top of page

ד"ר אמיתי המנחם

עבודה טיפולית עם זיכרונות ילדות מוקדמים

אלוט לוגו_edited.png
אלוט לוגו_edited.png

מועד פתיחת הקורס: 05.09.25 | השתלמות פרונטלית | ההרשמה בעיצומה

3 ימי שישי, בין השעות ,08:30-13:30 בתאריכים: ,05.09.25 ,12.09.25
.19.09.25

.. "תמיד חשבתי שזיכרון הוא חיים. חששתי ממה שקורה כשהוא אובד, איזה חיים אלה בלי זיכרון? אבל הרעיון שזיכרון הוא יצירה של עבודת הנפש, נתן לי תקווה שאולי גם כשמאבדים אחד, הנפש מספרת אותו מחדש, ובסופו היא יוצאת כשידה על העליונה" ..! משתתפת בסדנת זיכרונות.


רקע:

זיכרונות הילדות המוקדמים הם כלי אבחוני וטיפולי עשיר ומרתק.

במהלך הלמידה נטייל בחמישה שבילי הכרות עם זיכרונות הילדות בליווי דוגמאות והמחשות:

✔ השביל הפסיכואנליטי הקלסי שמפגיש אותנו עם הסמוי, זיכרון המסך ותהליכי ההסוואה.

✔ השביל האדלריאני שמאיר קוגניטיבית את סגנון החיים.

✔ הנתיב הפסיכודינמי החושף את יחסי האובייקט המופנמים והדפוסים ההתייחסותיים המשתחזרים.

✔ הערוץ הנרטיבי שמזכיר שחוויות חיינו שמורות בצורת סיפורים, וזיכרונות הילדות , שאינם בהכרח אמת, הם אבני יסוד בסיפורי החיים שלנו.

✔ לבסוף, שבילה של הפסיכולוגיה החיובית המפגיש אותנו עם החוזקות והחוסן הנחשפים בזיכרונות, ומבליט את ההשפעה המתקנת שיש לזיכרונות מיטיבים במצבי כאב וטראומה.


כך כמו בקליידוסקופ עם סיבוב "הגליל", נגלה מראות שונות של הנפש, שבצירופן מתהווה קולאז': שלם הבנוי מריבוי תמונותיו ומהדיאלוג המפרה ביניהן.


יתוארו היישומים והשימושים המגוונים של הזיכרונות: בפסיכו-דיאגנוסטיקה, בפסיכותרפיה דינמית וקוגניטיבית לשביליה, בטיפול בהבעה ויצירה, בטיפול קבוצתי, זוגי ומשפחתי, בייעוץ ארגוני ובהדרכה.

דוגמאות - ברשימת המקורות המצורפת בסילבוס. תשומת לב מיוחדת תינתן לדיאלוג בין הזיכרון אישי והזיכרון החברתי העוטף ונוכח בו דרך הצגת "מטריצת הזכירה חברתית"- ככלי אינטגרטיבי שיוצר מפגש מרתק ביניהם.



מטרות הקורס:

  1. הכרות עם הגישות התיאורטיות השונות העוסקות בזיכרונות ילדות.

  2. למידת הכלים והשימושים העשירים של זיכרונות בטיפולים לסוגיהם.

  3. התנסויות ותרגול בעבודה ה טיפולית.

  4. הבניית גישה משלבת ואינטגרטיבית בעיבוד זיכרונות בסיוע עקרונות של "ניהול מקרה".

  5. תיאור המפגש בין הזיכרון האישי והחברתי, כולל דוגמאות.

  6. הכרות עם מודל הכשרה קבוצתי של צוותי טיפול לעבודה עם זיכרונות.

הלמידה תשלב הרצאות, התנסויות בעיבוד זיכרונות עם תצפית מודרכת, הפניות לקריאה עיונית, דיונים והצגות מקרה, כולל התייעצויות סביב מקרים לשם המחשה. המשתלמים יקבלו חוברת מאמרים מגוונת על "זיכרונות ילדות".



אודות המרצה:

ד"ר אמיתי המנחם, פסיכולוג קליני מדריך, ומדריך בטיפול משפחתי וזוגי וקבוצתי. לשעבר מרצה בכיר במכללה האקדמית בית ברל, וראש התוכנית להנחיית קבוצות בחברה מרובת תרבויות. כיום חבר סגל בתוכנית למנחי קבוצות בסמינר הקיבוצים ומורה במכון מפרשים. עוסק בהדרכה של אנשי מקצוע ביחידות טיפוליות, וכשגרה מכשיר ומדריך צוותי טיפול לעבודה עם "זיכרונות". עורך ראשי לשעבר של כתב העת "מפגש לעבודה חינוכית - סוציאלית" וכיום חבר מערכת. כותב ומפרסם בתחומי התמחותו.



קהל יעד: הלמידה מיועדת לפסיכולוגים מומחים ומתמחים, מטפלים משפחתיים זוגיים, מטפלים קבוצתיים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים קליניים, מטפלים בהבעה ויצירה, קרימינולוגים קליניים.

עלות ההשתלמות:
אנשי מקצוע: 1,320 ₪
מתמחים, סטודנטים לתואר שני ובוגרי המכללה האקדמית תל אביב יפו: 1,120 ש"ח

bottom of page