top of page

בעריכת והנחיית פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן

מפגש ראשון: שיחה עם ד"ר אנטונינו פרו

חושבים כאן ועכשיו - סדרת שיחות עם פורצי דרך בפסיכותרפיה

15/9/20 19:30-21:15

המפגש התקיים ב15.9.20

לרישום למפגש לחץ כאן

אנו מזמינים אתכם לשיחה עם האנליטיקאי האיטלקי אנטונינו פרו. השיחה תעסוק בטכניקה הטיפולית של פרו, כיצד הוא משלב את חשיבתו של ביון בעבודה עם מטופלים, בהמשגת האספקט ההתיחסותי של הטכניקה הטיפולית ובעמדותיו בקשר לפסיכואנליזה כיום.

מזה כשלושים שנה חולק איתנו פרו את תובנותיו הפסיכואנליטיות המושתתות על חזון מיוחד המשלב בין שתי מסורות פסיכואנליטיות: הגישה ההתיחסותית-אינטרסובייקטיבית והגישה של ביון-קליין.

אין זו גישה פשוטה בהתחשב בעובדה ששתי המסורות מוצגות לעתים קרובות כסותרות זו את זו. השפעת ביון על פרו היא ברורה. לפי פרו, תפקיד האנליטיקאי הוא להפוך אלמנטים של ביתא לחלקיקי אלפא באמצעות רוורי, נרטיבים, סימנים ומחשבות חלימה.

העמדה ההתיחסותית של פרו יונקת ממקורות אחרים מאלה המוכרים לנו מהגישה ההתייחסותית של צפון אמריקה. מקור ההשפעה העיקרי הוא תיאוריית השדה של מדלן ווילי ברנגר. השפעת תיאוריית הגשטלט פיתחו הזוג ברנגר את התיאוריה של הסיטואציה האנליטית כשדה שמורכב משלם שהוא יותר מסכום החלקים של הפסיכולוגיה האינדיבידואלית של המטפל והמטופל.

פרו שומר בנאמנות על התפיסה הקלייניאנית שכל תקשורת בין המטפל והמטופל, גם אם היא מבוססת על מציאות, קשורה לשדה האינטר-פרסונלי הנוצר ביניהם וכי זהו הידע היחיד שעומד לרשות המטפל להבנה ולפירוש. אולם בסגנון הפירוש שלו פרו שונה מקליין. כמו ביון, גם הוא מאמין שלפרשנות רוויות תיאוריה יכולה להיות אפקט טראומטי, משום שהמטופל אינו יכול לחשוב עליה ולהפיק ממנה.

פרו אינו כותב שיטתי וסדור. יש לקרוא אותו כפי שקוראים את ביון: במקום לנסות להבין, להרשות לסיפורים ולרעיונות לייצר אצל הקורא מחשבות ואסוציאציות ולהפוך אותן למוקד העניין.

הרקע של פרו באנליזה של ילדים משפיע על אופן הכתיבה וההוראה שלו. הוא משתמש בסיפורים, ציורים, כוסות, עפרונות, צעצועים כדי להבהיר את רעיונותיו. שפתו פיגורטיבית ומטפורית.  למשל, הוא משתמש במטפורות מתחום האוכל, בדרך כלל רטבים איטלקיים, כדי להסביר את מטרת הטיפול הפסיכואנליטי.  המטופל מגיע לטיפול עם חומרי גלם רבים ומחבת קטנה. תפקיד האנליטיקאי הוא ליצור ביחד איתו מחבת גדולה יותר, כדי שיוכל להכיל את גודש חומרי הגלם (אלמנטים של ביתא) ולבשל אותם למחשבות בעלות משמעות (אלמנטים של אלפא).

מתוך ראיון עם פרו:

"We are not rigid as in the past. The work is more elastic and creative. We are like artisans, like Renaissance workers. We are artists during the session; outside we are scientists. There is more creativity and more flexibility in contemporary work".

"My reading is more of a post-Bion, not a strict Kleinian,model. In the way we work with Bion, there is more sun, more affect, more reveries, more affective emotions, like the isles of Capri or Sicily, more flavor".

"In general, there is more pleasure in doing psychoanalysis today. Psychoanalysis should bring some joy and should not be a masochistic profession. Analysis is not easy, but one should enjoy the work with the patient. One must find something playful with a patient. One has to find something that makes analysis more alive and a transformative experience.. ".

Ferro, A. and Donna, L. (2005). Conversations with Clinicians. Fort Da, 11(1):92-98

ספרים מומלצים:

Seeds of illness, Seeds of Recovery – The New Library of Psychoanalysis

Avoiding Emotions, Living Emotions – The New Library of Psychoanalysis

The New Analyst's Guide to the Galaxy: Questions about Contemporary Psychoanalysis

Contemporary Bionian Theory and Technique in Psychoanalysis.

לרישום למפגש לחץ כאן
bottom of page