top of page

בעריכת והנחיית פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן 

מפגש תשיעי: שיחה עם עפרה אשל - הלב השומע ושבר הלב

חושבים כאן ועכשיו

30/5/21 בין השעות 19:30-21:15

50 ש"ח

גישתה הטיפולית של עפרה אשל כובשת אותנו, בראש ובראשונה, בשל אמונתה הנחושה והבלתי מתפשרת כי הטיפול מהווה הזדמנות מיוחדת ויוצאת דופן לטרנספורמציה נפשית עבור כל מטופל, גם הקשה ביותר. טרנספורמציה זו אפשרית אם רק יידע המטפל ליצור התחברות חווייתית אמיתית עם עולמו הרגשי ונפשו של המטופל. מה שנראה על פניו כדבר סכמטי ולכאורה פשוט הופך בכתביה של אשל להעמדת יחסי מטפל מטופל על עמדה מורכבת הדורשת מאמץ מכוון, הקשבה חווייתית והתכווננות מדויקת תוך כדי מוכנות להסתכן בהשפעות הכואבות של התמסרות לסבלו של אדם אחר. ביטוייה של התחברות זו הם ישירות, מוחשיות, לב פתוח לרווחה ונכון לכאוב, ואפילו חישה כמו-מאגית, המאפשרת להחיות ביחסים הטיפוליים את הטראומות והאסונות הקדומים ביותר.


גישתה הטיפולית של עפרה אשל מתמקדת ב'הינכחות' המטפל ('הינכחות' מצירוף המילים הינתנות ו־נוכחות) שהיא הסכמתו ויכולתו של המטפל/ת להינתן רגשית ללפיתת תהליך הטיפול עם המטופל ועולמו, וכך ליצור  קשר ישיר עם  המציאות הרגשית והחוויה הטראומטית של המטופל/ת. באופן זה, המטפל הוא בהתחברות חווייתית אמיתית עם עולמו הרגשי ונפשו של המטופל, נוכח וחווה, ומאפשר לכאב, לסבל, למצוקה, ואפילו ליאוש ולאימה, לתפוס ולאחוז בו ולהחוות בו, כך שהמטפל-עם-המטופל בהתחברות-נפש עמוקה עוברים אותם ביחד באופן שהיא מכנה 'interconnectedness או'withness'  (ולא כעדות - witness). זוהי התחברות מטפל-עם-חוויית-המטופל, שיכולה להתעצם אל מעבר לחיבור אינטרסובייקטיבי  ומעבר לידוע ולמוכר מן ההיסטוריה האישית וההגנתית של המטופל והמטפל, עד לחיבור יותר רדיקלי של הֶיות־באחדות או הֶיות־באחד (at-one-ment) של המטופל-מטפל בתוך לב החוויה של המטופל/ת.


אשל מקשיבה ב"לב שומע" ובנכונות להיות בתוך עולמו החווייתי של המטופל ולפיתת תהליך הטיפול. היא הלכה עם המטופלים שלה לתוך חורים שחורים, דיסוציאציה, מוות נפשי, שינה, התאבנות,  שתיקה, כמיהות, פרוורסיה, והמסתורין של חלומות טלפתיים. אשל, המתבססת על כתביו המאוחרים של ויניקוט ועבודתו המאוחרת של ביון, מציעה את החיבור האחדותי מטפל-מטופל כמצב הטיפולי היחיד שיכול לפגוש ולשנות את הליבה של התמוטטות בלתי-ניתנת-לחשיבה וקטסטרופה נפשית. השאלה הקריטית כאן היא עד כמה המטפל מוכן ומסוגל לפתוח את גבולות נפשו למטופל, במיוחד במצבים קשים, בלתי-נסבלים והרסניים.


פרופסור ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן ישוחחו עם עפרה אשל על מושגים מרכזיים בהגותה כמו "לב שומע" (יכולתו של המטפל להסתכן ולפתוח את ליבו ונפשו אל אדם אחר), "שבר הלב" (המטופלים 'שבורי־הלב' שפיתחו הגנות כנגד התמוטטות או שיגעון מוקדמים), אחדות אנליטית, הקשבה אנליטית (המטפל נותן לזעקת המטופל להתקרב אל נפשו וליבו עוד מבלי להבין ולפענח אותה), חורים שחורים ואחרים. נשוחח איתה גם על אנליטיקאים מרכזיים שהיוו השראה להגותה: ויניקוט, ביון, אוגדן ואייגן, וכן יחסה לגישות חדשות יותר בפסיכואנליזה העכשווית.


ד"ר עפרה אשל היא פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית מנחה, מדריכה ומורה במכון ובחברה הפסיכואנליטית בישראל (IPA). סגנית-נשיא איגוד ויניקוט הבינלאומי (IWA). מקימה וראש מסלול הלימודים המתקדמים "הזרם העצמאי בפסיכואנליזה – פורצי דרכים" בתכנית לפסיכותרפיה, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל-אביב; בנוסף, מלמדת בלימודי הליבה ובלימודים המתקדמים שם ובתכניות לפסיכותרפיה נוספות. מרצה ומדריכה בתכנית הלימודים המתקדמים של ויניקוט בבייג'ין, סין. עורכת מדור ביקורת ספרים ב"שיחות" – כתב-עת ישראלי לפסיכותרפיה.


היא מרצה בכנסים בישראל ובעולם, ופרסומיה תורגמו לחמש שפות. זכתה במלגת ליאונרד קומס במרכז החדש לפסיכואנליזה (לוס אנג'לס, 2011); מלגת דייוויד המונד במכון הפסיכואנליטי של מסצ'וסטס (בוסטון, 2016); מרצה אורחת במכון הפסיכואנליטי של צפון קליפורניה (סן פרנסיסקו, 2013), המרצה של כנס ביון השנתי במרכז הפסיכואנליטי של קליפורניה (לוס אנג'לס, 2018), והמרצה של הרצאת רוברט סטולר השנתית (לוס אנג'לס, 2021).  היא זוכת הפרס הבינלאומי על-שם טסטין לשנת 2013, ופרס Symonds Prize לשנת 2017, ניו יורק. נבחרה לאחת הנשים המשפיעות בישראל ע"י מגזין “גלובס” 

ב- 2012..


ערכה-במשותף עם מאיר ברגר את הוצאתו המחודשת בעברית של הספר "השעה בת חמישים הדקות" של רוברט לינדנר (2007), עם צביה זליגמן את הספר "היה או לא היה? כאשר צללים של פגיעה מינית בילדוּת עולים בטיפול" (2017). ספרהThe Emergence of Analytic Oneness: Into the Heart of Psychoanalysis ראה אור בהוצאת Routledge (2019).


ספרה האחרון  The Emergence of Analytic Oneness – Into the Heart of Psychoanalysis

נמכר בהנחה למשתתפי האירוע. קוד הנחה KML20

https://www.routledge.com/The-Emergence-of-Analytic-Oneness-Into-the-Heart-of-Psychoanalysis/Eshel/p/book/9781138186347

bottom of page