top of page

בעריכת והנחיית פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן 

מפגש שישי: שיחה עם גלית אטלס על מיניות: מהאניגמה של התשוקה עד לסודות של אחרים

חושבים כאן ועכשיו 

21/2/21 19:30-21:15

50 ש"ח 

"אלה מדברת על תשוקתה כלפי גברים. היא מדברת על אביה, אבל אני לא יכולה להפסיק לחשוב על נשים ועל אמא שלה. אני מרגישה שהיא מדברת אליי, מסבירה לי איך היא רוצה שאגע בה. עבור אלה סקס היא (סקס זה היא?) הבטחה; הבטחה להיות מוכרת על ידי האחר. זו הבטחה למלא לרגע את החלקים הריקים, לפצות על כל האובדנים, למצוא את כל הקופסאות הריקות– הבטחה שמתגשמת לרגע לפני שהיא קורסת בחזרה לנקודת ההתחלה ומשאירה אותה ריקה ובמצוקה".


בוינייטה זו, הפסיכואנליטיקאית גלית אטלס מניו יורק דנה במרכזיותה של התשוקה הנשית בהבנת החוויה הפסיכולוגית של המיניות. חרף מרכזיותה של המיניות במהפכה של פרויד, בפסיכואנליזה העכשווית רק מיעוט של הוגים פסיכואנליטיים התמודדו באופן ישיר עם ביטוייה של המיניות בקשר הטיפולי. גלית אטלס מציעה לנו תיאוריה פורצת דרך ומקורית כדי לדון במיניות בחדר הטיפולים בכנות וגילוי לב. היא מאתגרת אבחנות בינאריות מקובלות בין גברים ונשים, התקשרות ומיניות, פרה-אדיפלי ואדיפלי, תמימות ופרוורסיה ועוד. מאז ספרה הראשון, "האניגמה של התשוקה", כתיבתה של אטלס מציגה מסגרת חשיבה התיחסותית לעבודה עם מיניות בתוך הזוג האנליטי. נקודת מבט זו, בהמשך למאמר שלה עם ג'סיקה בנג'מין, מתמקדת במיניות ואינטרסובייקטיביות ובדפוסים בלתי מודעים של עוררות וויסות כפי שהם נוצרים ביחד על ידי המערכת הדיאדית. התיזה  המרכזית שלה הוא שההבנה של חידת הכמיהה הארוטית, עוברת דרך המתח הדיאלקטי בין ההתקשרות הפרגמטית לאובייקט לבין ההיבטים הקיומיים והאניגמטיים שלו.

בספרה הבא " ירושה רגשית: מטפל, מטופל ומורשת הטראומה", אטלס מפתחת כמה מרעיונותיה על מיניות ומציגה מחשבות על הטראומה והפיצוי הארוטי, המיניות וטראומת המלחמה, העברה בינדורית של התעללות מינית, אינטימיות מינית ורגשית וכוחה של אהבה אנליטית.


פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן ישוחחו עם גלית אטלס על הנושאים המרכזיים אותם היא חוקרת בספריה: מיניות בטיפול, תשוקה נשית, הדדיות, אהבה ופסיכואנליזה, כמו גם מורשתו של לו ארון, החיים איתו, והספר שערכה ושיצא בימים אלה עם קובץ מאמריו.


גלית אטלס Ph.D. היא מרצה באוניברסיטת ניו יורק בתוכנית הפוסט-דוקטורט לפסיכותרפיה ופסיכואנליזה, ובתוכניות הכשרה ב NIP. היא המחברת של  The Enigma of Desire: Sex, Longing and Belonging in Psychoanalysis (Routledge, 2015) and Dramatic Dialogue: contemporary Clinical Practice (co-authored with Lewis Aron, Routledge, 2017)

היא עורכת ומשתתפת בספר When Minds Meet: The Work of Lewis Aron .(Routledge,2020) ספרה הבא: Emotional Inheritance: A Therapist, Her Patients and The Legacy of Trauma יפורסם בהוצאת Little Brown בשנת 2021. אטלס חברת מערכת בכתב העת Psychoanalytic Perspectives והיא כתבה מאמרים ופרקי ספרים המתמקדים בעיקר במגדר ומיניות. מאמרה בניו יורק טיימס  “A tale of Two Twins” זכה בפרס גרדיבה בשנת 2016. אטלס היא פסיכואנליטיקאית ומדריכה בקליניקה פרטית בניו יורק.

bottom of page