top of page

רכזת אקדמית: גב' יסמין רון-סגל
סגל ההוראה וההדרכה: גב' אילת הס, גב' יסמין רון סגל, גב' קרן פז

טיפול ילד– הורה לילדים על הספקטרום האוטיסטי

מועד פתיחת הקורס: 05.11.2024 | קורס משולב| ההרשמה בעיצומה

תאריכי הסמינר התאורטי 09:00 - .14:30 יום ו' מ-08:30 עד 13:30:
סמינר 1- 05.11.24, 07.11.24
סמינר 2- 16-17.01.24
סמינר 3- 08-09.05.24

מפגשי הדרכה קליניים של קבוצות הדרכה :
ימי שני פעם בשבועיים מ 16:45 עד 18:15 16 מפגשים. כל מפגש שעה וחצי( 2 ש"א ).
מפגשי ההדרכה הקליניים יתקיימו בזום.
תאריכים:
25.11.24, 9.12.24, 23.12.24, 6.1.25, 20.1.25, 3.2.25, 24.2.25, 3.3.25, 17.3.25, 31.3.25, 28.4.25, 12.5.25, 26.5.25, 9.6.25, 23.6.25, 30.6.25.

רקע הקורס:

מעורבות ההורים בטיפול באוטיזם נמצאה במחקר כאחד מהגורמים המנבאים יעילות טיפולית בקידום הילד. התבססות של התקשרות בטוחה ביחסי ילד-הורה מוכר כגורם חוסן התפתחותי ונפשי עבור ילדים.

ההשפעות ההדדיות בין קשיי התקשורת של הילד עם האוטיזם ומערכת היחסים ההתקשרותית שלו עם הוריו, הינה מורכבת ורבת פנים. האתגרים המצויים בהורות לילד עם אוטיזם הינם רבים, והילדים זקוקים למכווננות המותאמת לפרופיל ההתפתחותי שלהם. למרות האתגרים הרבים בתקשורת עם ילד עם אוטיזם, להורים רבים יש ידע אימפליסיטי המאפשר להם להיות רגישים ותגובתיים לילדם. עם זאת, חוויה הורית מציפה ומעמיסה, ודרישות מציאות מרובות, מקשים לעיתים קרובות על ההורה לחוש בטחון בהתכווננות לילדו, והוא זקוק לתמיכה בקשר. כמו כן, הפרופיל המורכב של הילד, רמת המותאמות בין הפרופיל של הילד למאפיינים ההוריים, ונסיבות חיים נוספות המשפיעות על ההורות, עלולות להוסיף קשיים ייחודיים לדיאדה של יחסי הילד וההורה. בקורס זה נחזק את יכולתם של מטפלים לקיים התערבויות התומכות באינטראקציה ילד-הורה ומחזקות גורמי חוסן בהתפתחות הרגשית של מערכת היחסים הדיאדי: ויסות הדדי, התקשרות, משחקיות ומנטליזציה. הקורס יעסוק בהבנה מורכבת של ההשפעה ההדדית בין התקשרות כבסיס רגשי ליחסי ילד הורה, והתפתחות תקשורתית כבסיס רגשי-חברתי ליחסים בכלל. נדון כיצד הבנה זו משפיעה על הפורמולציה של טיפול ילד -הורה באוטיזם, וכיצד טיפול זה משיק עם התערבויות נוספות בשדה הטיפול הדיאדי. נתייחס באופן מעמיק לברית עם ההורה כתשתית הכרחית למנגנון השינוי, וכיצד החזקת המיטיבות של ההורה והחוויה שלו במהלך הטיפול נעשים על ידי המטפל. ננתח לעומק מודל של שערי כניסה והתמקמות המטפל בהתערבויות התומכות בוויסות, התקשרות ומשחקיות, ונלמד כיצד ניתן לתמוך במנטליזציה ההורית תוך כדי אינטראקציה בין הילד וההורה ובהדרכת הורים בעזרת צפייה משותפת בווידאו.


שיטת ההוראה: 

הקורס יכלול 3 סמינרים תאורטיים של יומיים כל אחד לאורך שנת הלימודים , ו16 מפגשים של קבוצות הדרכה קליניות(שעה וחצי כל מפגש) אשר ילוו את הלימוד התאורטי בקורס. הסמינרים התאורטיים יכללו הרצאות פרונטליות, הדגמות בסרטונים ובמצגות. קבוצות ההדרכה יכללו הצגות מקרים מטיפולים ודיוני עומק קליניים.


סגל ההוראה:

אילת הס (MA), פסיכולוגית התפתחותית מומחית ומדריכה. מדריכת DIR מוסמכת. בוגרת התוכנית לטיפול ילד-הורה ממוקד טראומה (CPP) של מכון חרוב. מדריכה רכזי טיפול בתחום הגנים באלו"ט, פסיכולוגית אחראית ביחידה להתפתחות הילד, צמיחה בירושלים. עובדת שנים רבות עם מודל הDIR מתוך ניסיון ואמונה שחיבור רגשי המותאם ללקות הנוירולוגית בכוחו לתת מענה רחב ומשמעותי המאפשר בריאות נפשית והתפתחות בכלל וביחידה האטומית, הדיאדה ילד -הורה, בפרט.


יסמין רון סגל (MA), פסיכולוגית קלינית מומחית, אחראית תחום טיפול רגשי בחטיבת הגנים של אלו"ט. בוגרת ביה"ס לפסיכותרפיה של המכון הפסיכואנליטי ושל התכנית לאבחון אוטיזם באוניברסיטה העברית. מזה שנים רבות מאבחנת ומטפלת בילדים ומתבגרים עם ASD והוריהם בקליניקה פרטית ומדריכה אנשי מקצוע על טיפול באוטיזם. משלבת בטיפול מרכיבים התקשרותיים התפתחותיים, מתוך אמונה עמוקה כי רק טיפול הרגיש למאפייניה הייחודיים של דיאדת הילד וההורה מאפשר צמיחה אישיותית וחוסן נפשי.


קרן פז (MA), מטפלת בתנועה ומדריכה. שימשה במשך שנים רבות כאחראית תחום טיפול רגשי בחטיבת הגנים של אלו"ט, והדריכה מטפלות רגשיות העובדות בגנים. בוגרת התוכנית לטיפול ילד-הורה ממוקד טראומה (CPP) של מכון חרוב, ותוכנית ההסמכה הבינלאומית של ה-KMP, כלי לניתוח ואבחון תנועה, אותו מלמדת אנשי מקצוע למעלה מעשור. שימשה כמורה מהחוץ בסמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת חיפה. נמנית על סגל בית הספר לפסיכותרפיה פסיכואנליטית לטיפול משולב הורה-ילד ע"ש מרים בן אהרון. מנהלת את "מעברים – המרכז לטיפול רגשי באמצעות אמנויות" בחולון, בו גם מטפלת ומדריכה. עוסקת בעיקר בטיפול ילד -הורה לילדים בגיל הרך שעברו טראומה ולילדים עם אוטיזם. עובדת באוריינטציה התקשרותית, התפתחותית ומערכתית.



קהל יעד:
הקורס מיועד לפסיכולוגים, עו"ס, מטפלים בהבעה ויצירה ופסיכיאטרים העובדים עם ילדים עם
אוטיזם עד גיל 7 והוריהם (נדרש ותק מקצועי של מינימום שנתיים). משתתפי הקורס יתבקשו לקיים שני טיפולי ילד -הורה באוטיזם, אשר יוצגו בקבוצות ההדרכה באמצעות צילומי וידאו של הטיפול.

עלות הקורס:
אנשי מקצוע 4,700: ש"ח
מתמחים בוגרים וסטודנטים של האקדמית : 3,900 ש"ח

bottom of page