top of page

ד"ר רון נסים

יסודות האינטגרציה בפסיכותרפיה

מועד פתיחת הקורס: 19.06.2025 | קורס מקוון | הרשמה בעיצומה

4 ימי חמישי בין השעות ,19:00-21:15 בתאריכים: 19.06.25 , ,26.06.25 3.07.25 , .10.07.25

רקע לקורס:

לאורך שנות התפתחותה של הפסיכותרפיה, התקיימה תנועה דיאלקטית בין גיבושן של גישות טיפוליות מובחנות הטוענות ליעילות ייחודית במגוון הקשרים לבין צורך להתאים את הטיפול למטופל וקשייו ולשלב בין עקרונות וכלים לטובת הגברת הריפוי. מחד, הזרמים והגישות הפסיכותרפיות השונות עסוקים בוויכוחים ביניהם ובניסיון להוכיח איזו שיטה "עדיפה" בפסיכותרפיה. מאידך, היום חוקרים מגיעים שוב ושוב למסקנה שאחוזי ההצלחה של הגישות בקרב המטופלים ובמגוון רחב של הפרעות הם די זהים. בנוסף, רוב מוחלט של מטפלים כיום מצהירים על עצמם כי הינם 'אינטגרטיביים ' או 'אקלקטיים' וסקרים מראים כי הגישה האינטגרטיבית הינה הגישה הנפוצה ביותר במקומות רבים בעולם. טיפול מתוך עמדה של אינטגרציה מאופיין בפתיחות לידע חדש בתחום, חשיבה ביקורתית לגביי מודלים וגישות, פתיחות לשילובים בין גישות ויצירת מודלים חדשים, ניסיון לנסח עקרונות משותפים לתהליכים טיפוליים, מיפוי מנגנוני השינוי ומקורות השינוי בטיפול, התאמת הטיפול למטופל, שילב בין תיאוריה, מחקר וניסיון קליני. בקורס נסקור את ההיסטוריה של האינטגרציה בפסיכותרפיה, נעמוד על התהליכים שהביאו להעצמת העניין באינטגרציה של הפסיכותרפיה ונעמוד על העקרונות המנחים עבודה טיפולית מתוך עמדה של אינטגרציה.

בליבתו של הקורס, נציג מודלים שונים שמתפתחים החל משנות ה – 80 של המאה הקודמת המציעים לחשוב כיצד חושבים ו'עושים ' אינטגרציה בפסיכותרפיה:

  1. מודל האינטגרציה התיאורטית - יוצג תוך התמקדות ב תאוריה האינטגרטיבית של פרופ' פול וכטל, אשר כוללת רעיונות מגישות דינמיות, קוגניטיביות -התנהגותיות, מערכתיות וחווייתיות.

  2. מודל הגורמים המשותפים - השואף להמשיג את הגורמים המניעים לשינוי המשותפים לגישות ותיאוריות שונות , יוצג תוך ניסיון למפות מהם הם הגורמים המובילים להצלחת הטיפול מעבר לגישות: משתני הקשר הטיפולי? עצם קיומו של הטיפול? הסטינג? ההתערבויות הטיפוליות?

  3. מודל האקלקטיזם הטכני – המאפיין את הטכניקות הטיפוליות הרווחות מעבר לגישות וגורס שככל שמטפל יכיר יותר טכניקות ויהיה מסוגל לנווט ביניהן בגמישות, כך הטיפול שהוא יעניק יהיה טוב יותר. נכיר את המודל האקלקטי של לזרוס וננסה לאפיין את ארגז הכלים של כל אחד מאיתנו ומה היינו רוצים להוסיף לתוכו.

  4. מודל ההטמעה האינטגרטיבית – מציע לאמץ ולהתמקצע בגישה אחת מרכזית עימה מזדהים ולשלב לפי הצורך כלים מגישות נוספות. זוהי אינטגרציה המאפשרת גם שייכות לגישה והעמקה בה וגם גמישות ושילוב כלים לפי הצורך.


מטרות הקורס:

  1. היכרות עם ארבעת המודלים לאינטגרציה של הפסיכותרפיה.

  2. רכישת מיומנויות המשגת מקרה ע"פ המודלים .

  3. תרגול בניית תוכנית טיפול הכוללת שילוב של כלים מגישות שונות וארגונם באמצעות המודלים שהוצגו.

  4. עמידה על היתרונות וחסרונות של גישה אינטגרטיבית.


על המרצה:

ד"ר רון נסים, D.h.P, פסיכולוג קליני, מטפל ומדריך זוגי ומשפחתי מוסמך. מרצה ומדריך במכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה במכללה האקדמית תל -אביב-יפו, במסלול לטיפול זוגי פסיכואנליטי באוניברסיטת תל-אביב, במכון ברקאי לטיפול זוגי ומשפחתי ובמכון אקרמן בניו-יורק. קליניקה פרטית בגבעתיים.


קהל יעד:

פסיכולוגים מומחים ומתמחים, עובדים סוציאליים קליניים או עובדים סוציאליים בעלי תואר שני עם ניסיון בעבודה טיפולית, מטפלים בהבעה ויצירה בעלי תואר שני, פסיכיאטרים, קרימינולוגים קליניים וסטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה.



bottom of page