלת בן או בת  הזוג, אובדן של בני משפחה וחברים, אובדן כבוד ומעמד. במסגרת הטיפול, אחד היעדים הוא ללמוד את מלאכת האומנות לאבד.

התמודדות עם אובדנים הקשורים לשינויים בהופעה בתפקוד או בבריאות מורכבת ודורשת תהליך של אבל שעשוי להוביל להשלמה. אובדנים הקשורים לתפקוד הגוף,  מפרים את האיזון הפנימי ודורשים התארגנות מחודשת. המשימה במפגשים טיפוליים אלו היא לקבל את המציאות החדשה, תוך התארגנות פנימית ומעשית, וגיוס עמדה רגשית החותרת למצב הכולל חמלה עצמית, שחרור וקבלה. האתגר במסגרת הטיפול, הוא למצוא דרך להתמודד עם אובדני הגוף מבלי ללכת לאיבוד. במסגרת המפגשים החתירה הפנימית היא למצוא קיום שכולל קבלת המוגבלות כאשר תחושת התבוסה מצטמצמת ככל הניתן.

במסגרת ההרצאה אתייחס לסדרה של  דוגמאות מחדר הטיפול. בין הדוגמאות שאציג אתאר טיפול של אישה אותה ליוויתי במשך חמש שנים מגיל 85 עד  למותה בגיל 90 , במהלך שנים אלו תפקודה הפיזי הלך והצטמצם. אספר על טיפול בגבר שהתמודד עם מחלת הפרקינסון. כמו כן אציג את האופן בו מרואייני ספרי "במבט לאחור" מתייחסים להתמודדותם עם אובדני הגוף לאחר גיל שמונים.

גב' איריס קליינמן העצני - פסיכולוגית קלינית מדריכה, מחברת הספר "במבט לאחור סיפורי חיים בראי הפסיכולוגיה", מרצה בתחום פסיכולוגית המחצית השנייה של החיים ושל הזקנה. מעבירה סדנאות במגוון תחומים כגון – שיפור הזיכרון, גוף נפש והכנה לפרישה.

טיפול בתנועה וריקוד: משמעות המבע הגופני בקרב מבוגרים אשר חיים עם דמנציה בשלבים המתקדמים

גב' כרמית עזרא ארד

הנחת המוצא בטיפול בתנועה הינה כי הגוף והתנועה הגלויים משקפים את סיפור הנפש.

בתקופת החיים המאוחרת הגוף הינו הביטוי המוחשי המורגש ביותר בתהליכי ההזדקנות ובירידת המשאבים הגופניים. אנשים שנמצאים בשלבים המתקדמים של מחלת הדמנציה נאלצים להתמודד עם אתגרי הזקנה והמחלה, עם משאבי גוף מדולדלים ויכולות תפקודיות מצומצמות אשר מעצימים את חווית הבדידות, חוסר אונים והתלות באחר.

בהרצאה נגלה כיצד ההנכחה הגופנית של חווית הצמצום במפגש הקבוצתי מפחיתה את תחושת הבדידות, מעלה את תחושת הרווחה הנפשית ומאפשרת גילוי חווית עצמי חיונית ונוכחת .

גב' כרמית עזרא-ארד- מטפלת באמצעות אמנויות – התמחות בתנועה וריקוד (MA). עובדת כעצמאית במרכזי יום. התמחות בעבודה קבוצתית עם אנשים שמתמודדים עם ירידה קוגניטיבית בכל שלבי המחלה. מעבירה סדנאות לבני הגיל השלישי ולצוותים הטיפולים. מדריכה סטודנטים ומטפלים. יו"ר הוועדה לגיל השלישי ביה"ת ( האגודה המקצועית למטפלים באמצעות אמנויות בישראל)

דיון עם המרצים והקהל בהנחיית פרופ' גילי גולדצויג, ד"ר שרון זיו ביימן

פרופסור גילי גולדצויג -פסיכולוג קליני ורפואי, ראש מרכז קשרי אקדמיה קהילה במכללה, לשעבר דיקן בית הספר למדעי ההתנהגות.

ד"ר שרון זיו ביימן - פסיכולוגית קלינית, חברת סגל בבית הספר למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב יפו ומובילה את פעילות מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה במכללה. ייסדה עם שותפים לדרך בתוך מכון מפרשים את "עוגן – תכנית תלת שנתית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה ."מטפלת במבוגרים וזוגות. תפיסתה הטיפולית מדגישה אינטגרציה מתוך עמדה התייחסותית.

bottom of page