top of page
Business Meeting

שינוי ואי נחת -קושי בהנעה לשינוי בפסיכותרפיה: התבוננות מפרספקטיבת ACT ופרספקטיבות אחרות

מנחה: מר אלעד ליבנה

בהשתתפות: ד"ר רן אלמוג, מר ליאור בירן, גב' ליאור גילעד, ד"ר יונתן הנדלזלץ, ד"ר שרון זיו ביימן, ד"ר יפתח יובל, ד"ר יפעת כהן, גב' אורית קובץ', גב' אירית רווה ברזל

על יום העיון:


שינוי פסיכולוגי הוא תהליך אשר מזמן קושי ומורכבות. במובן מסוים הקושי בהתנעת תהליך השינוי הוא מאפיין בסיסי של כל תהליך פסיכותרפיה באשר הוא. לאורך ההיסטוריה של הטיפול הנפשי, מגוון גישות טיפוליות עסקו בהתמודדות עם הקושי לייצר שינוי פסיכולוגי, החל מרעיון ההתנגדות הפרוידיאני וגלגוליו בפסיכואנליזה בת זמננו, דרך המשימה הקשה של ייצור קבלה ללא תנאי כמפתח לשינוי בגישה ההומניסטית ועד רעיון הוויתור על השליטה כמפתח לשינוי בגישת ACT. חלק מהגישות בתחום אף הפכו את הקושי בשינוי לליבת המודל הטיפולי (פסיכותרפיה ממוקדת פתרון, ראיון מוטיבציוני ועוד).

ביום העיון שלפנינו, ננסה לקדם את ההבנה של ההתמודדות עם קושי להשתנות בפסיכותרפיה מפרספקטיבת גישת ACT  ומפרספקטיבות נוספות. נפתח בהרצאת פתיחה קצרה שתסקור את התמורות בהתייחסות לקושי בשינוי בפסיכותרפיה, נמשיך בהתבוננות מפרספקטיבת ACT על התהליכים המרכזיים אשר מקשים על שינוי ועל המהלכים הפרקטיים שיכולים לאפשר התמודדות עם קשיים אלה. נסיים בהצגת מקרה המדגישה קושי בשינוי שתלווה בניתוח והמשגה מנקודת מבטן של מספר גישות טיפוליות. 

 

 

תכנית היום:


08:30  התכנסות

09:00  ברכות – פרופ' גילי גולדצויג - דיקאן ביה"ס למדעי ההתנהגות, המכללה האקדמית תל אביב יפו

09:10  מבוא - ד"ר שרון זיו ביימן – התנגדות או מחסום: מבט על תמורות בהתייחסות לקושי לייצר שינוי

09:30  ד"ר רן אלמוג - החשודים המיידים: פרספקטיבה ACTית על מנגנונים אשר מובילים לקושי בשינוי

10:15  הפסקה

10:30  מר ליאור בירן- לצאת מחול טובעני: על מטאפורות כמחוללות שינוי

11:00  ד"ר יפתח יובל – שימוש ב"חוסר אונים יצירתי" (creative hopelessness) בטיפולי ACT  

11:30  הפסקת צהריים

11:50  גב' ליאור גילעד –  הצגת מקרה- להתבונן בקנקן ולא (רק) במה שבתוכו: מאמץ משותף לראות את

           המבנה שמעבר לתוכן, בעבודה עם מטופלת שסובלת מ- OCD  

12:20  דיון במקרה ממגוון פרספקטיבות תיאורטיות:

            ד"ר יונתן הנדלזלץ - מבט על המקרה מתוך הגישה הפסיכודינאמית

            ד"ר יפעת כהן  - מבט על המקרה מתוך גישת ה DBT    

            גב' אירית רווה-ברזל – מבט על המקרה מהזווית של נוירו-פסיכואנליזה

            גב' אורית קובץ' - מבט על המקרה מזווית של מודל הראיון המוטיבציוני

            ד"ר רן אלמוג – מבט על המקרה מזווית ACTית

14:00  סיום   

 

 

תיאור ההרצאות ואודות המרצים:

 

הרצאת פתיחה:


התנגדות או מחסום: מבט על תמורות בהתייחסות לקושי לייצר שינוי  - ההרצאה תסקור בקצרה תמורות ושינויים בתפיסת הקושי לייצר שינוי בטיפול ממושג ההתנגדות על מורכבותו כפי שעוצב בחשיבה הפסיכואנליטית, דרך מושג ה impass - בחשיבה ההתייחסותית, דרך הבנות עכשוויות בפסיכותרפיה ונוירופסיכולוגיה העוסקות בקושי להשתנות. הסקירה תנסה לעגן את הנושאים בהם יעסוק יום העיון בהקשר הרחב של התפתחויות בעולם הפסיכותרפיה.

 

 

אודות המרצה:

ד"ר שרון זיו ביימן - פסיכולוגית קלינית, חברת סגל בבית הספר למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב יפו ומובילה את הקמת מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה, מנהלת "מכון שדות" לשירותים פסיכולוגיים ומנהלת שותפה ב"קבוצת שיח – מכון לפסיכותרפיה התייחסותית", לשעבר יו"ר הפורום הישראלי לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית, מטפלת במבוגרים וזוגות. תפיסתה הטיפולית מדגישה אינטגרציה ברוח מודל הגורמים המשותפים. חוקרת את השפעותיה המגוונות של החשיפה העצמית של המטפל על מטופלים שונים בשלבי טיפול שונים ואת השפעת תמהיל המיומנויות של המטפל בשלבי הטיפול השונים על הצלחת הפגישה הטיפולית והטיפול בכללותו אצל מטופלים בעלי מאפיינים שונים.

 

 

 

הרצאה 2:

החשודים המיידים: פרספקטיבה ACTית על מנגנונים אשר מובילים לקושי בשינוי  - מודל העבודה ב ACT -  מציע המשגה ייחודית להבנת מצבים של תקיעות תפקודית, סבל נפשי ונוקשות פסיכולוגית. הבנה זו מתייחסת לשני תהליכי מפתח, שהינם תהליכים פסיכולוגים נורמליים שאינם ייחודיים לפסיכופתולוגיה כזו או אחרת, וקשורים קשר הדוק באופן בשבו אנו משתמשים בשפה האנושית. תהליכים אלו הם שניים, הראשון הוא הדבקה קוגניטיבי  (cognitive fusion), הווה אומר הקושי או חוסר יכולת להתבונן במחשבותינו כפי שהן, כאירוע מנטאלי שמופיע בתודעה. התהליך השני הוא הימנעות ממפגש עם חוויה (experiential avoidance), ומתייחס לניסיונות שלא לחוות או להרגיש תחושות ורגשות מסוימים. בהרצאה יסקרו תהליכים אלה ויוצגו דוגמאות הממחישות את תרומתם למצבי תקיעות וקושי בשינוי.

 

 

אודות המרצה:

רן אלמוג הוא פסיכולוג קליני וד"ר לסוציולוגיה. משתמש ב ACT - כאוריינטציה טיפולית המרכזית בעבודתו וכותב אודות ACT. הוא מרצה בתוכניות להכשרה ב CBT - ומול צוותים טיפוליים ומוביל את תוכנית לימודי   ACT במסגרת מכון מפרשים. ממקימי הסניף הישראלי של ACBS  (הארגון העולמי של ACT). בעל קליניקה פרטית לטיפול פסיכולוגי. את הכשרתו בגישת  ACT רכש בסדנאות עם בכירי מדריכי  ACT בעולם וביניהם סטיבן הייז, קלי ווילסון, ראס האריס ועוד.

 

 

 

הרצאה 3:

לצאת מחול טובעני: על מטאפורות כמחוללות שינוי - בהרצאה זו אדון במטאפורות מתוך זווית הראיה של ACT ובייחוד אנסה להסביר מדוע הן יכולות להיות כלי נגיש ומשמעותי כל כך ליצירת שינוי ותזוזה מתוך תקיעות בטיפול. לצורך כך אנסה להציב בסיס תיאורטי המבוסס על תיאוריות למידה, לצד דוגמאות קליניות הממחישות את התנועה מבוססת המטאפורה בטיפול. 

 

אודות המרצה:

ליאור בירן, פסיכולוג קליני מדריך, עובד במרכז לבריאות הנפש שלוותה ומלמד במסגרות שונות. בשנים האחרונות, חושב, לומד ועובד בעיקר מתוך תפיסת עולם וחשיבה של ACT .

 

 

הרצאה 4:

שימוש ב"חוסר אונים יצירתי" (creative hopelessness) בטיפולי ACT  - מטרת הטיפול ב ACT- הינה העצמת הגמישות הפסיכולוגית, כלומר לסייע לאנשים לחיות את חייהם ולנוע בכיוונים החשובים להם יחד עם המחשבות, התחושות, הדחפים והרגשות המעיקים עליהם, וזאת תוך נטישת הניסיונות להיאבק ולשלוט בהם, ובעיקר מבלי לחכות שהם "ייפתרו" או ייעלמו. יעילות הטיפול ב ACT- תלויה בכך שהקליינטים אכן יהיו מוכנים לנטוש את "אסטרטגיות השליטה" המושרשות האלה, וכן בהעברה אפקטיבית וברורה של שאר עקרונות הגישה, אשר אינם תמיד אינטואיטיביים וקלים להבנה והפנמה. בהרצאה יושם דגש על האתגרים המאפיינים את השלבים הראשונים של הטיפול, הנובעים בראש ובראשונה מהצורך לתרגם באופן מעשי ואפקטיבי את התיאוריה הרחבה והידע המדעי עליהם מושתתת גישה זו, ולהתאימם לצרכי הפרקטיקה האידיוסינקרטית הטיפולית.

 

 

אודות המרצה:

ד"ר יפתח יובל הינו חבר בסגל המרצים של המגמה הקלינית בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. מחקרו עוסק בין השאר בבדיקה של רכיבי טיפול קוגניטיביים התנהגותיים, ובמיוחד אלה הקשורים לגישת ACT ,והוא מלמד באוניברסיטה העברית קורסי מ"א ו-ב"א המתמקדים בגישה זו. 

 

 

הצגת מקרה:

להתבונן בקנקן ולא (רק) במה שבתוכו: מאמץ משותף לראות את המבנה שמעבר לתוכן, בעבודה עם מטופלת שסובלת מ- OCD   - הצגת טיפול ACT במטופלת הסובלת מ – OCD. אחרי הצגת הרקע של המטופלת, יתואר הטיפול ממעוף הציפור ועיקר ההצגה תתמקד בפגישה טיפולית אחת, במטרה להראות איך טיפול ACT נראה בחדר.

 

אודות המרצה:

גב' ליאור גילעד –פסיכולוגית קלינית. מטפלת בקליניקה בירושלים. מטפלת, מדריכה ומעבירה סדנאות ב- ACT (acceptance and committment therapy). חברת הסניף הישראלי של ACBS. ממקימי תכנית ההכשרה של ACT במכון מפרשים. 

 

 

אודות המתדיינים:

 

ד"ר יונתן הנדלזלץ –פסיכולוג קליני מדריך. מרצה בכיר בסגל המגמה הקלינית במכללה האקדמית ת"א-יפו. מטפל בילדים, נוער, מבוגרים וזוגות ומדריך בקליניקה פרטית בהוד השרון.

 

ד"ר יפעת כהן – M.D (בי"ס לרפואה, טכניון, חיפה, 1984).  פסיכיאטרית מומחית לילדים ונוער (בי"ח גהה, 1991) ופסיכותרפיסטית (החוג לפסיכותרפיה ולימודי המשך של החוג, אונ' ת"א, המכון הפסיכואנליטי של ניו אינגלנד). מנהלת מרפאת בריאות הנפש של משרד הבריאות (1996-2006 (מנהלת מכון 'אופק' –מרכז DBT באבן יהודה. מרצה ומדריכה בחוג ללימודי המשך של פסיכיאטריה של הילד והמתבגר באוניברסיטת ת"א, מרצה בחוג ללימודי המשך בקורס טראומה מינית ובקורס של פסיכיאטריה כללית,  מרצה בתוכנית הישראלית לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי של איט"ה. מלמדת ומדריכה בשיטת DBT במסגרות אקדמיות, ציבוריות ופרטיות.

 

גב' אורית קובץ' - פסיכולוגית רפואית מומחית (M.A), מטפלת במרכז הרפואי ע"ש שיבא. עוסקת בהנחיה והדרכת תקשורת של צוותים רפואיים ופרא-רפואיים במרכז הארצי לסימולציות רפואיות, בבתי חולים ובמרפאות. חברת ארגון המדריכים הבין לאומי של הגישה המוטיבציונית (MINT)

 

אירית ברזל-רווה - מייסדת ויו"ר של הפורום הישראלי לנוירופסיכואנליזה, חברה מייסדת של החברה הבינלאומית, וחברת הנהלה של החברה הבינלאומית לנוירופסיכואנליזה. פסיכולוגית קלינית מדריכה, יועצת ארגונית, ודוקטורנטית בחוג ל"פסיכואנליזה ופרשנות" באוניברסיטת בר אילן. בעברה הקימה תכניות לימודים, וניהלה אותם. הביאה לארץ מנחים מטאביסטוק ב" תצפיות בתינוקות", ולימדה בשיתוף איתם במשך כ-10 שנים. ניהלה קורס בינלאומי, בשבע ערים שונות בעולם בחסות המכון הפרנציאני בשם "פרנצי בקליניקה". הוכשרה ע"י פרופ' היינץ פרכטל באבחון התקינות המוחית של עוברים וילודים באמצעות תצפית ב-General Movement. כמו כן למדה Leading Consultation בארגון IFSI (International Forum For Social Innovation  ) בפריז.

 

רן אלמוג הוא פסיכולוג קליני וד"ר לסוציולוגיה. משתמש ב ACT - כאוריינטציה טיפולית המרכזית בעבודתו וכותב אודות ACT. הוא מרצה בתוכניות להכשרה ב CBT - ומול צוותים טיפוליים ומוביל את תוכנית לימודי   ACT במסגרת מכון מפרשים. ממקימי הסניף הישראלי של ACBS  (הארגון העולמי של ACT). בעל קליניקה פרטית לטיפול פסיכולוגי. את הכשרתו בגישת  ACT רכש בסדנאות עם בכירי מדריכי  ACT בעולם וביניהם סטיבן הייז, קלי ווילסון, ראס האריס ועוד.

 

 

מנחה יום העיון:

 

מר אלעד ליבנה – פסיכולוג קליני מומחה (MA), מרצה סגל חוץ בביה"ס לפסיכולוגיה, המרכז ללימודים אקדמיים אור-יהודה. מטפל בילדים, בני נוער ומבוגרים בגישה אינטגרטיבית בקליניקה פרטית בנס-ציונה ובמרפאות החוץ במרכז לבריאות הנפש נס-ציונה. דוקטורנט באוניברסיטת בר-אילן, עבודת הדוקטורט עוסקת בשילוב בין פרשנות ותמיכה בטיפול קצר מועד אינטגרטיבי ותרומתו לתוצאות הפגישה והטיפול.






bottom of page